فاطمی امین: وارث مشکلات انباشته وزارت صمت هستم
به گزارش خبرگزاری آنا، سید رضا فاطمی امین در جلسه علنی امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ (ع) و آرزوی امنیت و سلامت برای کشور گفت: همانگونه که رئیس مجلس اشاره کردند آقای رئیس جمهور تمایل زیادی داشتند تا در این نشست حضور پیدا کنند و برای همین منظور نیز پیامی را آماده کردند که باید آن را قرائت کنم.
وی در تشریح نامه رئیس جمهور به نمایندگان مجلس بیان کرد: ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر قالیباف، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، با عرض سلام و تهنیت، احتراما ضمن تقدیر از همراهی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با دولت مردمی و تأکید بر شأن و جایگاه و اختیارات قانونی مجلس شورای اسلامی، تمایل داشتم برای تبیین اقدامات و برنامههای جناب آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا در جلسه شرکت نمایم لکن به جهت همزمانی جلسه با سفر رسمی و دوجانبه نخست وزیر محترم ارمنستان به تهران و میزبانی اینجانب و اهمیت این سفر در روابط دوجانبه و منطقهای، امکان حضور در جمع شما بزرگواران فراهم نشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: با عنایت به دوره یک ساله، اقدامات مثبت دوره یک ساله و برنامههای تحولی پیشبینی شده از ناحیه وزیر محترم در حوزههای مختلف صنعت، معدن و تجارت انتظار دارم نمایندگان محترم با آرای خویش امکان ادامه خدمت این مدیر پاکدست، پرکار و تحولی را فراهم نمایند تا انشاء الله با برخورداری از این حمایت و اعتماد و بهرهگیری از دیدگاههای تخصصی و نقدهای سازنده نمایندگان محترم به ویژه درخواست کننده استیضاح با روحیهای مضاعف، بهبود و ارتقاء این وزارتخانه مهم و اثرگذار را پیگیری نمایند. دوام توفیق همگان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی از درگاه خداوند متعال خواهانم.
فاطمی امین گفت: ما همگی در یک کشتی هستیم، دولت و مجلس انقلابی باید با همراهی، همدلی و کمک به یکدیگر مشکلات را که در کشور وجود دارد، برطرف کنند، من ضعفهایی دارم و آنها را میپذیرم، پاسخهایی نیز دارم که آنها را مطرح میکنم.
وی تاکید کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۴ سال قبل از من ۵ وزیر و سرپرست مدیریت کردهاند که این موضوع حاوی دو پیام است؛ اولین پیام پرچالش بودن و پردردسر بودن حوزه است و دوم ثبات مدیریتی در این وزارتخانه وجود نداشته، چالشهای انبوه که باعث تغییرات مدیریتی شده، انباشته شدهاند و ما وارث مشکلات انباشتهای هستیم که باید با هوشمندی آنها را اولویتبندی کنیم.
وزیر صمت تصریح کرد: قبول دارم که مسائلی کماکان در بخش صنعت، معدن و تجارت وجود دارد، اما اولویتبندی کردهایم و به اولویتها پرداختهایم البته خبرهای بسیار خوبی امروز برای نمایندگان مردم دارم.
فاطمی امین با بیان اینکه خودرو قصه پرغصهای است و نه من و نه شما و نه مقام معظم رهبری و نه مردم از آن رضایت داریم، افزود: میتوانستیم دو اقدام انجام دهیم؛ اول اینکه من کنار بایستم و مدام انتقاد کنم و بر روی سر خودروسازان بکوبم؛ دوم اینکه شانه زیر بار بدهم، مسئولیت بپذیرم، انتقاد نمایم و پیگیری کنم، اینجانب مسیر دوم را انتخاب کردهام و قطعا باید خودروسازی ایران اصلاح شود.
وی اضافه کرد: قطعا خودروسازان باید به رضایت مشتریان و کیفیت توجه کنند و قطعا باید روال ناقص کنونی را اصلاح کنند، اما خبر خوش آنکه روند و حرکت مناسب است، هرچند من هنوز از وضعیت خودرو راضی نیستم، اما اتفاقات خوبی افتاده است لذا از شما میخواهم حرکت را ببینید نه وضعیت را.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: وضعیت امروز خودرو قابل دفاع نیست، اگرچه وضعیت کنونی قابل دفاع نیست، اما از سال گذشته بهتر بوده، رو به بهبود و فزاینده است. این در حالی است که در ابتدای شروع به کار مسائل خودرو را به سه مرحله تقسیم کردیم چرا که نمیتوان مشکلات چندین ساله خودرو را طی مدت کوتاهی حل و فصل کرد.
فاطمی امین افزود: طبق اولویت بندی در دوره اول که از مهر پارسال و تا پایان امسال ادامه دارد تمرکز را بر ثبات تولید، در این زمینه اتفاقات بزرگی افتاد و سال گذشته سازمان بازرسی کشور گزارش در این خصوص تهیه کرد.
وی با بیان اینکه اگرچه انتقادات جدی وارد بود و ۱۷۰ هزار خودرو کف پارکینگ مانده بودند چرا که یکی چراغ، دیگری سپر و دیگری تراشه نداشت، گفت:، اما اکنون این ماجرا به صفر رسیده است که به معنای مدیریت مسئله است. خودرو کالایی است که روزی ۵ هزار تولید دارد و ۳ هزار قطعه دارد و اگر فقط یک قطعه کم باشد یعنی آن خودروها باید کف پارکینگ بمانند، اما اکنون این مشکل حل شده است.
وزیر صمت تاکید کرد: مشکل نقدینگی بدون آنکه یک ریال بانک مرکزی به این موضوع اضافه پرداخت داشته باشد، حل شده است، ۳۰۰ درصد رشد تولید خودرو، ۴۷ درصد افزایش تولید وانت، ۴۵۰ درصد افزایش تولید ون، ۷۸ درصد تولید رشد اتوبوس و بیش از ۱۴۰ درصد کامیون کشنده افزایش داشته است و همه این درصدها میگوید که ما پیشرفت داشته ایم و همین اتفاقها سبب شد که ما دو هفته گذشته قرعه کشی را در خودروسازی سایپا حذف کنیم.
فاطمی امین اظهار داشت: قرعه کشی که در آن تماما مشکل فساد و رانت وجود دارد و بقیه مشکلات نیز به کمک شما و خداوند حل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اکنون خودروسازها به دنبال فروش قسطی هستند در حالی که سال گذشته منت میگذاشتند، اما باید با منت بخرند، تصریح کرد: اکنون یکی از خودروسازها مذاکره با یکی از لیزینگها را آغاز کرده تا خودرو را قسطی بفروشد این یعنی تولید اضافه شده است. ما تا تولید را اصلاح نکنیم بسیاری از مسائل ما حل نخواهد شد که خوشبختانه ما در اولین هدف گذاری در موضوع خودرو به رشد تولید رسیدیم.
وزیر صمت گفت: همگی نسبت به کیفیت خودروها معترض هستیم، اما آیا تغییر کیفیت کاری است که بتوان آن را طی یک یا ۲ ماه انجام داد؟ اکنون بیش از ۳۰۰ پروژه تعریف شده است و هر هفته همکاران من در وزارت صمت اتفاقات را کنترل میکنند، هرچند اتفاقات خوبی افتاده، اما هنوز قابل دفاع نیست، اما حرکت به سمت پیشرفت است.
فاطمی امین درباره بحث انحصار خودرو نیز، بیان کرد: سال گذشته سهم خودروسازان به غیر از ایران خودرو و سایپا ۷ درصد از تولید بود، اما اکنون ۱۵ درصد شده است این یعنی ۲ برابر و ما داریم به سمت کاهش انحصار میرویم، در مورد بحث واردات که خود من نیز مدعی آن بودم و در مجمع تشخیص مصلحت نظام از آن دفاع کرده ام باید بگویم کار آغاز و عملیاتی شده است.
وی افزود: موضوعی است که آن را نمیبخشم و خواهش میکنم که پیگیری قضایی شود چرا که گفته شده که دوستان من در واردات نقش دارند و گفته شده در آستان قدس با شرکت من قرارداد منعقد شده است، از این رو میخواهم این موضوعات بررسی قضایی شود و در صورت اثبات من استعفا خواهم داد، اما اگر اثبات نشد کسی که این حرف را زده باید پاسخگو باشد. وارد کردن این اتهامات به یک مدیر دولت مردمی در صحن علنی مجلس اصلا جایز نیست.
وزیر صنعت و معدن و تجارت در رابطه با بحث واگذاری، افزود: دوستان عزیز همه شما از هپکو و هفت تپه خاطره دارید، هفته تپه چند نیرو داشت؟ اگر واگذاری ایران خودرو و سایپا به همان روش هفت تپه و ماشین سازی اراک انجام میشد هزاران هپکو ایجاد میشد، بنده مسئول صنعت هستم و ما برای اینکه هیچ شائبهای نباشد قیمت گذاری ایران خودرو و سایپا را به مرکز کانون وکلای قوه قضائیه سپردیم و قیمت گذاری ۶ ماه طول کشید و ۱۷۰۰ ابلاغ کارشناسی صادر شد و تا مردادماه به دنبال موضوع قیمت گذاری بودیم و بلافاصله پس از مشخص شدن قیمت گذاری هم برای ایران خودرو و هم برای سایپا آگهی دهید، اما فقط یک مشتری برای ایران خودرو و ۲ مشتری برای سایپا آمد که هر دو نیز یک منشأ داشتند.
فاطمی امین اضافه کرد: مگر میشود مناقصه را با یک پیمانکار برگزار کرد، لذا روش واگذاری را عوض کردیم و به سمت واگذاری زیرمجموعهها در ابتدا رفتیم و سازمان خصوصی سازی موضوع را پیگیری کند، بخشی از مشکلات خودرو به دولت برمی گشت چرا که در ابتدای گرفتن مسئولیت مدام در جلوی وزارتخانه به دلیل عدم تحویل به موقع خودروها تحصن داشتیم، اما اکنون چنین تحصنهایی دیده نمیشود و این مورد اصلاح شد.
وی تاکید کرد: اکنون ۲۰ درصد معوقات خودرو کاهش پیدا کرده است، گارانتی خودرو از ۲ به ۳ سال افزایش پیدا کرده است و ۹ محصول جدید در حال طراحی است و تا سال آینده به بازار خواهد آمد.
وزیر صمت تاکید کرد: شخصا به بهبهان رفتم و بازدید داشتم هرچند همه ما از تصادفاتی که اتفاق میافتد متاثر میشویم، اما در این مسئله علاوه بر خودرو، جاده، پلیس، راننده و ... نیز نقش دارند. من به سهم خودم مسئولیت را میپذیرم و تلاش میکنم که این مشکل رفع شود چرا که خود بنده نیز آسیب دیده از تصادفات هستم. من هم از مردم هستم و از کیفیت خودروها رضایت ندارم، اما نمیتوان فقط انتقاد کرد و بی حوصله بود.
فاطمی امین درباره موضوع معدن نیزخطاب به نمایندگان مجلس، افزود: ما در معدن عقب ماندگیهای بسیاری داریم، نخستین کاری که باید در حوزه معدن اتفاق بیافتد اکتشاف است چرا که ما به شدت در حوزه اکتشاف عقب هستیم به همین دلیل نخستین اقدام ما در زمینه شناسایی و پی جویی است. در عرض یکسال نتایج اکتشاف در خراسان جنوبی انجام شد کاری که قبلا سه ساله انجام میشد و خوشبختانه ذخایر ارزشمندی مانند طلا و مس در خراسان جنوبی پیدا شد.
وی ادامه داد: ما در بحث زمین شناسی و شناسایی ذخایر تمرکز کردیم ضمن آنکه ۳۲۰ مصوبه داشتیم که گاها با هم متناقض بوده و سبب رانت شده لذا همه را ابطال کردیم و به ۸۰ صفحه دستورالعمل تبدیل و کاملا شفاف شد و دیگر هیچ رانتی وجود ندارد.
فاطمی امین تاکید کرد: یکی از بزرگترین اقدامات صورت گرفته این است که ما در مزایده معادن الزام کردیم که صلاحیت فنی باید مورد توجه قرار گیرد در حالی که قبلا صرفا هر که پول داشت در این مزایده برنده میشد و آنقدر بالا گذاشته بود که نمیتوانست بهره برداری کند و معدن معطل میماند یا وارد دلالی میشد و تولیدکننده دستشان زیر سنگ واسطه گری میماند لذا ما برای نخستین بار امتیاز فنی را در بحث مزایده معادن اضافه کردیم. این سبب شده که یک تولیدکننده کارخانه آن به لحاظ سرمایه امتیاز مالی بگیرد و اولویت پیدا کند این کار بسیار بزرگی بود.
وی در رابطه با بحث ماشین آلات نیز، گفت: از ابتدای سال تا به امروز ۱۰۰ درصد تولید ماشین آلات معدنی افزایش پیدا کرده و ماشین آلاتی که ساخت داخلی نداشته در ۶ ماه نخست سال به اندازه تمامی سال پیش واردات تخصیص داده شده است، این یعنی فعالیت معادن، افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری، تدوین بستههای سرمایه گذاری (ما ۳۰ بسته سرمایه گذاری در مزایده اعلام و عرضه کردیم)، مجوز بهره برداری ۵ هزار معدن در پاییز عرضه و مزایده میشود. ۱۰ هزار مزایده دیگر در بهمن امسال و خرداد سال آینده واگذار خواهد شد و تمام اینها یعنی حرکت بخش معدن.
وزیر صمت افزود: سه هزار معدن داشتیم که نامعلوم بود و مشخص نبود این معادن دست چه کسانی است و چقدر از آنها برداشت میشود. سه هزار معدن نامعلوم به ۳۰۰ معدن رسیده و این به معنی مبارزه با فساد است. همچنین بر روی حقوق دولتی تمرکز کردیم، سال گذشته در بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان تعهد ما بود، اما ۱۹ هزار میلیارد تومان وصول کردیم و امسال این مبلغ به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
فاطمی امین اضافه کرد: تمام رانتهای مطرح از ۲ و ۳ سال قبل را بررسی و با آنها مبارزه کردیم. محاسبهنامهها به طور کامل الکترونیکی شدند و برداشت از معادن را با پهپاد بررسی کردیم و این را به سامانه تجارت و بارنامهها متصل کردیم که حقوق ملت ضایع نشود.
وی در خصوص مباحث مرتبط با فولاد، گفت: فولاد یکی از محورهای استیضاح بود؛ گفته شده که انحصار دولتی در فولاد وجود دارد. ما ۹۴ واحد فولادی داریم که از این میان وزارت صمت، ایمیدرو تنها در یکی از این فولاد یعنی فولاد مبارکه سهام دارد. فولاد مبارکه ۱۹ درصد ظرفیت کشور را دارد و ما ۱۷ درصد در این بخش سهم داریم، یعنی وزارت صمت در ۹۴ واحد فولادی که ۴۵ میلیون تن ظرفیت دارد؛ ما ۳ درصد سهم داریم، آیا این به معنی انحصار است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یکی از افتخارات ما در وزارت صمت شفافیت است، در ۶ ماهه اول امسال نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته ۴۲ درصد عرضه فولاد، ۴۰۰ درصد سنگ آهن و ۸۰۰ درصد آهن اسفنجی در بورس کالا افزایش یافته است و این به معنای شفافیت است، همه موافقند که بورس کالا شفافترین ساز و کار برای معاملات را دارد و ما خوشبختانه تمامی معاملات در زنجیره فولاد را وارد این بخش کردیم.
فاطمی امین با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در فولاد افتاده است، گفت: امروز ورق ۲۰ درصد ارزانتر شده و میلگرد ارزانتر و در برخی اقلام حداکثر معادل قیمت سال قبل فروخته میشود.
وی افزود: در اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه که تحولاتی اتفاق افتاد، توانستیم کاملا قیمت فولاد را مدیریت کنیم به گونهای که در فروردین امسال قیمت میلگرد در ترکیه ۵۰ درصد بالاتر از ایران بود، اگر بازار مدیریت نمیشد قیمت به راحتی جهش پیدا میکرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بحث بازار به عنوان یکی از موضوعات مورد نظر استیضاح کنندگان گفت: بازار مفهوم بسیار گستردهای دارد و ما مسئول اقلامی مانند لبنیات، گوشت و مرغ، برنج و تخممرغ نیستیم، این اقلام زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی است و در کالاهای زیرمجموعه وزارت صمت اتفاقات خوبی افتاده است، به عنوان مثال در مورد سیمان پشت همین تریبون در شهریور ۱۴۰۰ اعلام کردم که قیمت سیمان باید کاهش پیدا کند، خیلی از افراد به ما خرده گرفتند و گفتند آقای فاطمی امین در ایران زندگی نمیکند و نمیداند کالایی که گران شود دیگر ارزان نخواهد شد، اما پس از گذشت یک ماه قیمت سیمان کاهش پیدا کرد و به ۵۰ هزار تومان رسید و امروز قیمت سیمان ۴۸ هزار تومان است و سیمان در بورس کالا ۳۵ هزار تومان عرضه میشود، این قیمت مدتهاست که ثابت مانده است.
فاطمی امین یادآور شد: امسال ۵۰ درصد تولید تراکتور نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و این سبب شده قیمت تراکتور در برخی مدلها مانند مدل سراسب صد میلیون کاهش پیدا کند، این یعنی تنظیم بازار، ما بازار را با تولید و عرضه مناسب باید تنظیم کنیم نه با کار تعزیراتی، بگیر و ببند زمانی نتیجه میدهد که شکاف بسیاری به وجود آمده باشد. ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اصلاح ساختارها تمرکز کردیم.
وی افزود: یک شاخصی به اسم شاخص تورم تولیدکننده وجود دارد که مرکز آمار آن را اندازهگیری میکند، تورم تولیدکننده هر چقدر افزایش یابد، ۳ الی ۴ ماه بعد بر روی افزایش تورم مصرفکننده تأثیر میگذارد و وزارت صمت مسئول کنترل تورم تولیدکننده است. در تورم تولیدکننده در تابستان سال گذشته از ۵۸.۹ درصد به ۴۹ درصد رسیدیم، تورم صنعت نیز از ۶۲ درصد در تابستان سال گذشته به ۴۶ درصد در بهار سال جاری رسیده است؛ تورم بخش معدن از صد درصد در تابستان سال گذشته به ۲۷ درصد در بهار امسال رسیده است، این عملکرد همه فعالان بخش صنعت، معدن و تجارت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مباحث مرتبط با قاچاق و تقلب گفت: قاچاق و تقلب همیشه به عنوان معضلات مطرح وجود داشته است، اما امروز بیش از ۸۰۰ هزار کالا شناسه گرفته و ۷ میلیارد کد رهگیری صادر شده است. در حوزه لوازم یدکی خودرو ۳۰ درصد تقلب و قاچاق داریم.
فاطمی امین تاکید کرد: امسال بیش از ۲۳۰ میلیون کد رهگیری فقط برای لوازم یدکی خودرو صادر شده است. ما تا امروز ۵ هزار و ۸۰۰ فروشگاه را به سامانه جامع تجارت متصل کردیم؛ یعنی هر شب میدانیم که در فروشگاهها چند قلم کالا موجودی دارند و به چه تعدادی فروخته شده است؛ این مبارزه اصلی با گرانفروشی است البته در وزارت صمت قانون پیشنهادی در خصوص مالیات مازاد دنبال میکنیم که به این مسئله کمک خواهد کرد.
وی یادآور شد: موضوعاتی مانند فساد و فامیلبازی عنوان شد که درست نیست، دوبار شایعه شده که آقای فاطمین امین برادر همسرش را در فولاد گماشته است، اما باید بگویم که من برادر همسر ندارم و برادر همسر من در تصادف جادهای فوت کرده است. بنده اولین مدافع مبارزه با فساد هستم و با آقای رئیسی عهد و پیمان بستیم، آقای دکتر رئیسی اسطوره و نماد مبارزه با فساد است، مگر میشود در دولت ایشان فساد وجود داشته باشد. اگر باشد من به شدت با آن برخورد خواهم کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مباحث مرتبط با پولشویی که برخی از استیضاح کنندگان در صحن مطرح کردند، گفت: اتهاماتی در این زمینه مطرح شد که حتما باید پیگیری شود به خصوص اتهاماتی که در محضر عموم مطرح شد.
فاطمی امین با بیان اینکه محور اقتصاد، تولید است و اگر تولید رشد داشته باشد بقیه مسائل قابل حل است، تاکید کرد: تولید را مرکز آمار گزارش میدهد، در سه ماه اول امسال رشد تولید ۳.۸ درصد بوده و رشد بخش صنعت ۵.۱ بوده است. فولاد ۱۰ درصد رشد داشته و در اکثر اقلام بحث قاچاق کاملا منتفی شده است، در بحث سرمایهگذاری نیز در بهار سال ۱۴۰۰ عموما منفی یا نزدیک به صفر بوده است، اما در بهار امسال شاهد ۵.۸ درصد رشد سرمایهگذاری در بخش صنعت و ماشین آلات بودیم که این یعنی فعالان اقتصادی به آینده کشور امیدوار شدند.
وی افزود: در طول یک سال گذشته ۶ هزار هکتار به مساحت شهرکهای صنعتی اضافه کردیم و این به معنای سرمایهگذاری و اشتغال است. با توجه به گزارش وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسئول رصد اشتغال در کشور است، وزارت صنعت رتبه یک اشتغالزایی را در کشور دارد، ما ۱۰۸ هزار شغل در کشور ایجاد کردیم.
انتهای پیام/