دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با حکم دیوان عدالت اداری؛

مالیات‌سِتانی از خریداران سکه قانونی است/ الزام به ارائه اظهارنامه سکه ابطال شد

مالیات‌سِتانی از خریداران سکه قانونی است  الزام به ارائه اظهارنامه سکه ابطال شد
دیوان عدالت اداری در حکمی با قانونی دانستن دریافت مالیات از خریداران سکه‌های بانک مرکزی، الزام سازمان امور مالیاتی به ارائه اظهارنامه مالیاتی برای خرید و فروش سکه را با توجه به مقطوع بودن مالیات سکه، باطل اعلام کرد.
کد خبر : 812007

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد و کارآفرینی خبرگزاری آنا، در حالی که مدیرکل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی در دستورالعمل ۷ آبان ۱۴۰۰ مشمول مالیات مقطوع دانسته بود، شاکی خصوصی از دیوان عدالت اداری درخواست ابطال مالیات بر سکه را کرده بود که این درخواست شاکی خصوصی رد شد.

شاکی خصوصی در این شکایت هم الزام به ارائه اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر برای خریداران سکه از بانک مرکزی را غیر قانونی دانسته بود و هم نفس دریافت مالیات از خرید و فروش سکه را؛ بر اساس دستورالعمل سازمان امور مالیاتی در سال گذشته، در صورتی که خریداران سکه اظهارنامه مالیاتی سود حاصل از خرید سکه را در موعد مقرر تحویل ندهند، مشمول ۳۰ درصد جریمه مالیاتی می‌شوند.

هیئت عمومی دیوان اداری اقدام به صدور رأی در این خصوص کرد که بر اساس آن اخذ مالیات از خرید و فروش سکه بر اساس مواد ۹۷ و ۲۱۹ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب مجلس و نیز آیین نامه اجرایی ماده ۲۱۹ قانون مذکور مصوب هیئت وزیران، قانونی است.

همچنین دیوان عدالت اداری اعلام کرده از آنجایی که بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، در صورتی که سازمان امور مالیاتی، اقدام به تعیین مالیات مقطوع می‌کند، نیازی به ارائه اظهارنامه مالیاتی نیست، لذا این بخش از دستورالعمل سازمان امور مالیاتی مبنی بر «اعمال جریمه ۳۰۰ درصدی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر»، ابطال می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته