دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1401 - 14:32

دولت سیزدهم و اهمیت عمل بر مبنای طرح و برنامه جامع در بیانات رهبر معظم انقلاب

یکی از مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر، توصیه دولت به عدم غرق شدن در کارهای روزمره و ضرورت داشتن طرح و برنامه کلی و عملیاتی برای پیشبرد مسائل کلان کشور بود.
کد خبر : 804216

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، مریم بیکی حسن: چهل و یک سال از روزی که ملت ایران دو تن از عزیزترین فرزندان و خادمان حقیقی خود را از دست داد، می‌گذرد. ساعت پانزده روز هشتم شهریور ۱۳۶۰، مسعود کشمیری - یکی از مرموزترین شاه‌کلیدهای نفوذ- با جاسازیِ بمبی قوی در یک کیف و انفجار آن در دفتر نخست وزیری واقع در خیابان پاستور، محمدعلی رجایی و محمدجواد باهنر- رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت- را ترور کرد. شهادت این مردان، یکی از تلخ‌ترین روزهای تاریخ این ملت را رقم زد. 
به رسم هشتم شهریور هر سال، صبح سه‌شنبه رهبر معظم انقلاب با حضور در جمع اعضای هیئت دولت، نقاط قوت و ضعف دولت مستقر و نیز بایسته های دولت تراز انقلاب اسلامی را بیان کردند. نظر به گستردگی مباحث مطروحه توسط رهبر معظم انقلاب، در این یادداشت، نگاهی کوتاه داریم به بخش‌هایی از نکات مطرح شده توسط ایشان. 
رهبر انقلاب در آغاز این جلسه، شهادت را پاداش شایسته‌ای برای رجایی و باهنر دانستند و بر ضرورت یاد کردن از حوادث و مسائل مهم کشور تاکید کردند.

بر این اساس، امید و باور نسلی که شاهد التهابات تاریخ انقلاب و به خصوص دهه ابتدایی آن نبوده است، با مرور و یادآوری حوادث و عملکردهای مثبت و منفی و مسیری که تا امروز طی شده است، قطعا مستحکم‌تر خواهد شد. چنان که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند، روزگاری بر این ملت گذشت که تحت شدیدترین حملات، ساده‌ترین امکانات دفاعی، از جانب بیگانگان از کشور دریغ می‌شد و انواع و اقسام گروه‌ها و گروهک‌‌ها، با توسل به نفرت‌پراکنی و کشتار و ترور، به مثابه بازوی بیگانگان در کشور عمل می‌کردند و از رئیس‌جمهور و وزیر و وکیل تا مردم بی‌پناه  کوچه و خیابان، و حتی کودک و طفل شیرخوار را قربانی قساوت و توحش خود می‌کردند. یادآوری نقاط عطف تلخ و شیرین تاریخ این مرز و بوم و قیاس آن با شرایطی که -در عین وجود کاستی‌ها- در آن به سر می‌بریم، هم هدایت‌گری برای امروز و فردای‌مان است و هم امید و باور و اعتقاد نسل‌های جوان‌تر را استحکام می‌بخشد. چنین امری، بنا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مستلزم تلاش صادقانه دولت برای اطلاع‌رسانی در خصوص عملکرد و انجام وظایف خود می‌باشد. در عین حال رهبر انقلاب، دولتمردان را به اخلاص و پرهیز از کار نمایشی توصیه کردند.

خلط شدن آفتی چون کار نمایشی با ضرورتی مثل اطلاع‌رسانی، به شدت آسیب‌زاست و اگر دولتمردان در سلوک شخصی‌شان نقاط مثبتی دارند، شایسته است که با در نظر گرفتن رهنمود رهبر انقلاب، آن را میان خود و خداوند حفظ کنند. شاید مهم‌ترین دلیل محبوبیت امثال شهیدان رجایی و باهنر، تلاش برای انجام وظیفه و تکلیف و نه تلاش برای کسب محبوبیت بود.

یکی از مهم‌ترین محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر، توصیه دولت به عدم غرق شدن در کارهای روزمره و ضرورت داشتن طرح و برنامه کلی و عملیاتی برای پیشبرد مسائل کلان کشور بود. همچنین ایشان بر ضرورت عمل بر طبق اولویت‌های ذیل سرفصل‌های اساسی تاکید کردند. به بیان ایشان عملکرد دولت باید به گونه‌ای باشد که مخالفین نتوانند بگویند که دولت طرح کلی ندارد و نیز طرح کلی باید روشن و قابل توضیح برای مردم باشد و همچنین، پیش رفتن طبق نقشه کلان و برنامه جامع، کارهای روزمره را هم در جای خود قرار خواهد داد. جالب توجه است که اکثر محورهای اساسی رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در دیدار سال گذشته با اعضای دولت سیزدهم که به تازگی آغاز به کار کرده بودند نیز مطرح شده بود. این نشان‌دهنده عدم تغییر کلی در  اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور است و توجه ویژه دولتمردان و البته سایر قوای کشور را در جهت پیشبرد اهداف نظام، طلب می‌کند. 
رهبر معظم انقلاب در سال گذشته نیز اولویت اول کشور را مسئله اقتصاد و چالش‌های ذیل آن دانستند. در این خصوص، اشاره به رنج و مشکلات مردم در حوزه مسکن و ضرورت پیگیری و حل آن، دغدعه‌ای بود که  دوباره مطرح شد و طی سال جاری، رنج و تعب آن برای مردم و خصوصا اجاره‌نشینان، به اوج رسید. شایسته است دولت سیزدهم که مردمی بودن و جلب اعتماد عمومی را در راس اهداف خود قرار داده است و امیدِ پایان دادن به سوداگری در عرصه مسکن یک بار برای همیشه را، تا حدودی در مردم  ایجاد کرده‌است، برای تحقق این امید به طور ویژه تلاش کند. اگر این دلگرمی با عملِ اصولی از جانب تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران همراه نباشد، به راحتی به عکس خود بدل خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب همچنین با تاکید بر ضرورت رفع موانع تولید در بخش‌های صنعت و کشاورزی بالاخص با توجه به بحران غذایی ناشی از جنگ اوکراین و نیز با تاکید بر ضرورت نظارت صحیح بر فعالیت بانک‌ها و سوق دادن فعالیت بانک‌ها به سمت تامین نقدینگی بخش تولید، برخی مصادیق اولویت‌های اقتصادی کشور را برشمردند. در این خصوص، سوالات و چالش‌های بسیاری پیش روی دولت سیزدهم قرار دارد. برای مثال، سال‌هاست که کشور با بحران کم‌آبی و حرکت به سمت بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند. با در نظر داشتن ضرورت برنامه‌ریزی کلان و عمل بر طبق آن، که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد، دولت سیزدهم باید در خصوص چالش بی‌آبی و تاثیرات ویرانگر اقلیمی و زیست‌محیطی آن و نیز تاثیرات این بحران بر وضعیت صنعت و کشاورزی و متعاقبا، زندگی و سلامت مردم، تصمیمات اساسی اتخاذ و اجرا کند. در برنامه ریزی کلان، تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری بر اساس منافع حزبی، قومیتی و کاسب‌کارانه جایی نباید داشته باشد. چرا که سمی مهلک است که به خصوص در سال‌های اخیر، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت و معاش مردم چندین استان و محیط زیست کشور وارد کرده است و در صورت ادامه اعمال نفوذ برخی عناصر خارج از دولت و نیز آزادی عمل  بخشی از بدنه ثابت و لایتغیر دولت و مغفول ماندن نگاه کلان و ملی، شاهد دومینوی فجایع اقتصادی، امنیتی و زیست‌محیطی ناشی از آن خواهیم بود. بحران آب، تنها مثالی بود از آزمون‌های سخت پیش روی دولت سیزدهم. رهنمودهای رهبر انقلاب با توجه به گستره وظایف و اختیارات دولت، بسیار وسیع و در عین حال، جزءنگر است. تا پیش از انتخابات ۱۴۰۰، حجت‌الاسلام رئیسی کارنامه نسبتا قابل قبولی از خود به جا گذاشت؛ چه در زمان تصدی تولیت آستان قدس رضوی و چه در زمان تصدی ریاست دستگاه قضا. یک سال از ریاست حجت الاسلام رئیسی بر دولت سیزدهم می‌گذرد؛ دولتی که با عنوان  "انقلابی" شناخته می شود و شایسته است که در جهت رفع مشکلات و تحقق آرمان‌های ملت ایران، با تمام وجود تلاش کند و آبروی انقلاب باشد. انتظار می‌رود آقای رئیسی و مجموعه تحت امرشان، با در نظر داشتن زودگذر بودن فرصت‌ها، تمام هم و تلاش خود را در جهت تحقق رهنمودها و خط مشی‌های مقام ولایت مبذول کنند. اگر دولت نشان دهد که طرح و برنامه جامع دارد و در صورت توفیق در عمل به توصیه‌ها- چنان که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند- کارآمدی و فعال بودن دولت سیزدهم و این که برطرف‌کننده مشکلات مردم است، ثابت می‌شود. تنها در این صورت است که امیدی که به تصریح رهبر انقلاب، دولت سیزدهم در مردم ایجاد کرده است، پایدار خواهد بود و ثمر خواهد داد، ان‌شاءالله.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته