دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

طنین موسیقی آذربایجان در اجرای ارکستر ملی ایران

در واپسین شب‌های سی‌و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، ارکستر موسیقی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی، روی صحنه رفت. این کنسرت که ارسلان کامکار سولوی ویولن آن را نواخت، رهبر کارکشته‌ موسیقی ملی از توفیق باکی خان‌اف و آقاوردی پاشایف تقدیر کرد و درعین حال به اجرای قطعاتی از محمد حیدری، مجید وفادار، همایون خرم، مرتضی نی‌داوود، علی تجویدی و... اختصاص داشت.
کد خبر : 68142

به گزارش گروه فرهنگی آنا به‌نقل از روابط عمومی سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر، اولین قطعه‌ای که توسط ارکستر موسیقی ملی ایران اجرا شد، قطعه‌ای بی‌کلام با عنوان «رونما» از ساخته‌های محمد حیدری بود که سینا جعفری‌کیا تنظیم آن را برعهده داشت. سپس اولین خواننده این ارکستر، مجتبی عسگری روی صحنه آمد تا قطعه‌ «تو را دیدم» با ملودی مجید وفادار، تنظیم حسین زندی و شعر علی اصغر طاهری را اجرا کند. این خواننده قطعه دیگری را در چهارگاه با عنوان «فریاد از تو» با ملودی همایون خرم، تنظیم جمال الدین منبری و شعر سیمین بهبهانی اجرا کرد. ارکستر ملی در ادامه قطعه بی‌کلام «اسمر» را با آهنگسازی کاظم داودی روی ملودی محلی کردی اجرا کرد که با استقبال مردم و تشویق‌ آنان رو‌به‌رو شد.


از آنجا که فرهاد فخرالدینی پیش از این در اکثر گفت‌وگو ها و نشست‌های خبری پیرامون ارکستر ملی بارها اشاره کرده بود که می‌خواهد توسط این ارکستر خواننده‌های جوانی را به جامعه موسیقی ایران معرفی کند، دیگر خواننده‌ای که در ادامه این کنسرت، ارکستر ملی را همراهی می کرد، مهدی محمدی بود که در شیوه اجرای آوازها سبکی کاملا متفاوت نسبت به مجتبی عسگری داشت و بیشتر به پاپ کلاسیک شبیه بود. مهدی محمدی قطعه «خوش آمدی» با ملودی رضا نارون و تنظیم علی اکبر قربانی اجرا کرد و سپس «شوق بهار» را روی ملودی‌ای از جهانگیر جهانگیراف و ارکستراسیون علی اکبر قربانی خواند. قطعه پایانی اولین بخش این کنسرت «به یاد جوانی» از ساخته‌های خود فرهاد فخرالدینی بود که ارسلان کامکار سولوی ویلن آن را می‌نواخت.


در بخش دوم این کنسرت، ارکستر ملی ایران قطعه «حق ناشناس» از ساخته‌های علی تجویدی با شعری از بیژن ترقی و خوانندگی محمد کُرد، اجرا کرد. این خواننده جوان که پیش از نیز همچون «مجتبی عسگری» در اجرای دیگری از ارکستر موسیقی ملی (خارج از قالب جشنواره)حضور داشت، به خوبی توانست از پس ظرایف اجرایی این تصنیف برآید.محمد کرد در ادامه این کنسرت قطعه دیگری از ساخته های همایون خرم، با عنوان «وای از شب من» را روی شعری از رهی معیری با تنظیم شهرام توکلى اجرا کرد. در اجرای این قطعه نیز این خواننده جوان توانست تغییرات ریتمیک ملودیکی که در این تصنیف وجود داشت، برآید.


در نهمین شب سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، فرهاد فخرالدینی از دو موسیقی‌دان اهل آذربایجان، توفیق باکی خان‌اف و آقاوردی پاشایف تقدیر کرد. ارکستر ملی پیش از این تقدیر بخش ابتدایی کنسرتو برای تار و ارکستر از ساخته های باکی خان اف را اجرا کرد که به گفته فخرالدینی 15 سال پیش توسط این آهنگساز به ارکستر موسیقی ملی ایران اهدا شده بود. از سوی دیگر دانشکده موسیقی تهران و دانشگاه آزاد دو تقدیرنامه را توسط فرهاد فخرالدینی به این دو آهنگساز تقدیم کرد. فخرالدینی پیش از اهدای این تقدیرنامه ها گفت : «این افتخاری است که نصیب من و ارکستر موسیقى ملى ایران شده است. من این دو موسیقیدان را در سفری که به باکو در سال 70 داشتم، شناختم و دوستی ما از همان زمان آغاز شد و امیدوارم سالیان سال هم ادامه داشته باشد. هیچ چیز به اندازه این دوستی ها ارزش ندارد. برای من مرزها معنی ندارند و معتقدم همه ما با هم برابر و برادریم و امیدوارم این رفت و آمدهای فرهنگی ادامه داشته باشد.»


باکی خان‌اف گفت: «خیلی خوشبختم که در تهران عزیز پیش شما تماشاگران عزیز هستم و دوستم فرهاد فخرالدینی را می بینم. او از جمله آهنگسازان و هنرمندانی است که در حوزه موسیقی ایران به ویژه موسیقی آذربایجان، اتفاقات بزرگی را رقم زده است." وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی دو کشور ایران و آذربایجان گفت: «مردم آذربایجان و ایران دوست و برادر یکدیگر هستند و من امروز خیلی خوشبختم که صدای ارکستر موسیقی ملی را دوباره می شنوم. به راستی که فرهاد فخرالدینی هنرمندی است که او را در تمام دنیا می شناسند،او باعث شده ارتباط بین موسیقی آذربایجان و ایران همواره مستمر باقی بماند.»


پاشایف در تقدیر از موسیقی ایرانی گفت: «من همواره در آثارم از این موسیقی استفاده کرده‌ام، ضمن اینکه براساس اشعار شاعران ایرانی از جمله فردوسی نیز آثاری را استفاده کرده ام که برایم جالب توجه بود.»


او در بخش پایانی سخنان خود گفت: «در این روزها من یک آرزو دارم، اینکه روزی ارکستر موسیقی ملی ایران در باکو کنسرتی را برگزار کند. این بزرگ‌ترین آرزوی من است و امیدوارم اعضای ارکستر موسیقی ملی ایران را در باکو ببینم.»


در ادامه این کنسرت علی تنها به‌عنوان سومین خواننده به ارکستر پیوست و قطعات قَرن فیل، آیریلیق و تز گل را از آهنگسازانی چون واصف گوزل‌اف، علی سلیمی و توفیق قلی‌اف اجرا کرد. پس از این بخش آذربایجانی، بار دیگر محمد کرد روی صحنه آمد و «کعبه دل‌ها» از حبیب‌الله بدیعی را با تنظیم سینا جعفری‌کیا روی شعری از بیژن ترقی خواند. سپس مجتبی عسگری، تو ای پری کجایی از ساخته‌های ماندگار همایون خرم را اجرا کرد. ارکستر موسیقی ملی در پایان این شب قطعه‌ای ایران را با همراهی هر 4 خواننده این ارکستر، اجرا کرد و طبق سنت‌های پیشین اجراهای این ارکستر،مردم نیز به همخوانی این تصنیف پرداختند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب