نبود برند اختصاصی در محصولات مشکلساز شده است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از ماکو، نشست هماندیشی راهاندازی رشتههای مهارتی با حضور سیدقاسم حسینی، بخشدار مرکزی ماکو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو برگزار شد.
بخشدار ماکو در این نشست با تأکید بر عملی کردن نظریات عنوان کرد: سیاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو خروج از مدرکگرایی و میل به سوی اشتغالزایی دانشجویان است.
حسینی عنوان کرد: با عملی شدن سیاست دانشگاه درباره اشتغالزایی بر اعتبار و ارزش دانشگاه افزوده میشود.
وی افزود: برای راهاندازی رشتههای مهارتی قبل از هرچیزی باید گفتمانسازی صورت گیرد تا در این گفتمانسازی با همکاری سایر ادارات رشتههای مورد نظر را عملیاتی کنیم.
بخشدار ماکو، اشتغالزایی را یکی از شاخصهای پایداری اجتماعی دانست و ادامه داد: اشتغالزایی جوانان بهخصوص قشر تحصیلکرده دانشگاه همت مضاعف میخواهد که دانشگاه آزاد اسلامی ماکو در این زمینه نقش پررنگی ایفا میکند.
حسینی با اشاره به ۱۱ شاخص پایداری اجتماعی تأکید کرد: براساس این شاخصها در مقایسه با شهرهای دیگر منطقه آزاد ماکو از امتیاز کمتری برخوردار است و از ۱۱ شاخص پایداری اجتماعی، اشتغالزایی و آموزش است که وضعیت هر دو شاخص در منطقه آزاد ماکو مطلوب نیست، بنابراین برای برونرفت از این وضعیت نیاز به گفتمانسازی داریم.
وی تبیین کرد: با استفاده از گفتمانسازی و نیازسنجی از منطقه آزاد ماکو نیاز منطقه را درباره رشتههای مهارتی بررسی و اگر نیاز به تغییر رشته و افزودن رشتهها باشد اقدامهای عملی صورت میگیرد.
بخشدار ماکو با اشاره به نیازهای منطقه آزاد ماکو درباره مهارتآموزی گردشگری گفت: در چشمانداز سیاستگذاری توسعه شهرستان ماکو رشته گردشگری باید برجسته شود.
حسینی، یکی از مشکلات اساسی منطقه را نبود برند اختصاصی در محصولات ماکو دانست و ادامه داد: باید در چشمانداز آینده رشتههای مهارتی طوری عمل کنیم که وقتی فردی محصولی را تولید کرد این محصول برند آن منطقه باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بینالملل ماکو، هدف از راهاندازی رشتههای مهارتی را کنار تربیت نیروی علمی، مهارتافزایی افراد همزمان با تحصیل دانست و افزود: راهاندازی رشتههای مهارتی در زمینه اشتغالزایی و پرهیر از میزنشینی در ادارات است، بنابراین برای رسیدن به این هدف تصمیم به راهاندازی رشتههای تحصیلی شد که در کنار تحصیل و تربیت علمی مهارتافزایی را انجام دهیم تا افراد بعد از تحصیل درباره رشته خود مهارت کافی برای درآمدزایی را داشته باشد.
صدرا علیپور با اشاره به راهاندازی ۱۲ رشته مهارتی (آموزش و پرورش ابتدایی - کاردانی ناپیوسته، تولید و بهرهبرداری از گیاهان دارویی و معطر-کاردانی ناپیوسته، طراحی و ساخت طلا و جواهرات - کاردانی ناپیوسته، کاردانی حرفهای امور بیمه - کاردانی ناپیوسته، کاردانی حرفهای تربیت مربی مهد کودک - کاردانی ناپیوسته، کاردانی حرفهای حقوق - حقوق ثبتی - کاردانی ناپیوسته، کاردانی حرفهای خدمات گمرکی - کاردانی ناپیوسته کاردانی فنی برق - کاردانی ناپیوسته، کاردانی فنی برق و تأسیسات - کاردانی ناپیوسته، کاردانی فنی مکانیک - کاردانی ناپیوسته، امور زراعی و باغی - تکنولوژی تولیدات باغی-کاردانی ناپیوسته، مربی بهداشت مدارس - کاردانی پیوسته و بیش از ۶۰ رشته دیگر در مقاطع مختلف) گفت: یکی از خلأهای موجود وارد نشدن جوانان به تحصیلات آکادمیک و کلاسیک است و بیشتر در نظر دارند با گذراندن دوره آموزشهای مهارتی وارد بازار کار شوند.
وی خاطرنشان کرد: باید آموزشها مبتنی بر محیط کار، نیازهای شغلی و اجتماعی باشد تا دانشجویان با دردسر آموزشهای کلاسیک در هنگام فارغالتحصیلی و نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار مواجه نشوند.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/