دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مرداد 1401 - 16:01

ابتدا تا انتهای سانسوریا

سانسوریا، شمشیرداران مهربان! سانسوریا یکی از انواع گیاهان آپارتمانی و از خانواده گیاهان ساکولنت است که در کشور ما از طرفداران زیادی برخوردار می‌باشد.
کد خبر : 800576

به گزارش خبرگزاری آنا، سانسوریا، شمشیرداران مهربان! سانسوریا یکی از انواع گیاهان آپارتمانی و از خانواده گیاهان ساکولنت است که در کشور ما از طرفداران زیادی برخوردار می‌باشد. سانسوریا فقط به خاطر تنوع گونه‌ها و زیبایی سرشاری که دارد، مورد توجه مردم قرار نگرفته است؛ بلکه سرسختی و مقاومت بالای این گیاه نیز یکی دیگر از نقاط قوت آن به شمار می رود.

در این مقاله قصد داریم شما را با سانسوریا، روش‌های نگهداری سانسوریا، تکثیر سانسوریا، آفات و بیماری های سانسوریا و همچنین راهنمای خرید و قیمت گل سانسوریا آشنا کنیم.

 برای افرادی که اهل استفاده از گیاهان طبیعی در داخل منازل یا دفاتر کار خود و یا هر محیط سرپوشیدۀ دیگری هستند، سانسوریا یکی از گزینه‌ها به شمار می‌رود.

اما گذشته از خرید سانسوریا، باید با ویژگی های این گیاه زیبا و حساس نیز آشنایی کامل داشته باشید تا بتوانید یک گیاه شاداب و با طراوت و طبیعی داشته باشید و با هر نگاه کردن به آن، از آن انرژی مثبت طبیعت را جذب کنید.

در هر مرحله‌ای از تصمیم‌گیری برای خرید سانسوریای زیبا هستید، ابتدا این مقاله را با دقت مطالعه کنید.  

 

 

ابتدا تا انتهای سانسوریا

شناسنامه گیاه سانسوریا

سانسوریا که با نام شمشیری هم شناخته می‌شود، یکی از گیاهان  تزئینی آپارتمانی با شرایط نگه‌داری نسبتاً ساده است که می‌تواند به راحتی خود را با محیط‌های کم آب و کم نور سازگار کند. جالب است بدانید که سانسوریا در محیط خانه از ویژگی تصفیه کنندگی بسیار بالایی برخوردار است. ترکیب رنگ‌های سبز و زرد سانسوریا و قامت کشیدۀ آن باعث شده که از جذابیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

به دلیل مقاومت بالایی که این گیاه در برابر کم لطفی محیط پیرامون خود دارد، از آن به عنوان نماد پشتکار و شکیبایی و تحمل بالا یاد می‌شود.

همین مقاومت بالای سانسوریا در برابر عوامل خشن محیطی باعث گردیده که این گیاه به عنوان یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای قرار گرفتن در بالکن و یا حاشیه حیاط و ویلا در نظر گرفته شود. 

ابتدا تا انتهای سانسوریا

سانسوریا عضو خانواده سوسنیان است که در زمرۀ ساکولنت‌ها طبقه‌بندی می‌شود. به همین دلیل از نزدیکی بسیار زیادی به ساکولنت‌ها برخوردار است. سانسوریا در اصل بومی مناطق گرمسیر آفریقای جنوبی، ماداگاسکار و جنگل‌های جنوب شرق آسیا است که در آنجا به صورت بوته‌های انبوه رشد می‌کند. سانسوریا به دلیل ظاهر خاصی که دارد، به عنوان شمشیری، نیزه‌ای، گیاه مار و حتی زبان مادرشوهر هم نامیده شده است.

به طور کلی خانواده سانسوریا دارای ۶۰ گونه گیاه همیشه سبز است که به لحاظ شکل، اندازه و رنگ با یکدیگر تفاوت دارند. اما از لحاظ ویژگی‌های اصلی مثل مقاومت و سرسبزی با یکدیگر مشابه هستند.

سانسوریا یک گیاه گل‌ده است؛ ولی گل‌دهی آن تابع شرایط مساعدی می‌باشد که باید در پیرامون گیاه فراهم باشد. گل‌های سانسوریا در بخش میانی گیاه و به رنگ‌های سبز و سفید شکوفا می‌شوند؛ که هر چند به لحاظ ظاهری جذابیت و زیبایی خاصی ندارند، اما از بوی خوشی برخوردارند. 

 

مقاوم ولی محتاج به مراقبت !

در این بخش به صورت خلاصه می خواهیم با روش های نگهداری سانسوریا آشنا شویم و در مقالات آینده به صورت مفصل راجب نحوه نگهداری از این گیاه توضیح دهیم. چنانچه علاقه مند به مطالعه بیشتر در مورد نگهداری سانسوریا هستید به https://vipshop.flowers/mag/sansevieria-care/ مراجعه کنید.

نور مناسب برای سانسوریا

سانسوریا خیلی سریع خود را با محیط پیرامون سازگار می‌کند. بدین ترتیب که  از یک سو در نور خیلی شدید نیز به رشد خود ادامه می‌دهد، و از سوی دیگر با نورهای مصنوعی از قبیل نور لامپ فلورسنت که در بازار به وفور یافت می‌شود نیز میانۀ خوبی دارد. به همین دلیل است که سانسوریا را به عنوان یک گیاه مقاوم در برابر نور کم و مقاوم در برابر نور غیر مستقیم و شدید قلمداد می‌کنیم. به همین دلیل توصیه می‌کنیم سانسوریا را در کنار پنجره‌های رو به جنوب قرار دهید. این نور برای رشد بهینۀ گیاه مناسب است. ضمن این که نور کافی باعث می‌شود تا اگر خاک از رطوبت بیش از حدی برخوردار باشد، به سرعت تبخیر شود و گیاه به مرحلۀ غرقابی نرسد.

 

آب مورد نیاز برای گیاه سانسوریا

سانسوریا در مقابل بی‌آبی نیز مقاومت زیادی دارد؛ ولی ترجیحاً بهتر است که هر دو هفته یک بار خاک آن ارزیابی شود تا در صورت خشک بودن، مورد آبیاری قرار گیرد.

 

رطوبت و دمای گیاه سانسوریا

سانسوریا در مقابل تغییرات دمایی و رطوبتی نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و در دمای کم تا زیاد و رطوبت کم تا رطوبت بالا از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. با این وجود توصیه می‌کنیم که سانسوریا را در محیطی با دمای معتدل و نوسانات دمایی کم و همچنین رطوبت متوسط نگه‌داری کنید. این گیاه به دلیل اندام باریک و کشیده‌ای که دارد، نباید در برابر وزش باد شدید حاصل از وسایل سرمایشی و گرمایشی قرار داشته باشد. 

اگر می خواهید که رطوبت اطراف گیاه شما افزایش پیدا کند، برای این کار می‌توانید از یک دستگاه تهویۀ رطوبت ساز مناسب در محیط کار یا زندگی خود استفاده کنید. اما یک روش ساده‌تر برای ایجاد رطوبت طبیعی بدون مصرف انرژی، این است که در اطراف گیاه خود گیاهان دیگری را نیز بکارید و با ایجاد یک ریز اقلیم جنگلی در پیرامون گیاه اصلی خود، از یک رطوبت همیشگی و قابل تنظیم برخوردار باشید. 

 

کوددهی و مواد مغذی سانسوریا

اگر دوست داشته باشید که سانسوریای خانه شما از قد کشیده و بلند و رشد سریعی برخوردار باشد، باید مثل سایر گیاهان خانگی و آپارتمانی به آن کودرسانی کنید. برای این منظور بهتر است از کودهای رقیق استفاده کنید؛ یعنی کودهایی با نسبت 10:10:10 برای سانسوریا مناسب هستند.

اگر سانسوریا را در باغچه یا خارج از گلدان کاشته‌اید، از همین کود برای آن نیز استفاده کنید. اگر مدتی بعد از کوددهی در باغچه متوجه رویش علف‌های هرز در اطراف سانسوریا شدید، آنها را مرتباً وجین کنید تا مواد مغذی خاک را جذب نکنند و سانسوریا دوباره با فقر مواد مغذی مواجه نشود. 

 

خاک مناسب برای سانسوریا

خاک مناسب برای سانسوریا عبارت است از خاک سنگین با ترکیبی از رُس، شن، ماسه و مواد آلی. این ترکیب را در زمان تعویض گلدان سانسوریا هم در نظر داشته باشید. pH بین 5/4 تا 5/7 برای خاک سانسوریا مناسب‌ترین بازۀ pH برای آن به حساب می آید. 

 

 

گلدان مناسب برای سانسوریا

سانسوریا از آن دسته گیاهانی است که هم قابلیت کاشته شدن در باغچه را دارد و هم در گلدان. اگر ترجیح می‌دهید سانسوریای خانه شما در گلدان و در یک محیط سرپوشیده باشد، به سراغ گلدان‌های سفالی بروید. بهترین گزینه ها برای گلدان سانسوریا، گلدان دهان گشاد با ارتفاع تقریباً کوتاه است. چون شبکۀ آبرسانی ریشه‌های سانسوریا خیلی در خاک عمیق نمی‌شوند و با خاک کم عمق رابطۀ بهتری دارند. گذشته از این، زهکشی در خاک های کم عمق بهتر صورت می‌گیرد و از جمع شدن آب در خاک و پیرامون ریشه و پوسیده شدن آن جلوگیری به عمل می‌آورد. 

ابتدا تا انتهای سانسوریا

گل سانسوریا

گل سانسوریا در یک بازۀ رنگی سبز کم‌رنگ به سمت سفید قرار دارد که گرده افشانی آنها به وسیلۀ پروانه‌های آزاد انجام می‌شود. به طور کلی سانسوریا را نباید یک گیاه گل‌دار قلمداد کرد. چون گل‌های فراوانی تولید نمی‌کند. سانسوریا در عوض گل، یک سری ریزوم‌های کوچک را در پیرامون خود رشد می‌دهد که هر یک می‌توانند در آینده تبدیل به یک سانسوریای زیبای جدید  شوند.

 

تکثیر سانسوریا 

معمولاً تکثیر سانسوریا به روش‌های مختلفی از جمله:

(1  کاشت بذر

(2  قلمه زدن

(3  قرار دادن شاخه در آب

انجام می‌شود؛ که ساده‌ترین روش آن، کاشتن بذر در خاک یا در محیط کشت گلخانه‌ای می‌باشد. اما روش بذری به دلیل آن که زمان زیادی طول می‌کشد تا شاهد یک سانسوریای زیبا و خوش اندام باشیم، چندان مورد استقبال قرار ندارد. 

روش دیگر تکثیر سانسوریا این است که تعدادی از برگ‌های سالم سانسوریا را جدا کرده و در خاک بکارید تا پس از مدتی ریشه کند. هر شاخه می‌تواند تبدیل به یک بوتۀ سانسوریای جدید شود.

سومین روش تکثیر سانسوریا استفاده از آب است. بدین ترتیب که یک برگ جوان از سانسوریا جدا و در یک لیوان آب غوطه‌ور می‌شود. اگر هر چند روز آب لیوان را با آب جدید بدون کلر عوض کنید، پس از چند هفته متوجه ریشه‌های جدیدی خواهید شد. زمانی که ریشه‌ها به اندازۀ کافی بزرگ شوند، وقت انتقال آنها به درون خاک گلدان است.

ابتدا تا انتهای سانسوریا

آفات و بیماری‌های سانسوریا

همانطور که گفتیم سانسوریا یکی از مقاوم‌ترین گیاهان آپارتمانی است، اما با رعایت نکردن برخی از نکات نگهداریشان دچار آفات یا برخی از بیماری ها میشوند که  در جدول زیر به آنها اشاره میکنیم.

آفات و بیماری ها

شپشک آردی

خشک شدن برگ ها

نوزاد عنکبوت

چروک شدن برگ ها

زرد شدن برگ ها

شکستگی برگ ها

متورم و بوی بد برگ‌های سانسوریا

تغییر رنگ نوک برگ ها

 

(4 آفات سانسوریا

شپشک آردی و نوزاد عنکبوت (یا لارو عنکبوت) مهم‌ترین آفت‌هایی هستند که سلامتی سانسوریا را تهدید می‌کنند. مکانیزم تخریب این آفت‌ها به این ترتیب است که شیرۀ گیاه را می‌مکنند و به مرور زمان باعث پژمردگی برگ‌های آن می‌شوند. بنابراین چنانچه این آفت‌ها به موقع دفع نشوند، می‌تواند کل بوتۀ سانسوریا را نابود کنند. این آفت‌ها به غیر از مکیدن شیرۀ گیاه گاهی اوقات می‌توانند با ایجاد حفره یا هر آسیبی بر روی برگ‌ها باعث حساسیت برگ‌ها شوند؛ به طوری که برگ در برابر کوچک‌ترین آفات یا بیماری مقاومت خود را از دست می‌دهد و از بین می‌رود. این آفت‌ها به سادگی از بین می‌روند و نیاز به صبر و زمان دارد. 

برای دفع شپشک آردی، چون یک آفت قابل رؤیت است، باید پس از بررسی دقیق گیاه، با یک دستمال تمیز آنها را از روی سطح گیاه جدا کرد. برای پیشگیری از حملۀ آفت شپشک آردی می‌توانید مقدار کمی الکل را به روی سطح برگ‌ها اسپری کنید.

برای دفع بافت تخم عنکبوت هم لازم است که همیشه برگ‌ها تمیز باشند. تخم و نوزاد عنکبوت به خوبی شپشک مشاهده نمی‌شوند. پس بنا به احتیاط، گیاه را همیشه تمیز کنید و رطوبت هوای محیط را افزایش دهید. چرا که رطوبت یکی از عوامل دفع حشرات و آفات از گیاهان می‌باشد.


(5  بیماری های سانسوریا

سانسوریا بیشتر به بیماری هایی مبتلا می‌شود که بر اثر آبیاری و رطوبت بیش از حد ایجاد می‌شوند. بدین ترتیب که اگر سطح برگ‌ها پیوسته خیس باشد، قارچ به سرعت بر روی آن رشد می‌کند و باعث پژمردگی و قرمز شدن برگ‌ها می‌شود. بنابراین اگر برگ‌های گیاه شروع به کبود، قرمز و قهوه‌ای شدن کردند، مطمئن باشید که گیاه شما به بیماری قارچی مبتلا شده و نیاز به درمان دارد.

 روش درمان این بیماری سانسوریا بدین ترتیب است که گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه‌های آلوده و بیمار آن را جدا کنید. پس از آن گیاه را به گلدان و خاک جدید و سالم انتقال دهید. 

سعی کنید همیشه شرایط گیاه سانسوریا را به گونه‌ای تنظیم کنید که به امراض قارچی مبتلا نشود. چون این امراض به احتمال خیلی بالا باعث مرگ و نابودی قطعی آن خواهند شد. بنابراین همیشه برگ‌های سانسوریا را خشک کنید و به گیاه به اندازه کافی آب بدهید و بین دو هر آبیاری اجازه دهید که خاک آن خشک شود. 

از این گذشته، خاک گلدان را به خوبی زهکشی کنید و دمای محیط را در حد معتدل نگه دارید تا از رطوبت بیش از حد پیشگیری شود و در دورۀ مراقبت از سانسوریا گیاه شما دچار بیماری قارچی نشود. 

در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین بیماری‌های سانسوریا اشاره می‌کنیم:

(6  متورم و بوی بد برگ‌های سانسوریا

اگر گیاه سانسوریا بیش از حد آبیاری شود، آب زیاد باعث از بین رفتن سلول های برگ آن شده و در پایان منجر به بروز تورم برگ و ایجاد بوی بد در آنها می‌شود. برای رفع این مشکل باید هرچه سریع‌تر برگ‌های آسیب دیده را از بوتۀ اصلی گیاه جدا کنید و پیش از آن که این مشکل به سایر برگ ها سرایت کند، روند آب‌دهی خودتان را اصلاح نمایید.

علاوه بر این سعی کنید گیاه به بیماری قارچی مبتلا نشود. چون در این صورت باید تمام اقداماتی که در قسمت بالا اشاره شد را در مورد این مرحله نیز انجام دهید.

 

(7  زرد و کم رنگ شدن برگ های سانسوریا

زرد شدن برگ های سانسوریا ناشی از کمبود نور و خالی شدن خاک از مواد غذایی مورد نیاز گیاه است. برای حل این معضل باید گیاه را به یک محل پُر نورتر با نور غیر مستقیم (اما شدت بالا) منتقل کنید و برای تغذیۀ بهتر آن، از کودهای مناسب استفاده نمایید.

 

(8  خشک شدن نوک برگ‌های سانسوریا

 معمولاً برگ‌های سانسوریا به یکی از سه دلیل زیر، از قسمت نوک زرد می‌شوند. این دلایل عبارتند از:  

1)  تشنگی بیش از حد گیاه: در مورد تشنگی بیش از حد گیاه، می‌توانید به این ترتیب خاک را بررسی کنید تا بابت این گزینه به جمع‌بندی نهایی برسید: انگشت خود را در خاک گلدان داخل کنید. چنانچه بیش از یک بند انگشت از زیر سطح خشک باشد، گیاه شما نیاز به آبیاری خواهد داشت.

2)  نور بیش‌از حد گیاه: در مورد نور کافی برای گیاه، اگر احساس می‌کنید که نور محیط بیش از اندازه است، گیاه را به محیطی با نور مناسب‌تر منتقل کنید.

 

3) دمای بیش از حد گیاه: در مورد دمای گیاه لازم است که دمای محیط را بررسی کنید تا اگر از گرمای بیش از حد برخوردار است، گیاه را به یک محیط با دمای پایین‌تر انتقال دهید. اگر گرمای هوا به صورت پیوسته نیست و یک پیک گرمایی مقطعی در حال عبور از منطقه است، می‌توانید به جای انتقال گیاه (که در عوض می‌تواند باعث بر هم خوردن توازن نوری آن شود) به اسپری کردن آب در مجاورت گیاه اقدام کنید تا از طریق تبخیر سطحی رطوبت، دمای گیاه تعدیل شود.

ابتدا تا انتهای سانسوریا

زرد شدن برگ های گیاه سانسوریا

اگر متوجه زرد شدن و پژمردگی برگ های سانسوریا و ریخته شدن آنها شدید، نگران نباشید. در چنین شرایطی فقط لازم است که حجم و دفعات آب‌دهی خود را کم کنید.

فراموش نکنید مادام که خاک سانسوریا به طور کامل خشک نشده و دست کم یک بند انگشت از زیر سطح آن خشک نشده باشد، نباید آن را آبیاری کنید. چنان‌چه خاک سانسوریا به مدت طولانی خیس بماند و باعث ایجاد یک بافت باتلاقی شود، به مرور زمان باعث از بین رفتن ریشه خواهد شد.

برای جلوگیری از تحلیل رفتن برگ های سانسوریا، کافیست چند روز به آن آب ندهید تا خاک آن کاملاً خشک شود. پس از چند روز مشاهده خواهید کرد که برگ های سانسوریا دوباره طراوت و شادابی قبل خود را به دست می‌آورند. 

اگر برگ های زرد شده پیشرفت کرده باشند، غیر قابل بازگشت و غیر قابل احیا، خواهند بود و باید از بدنۀ اصلی گیاه جدا شوند.

 

شکستگی، طرد شدگی یا آسیب دیدگی برگ‌ سانسوریا

به طور کلی سانسوریا دارای برگ‌های حساس و لطیفی است و در صورت لمس کردن بیش از حد یا ضربه زدن شدید می‌توانند دچار شکستگی و آسیب دیدگی جدی شوند. بنابراین بهتر است که گلدان سانسوریا را در محلی دور از رفت و آمد افراد یا بازی کودکان قرار دهید تا در حین حرکت و بازی، ضربه یا آسیبی به آنها وارد نشود.

 

فواید پرورش سانسوریا در داخل خانه 

تصفیۀ هوای محیط خانه

سانسوریا یکی از گیاهانی است که به تصفیۀ هوای داخل منازل کمک می‌کند. هوا مخلوطی از گازهای اکسیژن، نیتروژن، دی اکسید کربن، گرد و غبار و سایر گازهای دیگر است که برخی از آنها برای سلامتی انسان مضر هستند. 

به عنوان مثال در مناطق شهری گازهایی مثل بنزن، زایلن، فرمالدئید و ... فوق‌العاده برای سلامتی انسان مضر هستند و هر یک می‌توانند سبب ایجاد یک سری عوارض ناخواستۀ کوتاه مدت یا بلند مدت در بدن فرد شوند. بنابراین نگهداری سانسوریا در محیط داخلی منازل، گذشته از جنبۀ زیبایی شناختی آن، دارای تأثیر بسیار زیادی در زمینۀ تصفیۀ هوا و حذف آلاینده‌های موجود در آن می‌باشد. 

بنابراین در واحدهای مسکونی شهری، به ویژه در بافت شلوغ کلان‌شهرها توصیه به استفاده از گیاه سانسوریا در منازل می‌شود.

ابتدا تا انتهای سانسوریا

متابولیسم اسید کراسولاسه

(Crassulacean Acid Metabolism)

متابولیسم اسید کراسولاسه (CAM) یکی از همان دلایلی است که مردم سانسوریا را برای حمام یا اتاق خواب خود بر می‌گزیند. متابولیسم اسید کراسولاسه یک نوع چرخۀ فعالیت‌های گیاهی به شمار می‌رود که در طول روز دی اکسید کربن هوا را جذب  و در هنگام شب اکسیژن آزاد می‌کند. شاید تاکنون شنیده‌اید که شب هنگام نباید در زیر درخت یا گیاهان دیگر خوابید و یا این که نباید در محیط اتاق خواب از گیاهان استفاده کرد.

چرا که برای انجام فتوسنتز ناچار به دریافت اکسیژن هوا می‌شوند و این کمبود اکسیژن برای انسان زیان‌آور خواهد بود. اما این مکانیزم در سانسوریا فرق می‌کند.

بدین معنی که سانسوریا می‌تواند در هنگام شب، با تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن، مقدار اکسیژن هوا را افزایش دهد و بدین ترتیب به بهبود هوای تنفسی کمک کند. بنابراین سانسوریا برای افزایش کیفیت خواب توصیه می‌شود. 

 

رفع بوی بد هوا

سانسوریا گذشته از تصفیه هوا، می‌تواند برای رفع بوی بد محیط، از جمله بوی مواد شیمیایی حاصل از چسب، رنگ یا بوی بد ناشی از رطوبت یا سوختگی غذا تأثیر زیادی داشته باشد. 

بنابراین، اگر در منزل یا محل کار از مواد شیمیایی زیادی استفاده می‌کنید، می‌توانید با استفاده از چند گلدان سانسوریا، ضمن تصفیۀ هوای محیط، بوی بد آن را نیز از بین ببرید.

 

سانسوریا مناسب برای کاردستی

برگ‌های زرد شدۀ سانسوریا را دور نریزید. بلکه آنها را به مدت ۳ تا ۴ هفته در آب خیس کنید و سپس با جدا کردن پوستۀ اصلی آنها، به الیاف محکم و انعطاف پذیری می‌رسید که برای ساخت بسیاری از کاردستی‌ها یا تزئین دسته گل مناسب هستند. 

 

سانسوریا یک گیاه سمی است!

توجه داشته باشید که سانسوریا، هر چند منبع بسیار خوبی از فیبر به حساب می‌آید، اما هرگز فکر امتحان کردن طعم آن را هم به ذهنتان راه ندهید. 

خوردن برگ سانسوریا موجب تورم و بی حس شدن زبان می‌شود و خطر خفگی و مرگ را به دنبال دارد. لذا توصیه می کنیم که آن را از دسترس کودکان و حیواناتی که فکر می‌کنید ممکن است برگ‌های آن را بجوند، دور نگه دارید.


سخن پایانی

در این مقاله هر جنبه‌ای از گیاه سانسوریا به صورت کامل گفته شد که اعم اند از: نحوه نگهداری از گیاه سانسوریا، کوددهی و مواد مغذی، خاک مناسب این گیاه، ویژگی گلدان مناسب سانسوریا، آفات و بیماری سانسوریا، سمی بودن این گیاه و فواید پرورش این گیاه.

همان طور که می دانید، گیاهان آپارتمانی انواع گوناگونی دارند که هر یک دارای ویژگی‌ها و منافع خاص خود می‌باشند. اما در مورد گیاه آپارتمانی سانسوریا باید به این نکته هم توجه داشته باشید که سانسوریا به غیر از زیبایی، لطافت و مقاومت بالایی که در برابر ناملایمات محیطی از خود نشان می‌دهد، دارای جنبه‌های مفید زیادی نیز هست که به همین دلیل باید به آن فراتر از جنبه زیبایی شناختی نگریسته شود. در واقع دلیل استقبال بالا و طرفدار فراوانی که دارد، همین ویژگی‌های شگفت انگیز آن است.

چنان‌چه قصد خرید گیاه آپارتمانی برای خانه یا دفتر کار خود را دارید و یا قصد دارید یک هدیه لذت بخش و همیشگی برای یک دوست خریداری کنید، به شما توصیه می‌کنیم گیاه آپارتمانی سانسوریا را نیز در نظر داشته باشید.

پیش از هر اقدامی برای خرید سانسوریا به شما توصیه می‌کنیم که ابتدا با روش های نگهداری سانسوریا، تکثیر سانسوریا، آفات و بیماری های سانسوریا و به طور کلی راهنمای خرید گیاه سانسوریا آشنا شوید تا بتوانید از یک خرید لذت بخش برخوردار شوید و لذت خرید خود را با کسانی که دوستشان دارید هم به اشتراک بگذارید. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته