دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 ارديبهشت 1401 - 09:24
زواری عنوان کرد؛

گرایش دانشجویان از دانش‌خواهی به مهارت‌خواهی؛ رسالت دانشگاه آزاد اسلامی

اختتامیه جشنواره سراسری اختراعات و دست سازه های دانش آموزان مدارس سما برگزار شد
کد خبر : 658662
مدارس سما



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از ملایر، اختتامیه جشنواره سراسری اختراعات و دست سازه‌های دانش‌آموزان مدارس سما و همایش علمی و پژوهشی مدیریت مدرسه در شرایط کرونا و پساکرونا با حضور مسئولان سازمان سما برگزار شد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی در این مراسم با بیان اینکه یکی از مسئولیت‌های مهم دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد گرایش دانشجویان از دانش‌خواهی به مهارت‌خواهی است، افزود: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در آموزش مهارت به دانشجویان برای ایفای نقش در جامعه مؤثر عمل می‌کند.


مهدی زواری افزود: برای توسعه کارآفرینی در کشور باید دانشگاه‌هایی داشته باشیم که به آموزش کارآفرینی اهمیت دهند و با اولویت قرار دادن خلّاقیت و نوآوری، افراد متعهد و کارآمد تربیت کنند.


وی با تأکید بر اینکه مهارت‌آموزی و آموزش کاربردی باید از مدارس آغاز شود که در این صورت تحولی عظیم در جامعه شکل خواهد گرفت، افزود: موضوع مهارت‌آموزی در سال‌های گذشته مورد توجه دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته، اما در برنامه توسعه مدارس سما، مهارت‌آموزی یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.


گرایش دانشجویان از دانش‌خواهی به مهارت‌خواهی؛ رسالت دانشگاه آزاد اسلامی


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی در مدارس سما و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به شکلی است که هر دانش‌آموزی که دانش‌آموخته می‌شود، در کنار فراگیری مسائل آموزشی و علمی در یکی از مهارت‌ها نیز صاحب تخصص شده و یک مهارت کاربردی در زندگی خود به دست می‌آورد.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه هم با تأکید بر اینکه روحیه پرسشگری و پژوهش بین دانش‌آموزان به‌عنوان آینده‌سازان کشور باید نهادینه شود، ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های علمی و پژوهشی در ترغیب دانش‌آموزان برای ارائه فعالیت‌های تحقیقی مؤثر است.


مجتبی مددیار تبیین کرد: در سال‌های گذشته، گام‌های ارزشمندی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در مدارس سما آذربایجان غربی برداشته شده که نویددهنده حرکتی پویا به منظور ترغیب دانش‌آموزان برای فعالیت‌های تحقیقی است و کسب رتبه چهارم کشوری توسط مدارس سما بین مدارس سما مؤید این امر است.


مهارت‌آموزی کلیدی‌ترین محور مدارس سماست


وی با بیان اینکه مهارت‌آموزی کلیدی‌ترین محور مدارس سماست، توضیح داد: دانش‌آموزان با مهارت‌آموزی می‌توانند به درک عمیق‌تری از آموخته‌های خود دست یابند و آمادگی لازم برای کسب شغل آینده خود را به دست آورند.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با اشاره به اجرای طرح هر دانش‌آموز یک مهارت در مدارس سما تأکید کرد: برای رشد کودکان و نوجوانان، مطالب درسی به تنهایی کفایت نمی‌کند، بلکه آنها باید ذهنی خلّاق و پویا داشته باشند تا بتوانند استعداد و توانایی خود را شناسایی کرده و در همان زمینه به تلاش و دانش بپردازند.


مددیار با بیان اینکه امروزه یکی از فاکتورهای مهم توسعه اقتصادی هر کشور، میزان تخصص و مهارت افراد آن جامعه و ایجاد بستر اشتغال نیروهای فعال آن جامعه است، افزود: مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان و نهادینه کردن آن در جامعه زمینه تحقق جوامع فراصنعتی را مهیا می‌سازد.


دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای آذربایجان غربی در ادامه با ارائه آماری از برگزاری همایش علمی و پژوهشی مدیریت مدرسه در شرایط کرونا و پساکرونا و جشنواره سراسری اختراعات و دست سازه‌های دانش‌آموزان مدارس سما عنوان کرد: در همایش مدیریت تعداد ۳۷ اثر از کشور به دبیرخانه ارسال و پس از داوری مقالات، برگزیدگان معرفی شدند.


وی افزود: در جشنواره سراسری اختراعات و دست سازه های دانش آموزان مدارس سما نیز تعداد ۱۵۶ اثر در مقطع ابتدایی و ۵۸ اثر در مقطع متوسطه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که حاکی از استقبال خوب شرکت کنندگان است.


معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه عنوان کرد: داوری طرح‌های ارسالی توسط استادان عضو هیئت علمی دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی و کارکنان مدارس سما واحد ارومیه صورت گرفته و از میان آثار ارسالی با توجه به امتیازات کسب شده، آثار برگزیده انتخاب و از طریق سایت معاونت سما واحد ارومیه اطلاع‌رسانی شد.


در پایان این مراسم از برگزیدگان با اهدای لوح سپاس تجلیل شد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب