دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 اسفند 1400 - 18:56
نشست تخصصی جهاد تبیین و روایت‌سازی رسانه‌ای(۵)/

روایت رسانه‌ای و تأثیر آن بر سلامت روانی جامعه در پاندمی کرونا

اطلاع‌رسانی به‌موقع و ارائه روایت صحیح از آنچه اتفاق افتاده، کلید مدیریت افکار عمومی در همه‌گیری‌هاست.
کد خبر : 643124
روایت رسانه‌ای و تأثیر آن بر سلامت روانی جامعه در پاندمی کرونا



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دماوند، همزمان با دستور جهاد تبیین مقام معظم رهبری، سی و دومین نشست تخصصی رسانه‌ها و اقتصاد با عنوان «جهاد تبیین و روایت سازی رسانه‌ای» در اندیشکده راهبردی رسانه‌ها و فضای مجازی برگزار و در این نشست دو روزه با هدف تقویت ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با کشورهای همسایه و با همکاری گروه هسته پژوهشی پدافند رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نتایج بیش از ۲۲ پژوهش کاربردی استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه شد.


در یکی از مقالات این رویداد با عنوان «اثربخشی روایت رسانه‌ای و تأثیر آن بر سلامت روان جامعه در پاندمی covid-۱۹» که توسط آمینه نیکخواه ارائه شد، درباره عملکرد رسانه‌ای کشورها و مقایسه آن با فرآیندهای ارتباطی در ایران بحث و بررسی شده است.




بیشتر بخوانید:


نقش روایت‌های رسانه‌ای در توسعۀ صادرات کشور


ارائه ۲۲ پژوهش به نشست تخصصی «جهاد تبیین و روایت‌سازی رسانه‌ای»


بررسی چالش‌ها و تأثیرات جنگ شناختی در اقتصاد ایران


مدیریت رسانه‌ها در جنگ‌های نیابتی سوریه




در ابتدای این مقاله آمده است: جهان در دو سالی که گذشت با بحرانی‌ترین موضوع انسانی قرن روبه‌رو بود و در عین حال، عملکرد و بازخوردهای متفاوتی از حکمرانان کشورها در این زمینه مشاهده شد. در مقاله حاضر، نحوه عملکرد رسانه‌ها در مقاطعِ آغاز و اوج کرونا و اثربخشی آنها در کاهش یا افزایش آسیب‌های روانی بر قشرهای مختلف جامعه در پنج محور «چالش رسانه‌ها درخصوص غافلگیری و بحران‌های پیش‌بینی‌نشده»، «رسانه‌های گروهی و نقش آنها در کاهش آسیب‌های اجتماعی»، «روایت رسانه‌ای از کرونا، منطبق بر روانشناسی و علوم اجتماعی»، «تجربیات کشورهای مختلف در حوزهٔ مواجهه با کرونا» و «ارزیابی ابعاد روانی ایجادشده در جامعه بر اثر اقدامات رسانه‌های گروهی» مورد بررسی قرار گرفته است.


روایت رسانه‌ای و تأثیر آن بر سلامت روانی جامعه در پاندمی کرونا


نیکخواه معتقد است: با ظهور بحران کرونا با این حجم از گستردگی، کشورهایی که خطر همه‌گیری را از ابتدا جدی گرفتند و با راهبردهای کارشناسی شده با آن مقابله کردند در کنترل بیماری به موفقیت رسیدند. آنها نه به جنگ و مواجه با بیماری پرداختند و نه با انکار و عادی انگاری و بلوکه کردن اطلاعات به دامنه بحران افزودند.


نویسنده می‌گوید: در کشورهای موفق، شیوع گسترده بیماری توسط دولت پنهان نشد و رسانه‌های جمعی با اعلام نشانه‌های مرگ‌ومیر بالا و تعداد زیاد کشته‌شدگان؛ هشدارهای لازم را عرضه کردند.


وی می‌افزاید: عملکرد مدیریت بحران کرونا و اشتباهات استراتژیک در استفاده از رسانه‌های گروهی در کشور سبب شد تا در ابتدای دوران قرنطینه، آموزش عمومی و اقناع افکار عمومی به قدر کافی انجام نشود و شرایط مناسب برای مقابله با بیماری یا ایجاد فضای آرام و پیشگیری از آسیب‌های روانی جامعه به‌درستی فراهم نشود.


اصل مقاله پس از تنظیم نهایی در پایگاه mmedia.Damavandiau.ac.ir قرار خواهد گرفت.


انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب