دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 ارديبهشت 1402 - 08:19
وقتی هسته‌های نوپا و کارآفرینان فاقد سرمایه حمایت شوند؛

«تیم‌های استارت‌آپی» مطمئن از آینده در سایه بسترسازی مراکز رشد

«تیم‌های استارت‌آپی» مطمئن از آینده در سایه بسترسازی مراکز رشد
فعال حوزه فناوری عنوان کرد: مراکز رشد می‌توانند با ایجاد بستر مناسب در راستای افزایش موفقیت هسته‌های نوپا و حمایت از کارآفرینان فاقد سرمایه، نااطمینانی تیم‌های استارت‌آپی از ترس شکست را هم کاهش دهند.
کد خبر : 843423

گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا، مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با ارزیابی و سطح‌بندی صورت گرفته برای مراکز رشد و تأیید شورای سیاستگذاری و راهبری مراکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، همراه با ۲۵ مرکز رشد دیگر پایان سال گذشته از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت گرفت.

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده و سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت مجوز اصولی شد و سال ۱۴۰۰ به مرکز رشد سطح دو ارتقا پیدا کرد و پایان سال گذشته مجوز فعالیت خود را از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرد.


علیرضا مشکین عضو هیئت علمی گروه مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند و مدیر مرکز رشد این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره فعالیت‌های مرکز رشد واحد دماوند و تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های آن اظهار کرد: براساس آمار‌های جهانی معمولاً ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها دچار شکست می‌شوند؛ بنابراین مرکز رشد می‌تواند با ایجاد بستر مناسب در راستای افزایش ضریب موفقیت هسته‌های نوپا و حمایت از کارآفرینان فاقد سرمایه، ریسک (نااطمینانی از آینده) تیم‌های استارت‌آپی را کاهش دهد.

مشکین بیان کرد: فعالیت مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند از سال ۱۳۹۴ آغاز و سال ۱۳۹۹ موفق به دریافت مجوز اصولی شد و سال ۱۴۰۰ به مرکز رشد سطح دو ارتقا پیدا کرد.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر محصولات و خدمات فناورانه، بی‌توجهی به نیازهای روز بازار و محاسبه نادرست حجم ظرفیت تقاضای بازار در تولید محصولات و ارائه خدمات است.

وی درباره اینکه مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند اکنون میزبان چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان است؟ تبیین کرد: اکنون ۱۰ هسته و ۱۲ واحد فناور در سرای نوآوری و مرکز رشد واحد دماوند فعالیت می‌کنند و در مرکز رشد واحد‌های فناور دو شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت خلاق مستقر هستند.

** کمک به دانش‌بنیان شدن محصول واحدهای فناور

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، تازه‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های در حال اجرا و اهداف و برنامه‌های پیش روی مرکز رشد را اینگونه برشمرد: مهم‌ترین برنامه‌ها در سال جاری جذب هسته‌ها و واحدهای فناور، کمک به دانش‌بنیان شدن محصولات واحدهای فناور مستقر در دانشگاه، تلاش برای اخذ گواهی «فن‌نماد» محصولات، برگزاری رویدادها و جشنواره‌ها و مسابقات در این حوزه است.

مشکین درباره اینکه آیا در دوره مبارزه با کرونا توسط واحدهای فناور مرکز به تولید محصولی دست یافتید؟ توضیح داد: با توجه به عدم قطعیتی که کرونا در سطح بین‌المللی ایجاد کرده بود، بسیاری از کسب و کارها به سمت آنلاین و مجازی شدن پیش رفتند و هسته‌ها و واحدهای فناور مستقر در مرکز هم چند محصول در حوزه نرم‌افزار ارائه کردند.

وی با اشاره به نواقص و کمبودها در راه تجاری‌سازی محصولات فناورانه محققان تشریح کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در مسیر محصولات و خدمات فناورانه، بی‌توجهی به نیازهای روز بازار، محاسبه نادرست حجم ظرفیت تقاضای بازار در تولید محصولات و ارائه خدمات بوده که همین مسئله یکی از مهم‌ترین عوامل شکست استارت‌آپ‌ها نیز هست.

«تیم‌های استارت‌آپی» مطمئن از آینده در سایه بسترسازی مراکز رشد

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در پاسخ به سؤالی دیگر که آیا با گذشت چند سال از عمر مراکز رشد، تمام بخش‌های دانشگاه توانسته‌اند مأموریت مراکز را بشناسند یا هماهنگی لازم بین بخش‌های مختلف دانشگاه در زمینه حمایت از مراکز وجود دارد؟ گفت: با توجه به اینکه سال‌های اخیر آگاهی و شناخت بخش‌های مختلف دانشگاه از ظرفیت‌‏هایی که مرکز رشد می‌توانند در مسیر رشد و ارتقای اهداف دانشگاه داشته باشند بیشتر شده، هم‌افزایی و هماهنگی بین بخش‌های مختلف با مرکز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.

مشکین برای رشد و شکوفایی مراکز رشد در واحدهای دانشگاهی پیشنهاد داد که آشنایی و ارتباط هرچه بیشتر مراکز رشد با ادارات، صنعت و شهرک‌های صنعتی، توسعه زیرساخت‌ها و حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی و تولید محتوای دیجیتال می‌تواند نقش مهمی در شناخت هرچه بیشتر عموم جامعه با این فضا باشد.

وی تأکید کرد: مرکز رشد خوب نتیجه داشتن روحیه کار تیمی بین بخش‌های مختلف دانشگاه مانند واحد حقوقی، اداری و مالی، حراست، اعضای هیئت علمی و دانشجویان است و فردمحور نیست.

مدیر مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند افزود: برگزاری منظم جلسات شورای مرکز و برنامه‌محور بودن مدیریت با توجه به ظرفیت‌های فعلی و نگاه به ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه کمک زیادی به بهبود عملکرد این تیم خواهد کرد. ترسیم مسیر آینده و داشتن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مبتنی بر سند تحول و پالایش منظم این برنامه‌ها سبب پیشرفت و ارتقای کمی و کیفی مرکز رشد خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته