خروج بیش از یکمیلیون دانشآموز از گردونه آموزشوپرورش آمریکا
به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، بر اساس یک تحقیق که روزنامه آمریکایی نیویورکتایمز منتشر کرده است از زمانی که ویروس کووید-۱۹ ایالاتمتحده را درنوردید بسیاری از خانوادههای طبقات کمدرآمد جامعه که با بیکاری و بیماری روبرو شدند اولین اقدامی که برای کمتر کردن هزینههای جاری انجام دادند، خودداری از ثبتنام فرزندانشان در مدارس و مهدکودکها بود. به این ترتیب، بیش از یکمیلیون کودک کم سن و سال که انتظار میرفت در مدارس و مهدکودکها ثبتنام شوند از گردونه آموزشوپرورش حذف شدند. بر اساس آمار دولتی از این تعداد حدود ۳۴۰ هزار نفر میبایست در مهدکودکها ثبتنام میکردند.
نگرانی عمیق کارشناسان علوم اجتماعی از آینده فرزندان اقشار آسیبپذیر
کارشناسان علوم اجتماعی که از تبعات این روند نگران بودند تصمیم گرفتند با انجام یک تحقیق جامع و تحلیل نتایج آن مقامات را در جریان امور قرار دهند. اولین تجزیهوتحلیل در خصوص ثبتنام در ۷۰ هزار مدرسه دولتی در ۳۳ ایالت کشور صورت گرفت که یک تصویر کلی و نگرانکننده از کاهش ثبتنام در مهدکودکها را ارائه داد. این تحلیل نشان داد همانگونه که این بیماری همهگیر تبعیض در ارائه مراقبتهای بهداشتی و توزیع درآمد بین اقشار مختلف را آشکار ساخت، شدت نابرابریهای آموزشی را نیز نمایان ساخته است به صورتی که برخی از دانش آموازان آسیبپذیرترین طبقات جامعه حتی یک روز را هم قبل از ورود به مدارس ابتدایی به مهدکودک نرفته و دوره آموزش پیشدبستانی را نگذراندهاند.
تحلیل نیویورکتایمز از تحقیقی که دانشگاه استنفورد انجام داده بود نشان میدهد در ۳۳ ایالتی که هدف تحقیق بودند، ۱۰ هزار مدرسه دولتی حداقل ۲۰ درصد مهدکودکهای خود را ازدستدادهاند یعنی اصلا کسی فرزندش را در این مهدکودکها ثبتنام نکرده است. در فاصله سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ چهار هزار مدرسه چنین افت شدیدی را تجربه کردند.
دولتمردان ایالات متحده متوجه هستند که در فقیرترین محلههای کشور، دهها هزار کودک ۶ ساله با از دست دادن تجربه سنتی مهدکودک، کلاس اول ابتدایی را شروع میکنند اما دست به اقدام مقتضی نمیزنند
به هر حال ماهها بسته بودن کلاسهای حضوری درس مدارس تقریباً همه دانش آموزان را تحت تأثیر قرار داده و باعث شده است که خانوادهها با هر سطحی از درآمد و تحصیلات تلاش کنند تا به فرزندان خود برای جبران این شکاف کمک کنند. اما شگفتانگیزترین کاهش در محلههای زیر یا درست بالای خط فقر، جایی که متوسط درآمد خانوار برای یک خانواده چهارنفره ۳۵ هزار دلار یا کمتر در سال است گزارش شده. این کاهش در مدارس جوامع زیرخط فقر ۲۸ درصد بیشتر از بقیه کشور بوده است.
بیشتر بخوانید:
بیزینس اینسایدر: 54 میلیون آمریکایی در چنبره فقر غذایی و گرسنگی گرفتارند
این موضوع بسیار نگرانکننده است زیرا این جوامع قبل از کرونا هم با وضعیت استاندارد فاصله داشتند و با این اوضاع به نظر نمیرسد که از آینده مناسبی برخوردار بشوند. این تحقیق به آمار موجود در ایالات مراجعه کرده تا تهدید را بهتر به تصویر بکشد. در اداره آموزشوپرورش فیلادلفیا، که تقریباً همه دانش آموزان از خانوادههای کمدرآمد هستند، ثبتنام مهدکودکها بین پاییز ۲۰۱۹ تا پاییز ۲۰۲۰ بیش از یکچهارم کاهشیافته است. این کاهش سه برابر نرخ ملی بوده و دو هزار و ۷۰۰ دانشآموز را شامل میشود.
بر اساس این تحقیق حذف مهدکودک از زندگی تحصیلی یک کودک تبعات وحشتناکی بر دیگر زمینههای زندگی فرد مورد نظر وارد خواهد کرد. درحالیکه ثبتنام در مهدکودک در بسیاری از ایالتها اختیاری است، مربیان آموزشی معتقدند که هیچ جایگزین خوبی برای مهدکودکهای باکیفیت و حضوری وجود ندارد زیرا برای بسیاری از دانش آموزان، حضور در مهدکودک زمینه آشنایی با مدرسه را فراهم میکند. در مهدکودک به دانش آموزان آموزش حس همکاری آموخته میشود، تشخیص اعداد و حروف را میآموزند، آواشناسی اولیه و حس اعداد را یاد میگیرند، مفهوم مقادیر بیشتر و کوچکتر میآموزند و در کل شوق آموختن و پذیرفتن مفاد آموزش را یاد میگیرند.
علاوه بر موارد فوق یک مسئله بسیار مهم هم وجود دارد. مهدکودک شاید اولین و بهترین مکان برای شناسایی اختلالها و ناتوانیهای کودکان ازجمله اوتیسم است و حذف مهدکودک از زندگی بسیاری از کودکان خانوادههای کمدرآمد در آینده، جوانانی بیمار به جامعه هدیه خواهد کرد. دولتمردان ایالات متحده متوجه هستند که در فقیرترین محلههای کشور، دهها هزار کودک ۶ ساله با از دست دادن تجربه سنتی مهدکودک، کلاس اول ابتدایی را شروع میکنند و دست به اقدام مقتضی نمیزنند.
توماس اس دی، استاد تحصیلات تکمیلی در دانشگاه استنفورد که در تجزیهوتحلیل این تحقیق نقش داشته است میگوید: "ما باید عمیقاً نگران باشیم. این دادهها دوسوم کل مدارس دولتی را شامل میشود و نشان میدهد که آموزش از راه دور عامل اصلی کاهش ثبتنام بوده است."
پروفسور دی به قدری در خصوص آینده کل جوامع زیر خط فقر در آمریکا نگران بود که دست به نگارش یک مقاله جدید تحلیلی با کمک همکارانش زده است. این مقاله نشان می دهد کاهش ثبتنام کودکان در مهدکودک در مناطقی که آموزش از راه دور شدت بیشتری داشته ۴۲ درصد بیشتر از مناطقی است که آموزش حضوری ارائه شده است.
بر اساس مقاله پروفسور دی، آموزش از راه دور یکی از معضلات اصلی در دوره همهگیری است. واضح است که برنامه آموزش از راه دور توسط برخی از والدین، سیاستگذاران و اتحادیههای معلمان که نگران شیوع ویروس در کلاس درس هستند، پشتیبانی میشود اما همانطور که در تابستان گذشته شواهدی مبنی بر کاهش خطرات همهگیری آشکار شد، بسیاری از متخصصان اطفال و متخصصان رشد کودک هشدار دادند که تعطیلی مدارس بهشدت ازنظر احساسی و تحصیلی بر کودکان و خانوادههای آنها تأثیر میگذارد.
بر اساس یک سری مصاحبه با خانوادهها در سه شهر فیلادلفیا، جکسون و هونولولو که بیشترین کاهش ثبتنام در مهدکودک را تجربه کردهاند آموزش از راه دور نتوانسته است به والدین برای به پای کلاس غیرحضوری کشاندن فرزندانشان کمک کند و در واقع آموزش از راه دور به خوبی مدیریت نشده است. این موضوع خطر بیگانه شدن روح کودکان با یادگیری دبستانی را در بر دارد.
تبعیض تحصیلی نسبت به کودکان خانوادههای رنگینپوست وحشتناک است
به دلیل اینکه بسیاری از خانوادههای اقشار کمدرآمد در ایالات متحده سیاهپوست یا رنگینپوست هستند یا به هر حال به گونهای مهاجر حساب میشوند دولت فدرال و دولتهای ایالتی توجه چندانی به اوضاع آنها نمیکنند. کایلا پاتریک، تحلیلگر در مرکز "اجوکیشن تراست" که یک گروه حمایتی متمرکز بر امور دانشآموزان کمدرآمد و دانشآموزان رنگینپوست است، میگوید: "بسیاری از خانوادههای رنگین پوست فرزندان خود را به دلایلی در خانه نگهداشتهاند. آنها باید بدانند که آموزش حضوری بهتر است. ما میخواهیم مطمئن شویم که مدارس این اعتماد را بازسازی میکنند. "
مواردی که در تحقیق دانشگاه استنفورد زیر ذرهبین تحلیلگران علوم اجتماعی و آموزشی رفت نشان از بی توجهی دولتمردان فدرالی و ایالتی به آینده کودکان اقشار کمدرآمد به ویژه خانوادههای رنگینپوست دارد
پاییز گذشته در هاوایی، تقریباً همه مدارس از راه دور کار میکردند و یکی از بزرگترین کاهشهای ثبتنام در مهدکودکها در سراسر کشور را تجربه کردند. این کاهش بین پاییز ۲۰۱۹ تا پاییز ۲۰۲۰ به ۱۴ درصد رسد.
بیشتر بخوانید:
آنا گزارش میدهد؛ آمریکا اول شد؛ اما در شیوع کرونا! / بیکاری در قلب تپنده اقتصاد اروپا بحران آفرید
نژادپرستی در آمریکا به مدارس ابتدایی کشیده شد
در ثروتمندترین کشور جهان؛ دانشآموز ابتدایی آمریکایی بدهی دوستانش به مدرسه تسویه کرد!
در مدرسه ابتدایی لیناپونی، که در یک مجتمع مسکونی عمومی بزرگ در هونولولو قرار دارد، کاهش ثبتنام نگرانکنندهتر بود. تعداد ثبتنام در مهدکودکهای این مدرسه به نصف کاهش یافت و از ۶۵ دانشآموز در سال ۲۰۱۹ به ۳۲ دانشآموز در سال ۲۰۲۰ رسید.
اوضاع در دیگر ایالات هم خوب نیست. به عنوان مثال در جکسون، در ایالت میزوری، پسازآنکه اداره آموزش و پرورش در پاییز ۲۰۲۰ تنها آموزش آنلاین ارائه داد، بسیاری از والدینی که بیرون از خانه کار می کردند مجبور شدند فردی را بیابند که مراقب مهدکودکهایشان باشد و این امر فشار اقتصادی شدیدی را به آنها وارد کرد.
در فیلادلفیا هم آموزش از راه دور بسیاری باعث شد که خانوادهها مهدکودک را از دوره تحصیلی کودکانشان حذف کنند. در ماه مارس گذشته اداره آموزش و پرورش این شهر اقدام به ارائه آموزش حضوری برای دانشآموزان کم سن و سال کرد اما در پایان سال تحصیلی، تنها ۲۰ درصد از دانش آموزانی که مهدکودک را حذف کرده بودند بار دیگر به آموزش پیش دبستانی روی آوردند. در ایالتهای فلوریدا، جورجیا، لوئیزیانا و کارولینای شمالی هم حدود ۶۰ درصد از کودکانی که باید در آموزش پیش دبستانی در مهدکودکها حضور می یافتند اصلا توجهی به این امر مهم نکردند.
همه مواردی که در تحقیق دانشگاه استنفورد زیر ذرهبین تحلیلگران علوم اجتماعی و آموزشی رفت نشان از بی توجهی دولتمردان فدرالی و ایالتی به آینده کودکان اقشار کمدرآمد بویژه خانوادههای رنگینپوست دارد.
انتهای پیام/۴۱۵۵/
انتهای پیام/