دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1400 - 16:32

با هدف تامین نیاز روزافزون انرژی الکتریکی شرکت های دانش بنیان؛ پست فوق‌توزیع پارک فناوری پردیس افتتاح شد

پست ۶۳/۲۰ کیلوولت پارک فناوری پردیس به عنوان فاز سوم پروژه احداث زیرساخت های لازم بمنظور تامین نیاز روزافزون انرژی الکتریکی شرکت های دانش بنیان مستقر در این پارک فناوری که در چهار فاز با هماهنگی شرکت برق منطقه‌ای تهران تعریف گردیده بود، افتتاح شد.
کد خبر : 599459
رپرتاژ



به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا از پایگاه خبری شرکت برق منطقه‌ای تهران؛ حمید خردنیا «مشاور رئیس و قائم مقام معاون فنی و مهندسی پارک فناوری پردیس با قدردانی از حمایت های معاون علمی فناوری رئیس جمهور و مدیران مجموعه های مشارکت کننده که با حسن نیت و اعتماد خود باعث تحقق این اتفاق بزرگ شده اند ضمن اعلام این خبر افزود : روند رو به رشد جذب شرکت‌ها و استقرار آنها در پارک فناوری و در کنار آن افزایش مصرف شرکت‌های موجود در حوزه برق و انرژی و برنامه‌های گسترش و توسعه پارک فناوری پردیس، ما را بر آن داشت که برنامه‌ریزی بلند مدتی برای تامین و افزایش ظرفیت برق انجام دهیم.


تامین برق با وجود این موارد از مسیر فعلی، امکان‌پذیر نبود، به همین دلیل رایزنی‌هایی با مجموعه شرکت برق منطقه‌ای تهران که متولی این بخش از سمت دولت است، انجام گرفت و در نهایت منتهی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شد. به موجب آن، قرارداد طرح افزایش ظرفیت برق پارک فناوری پردیس در چهار فاز کلید خورد.


خردنیا در ادامه افزود : فاز اول این پروژه در برگیرنده توسعه شبکه فوق توزیع شرکت برق منطقه‌ای تهران برای ایجاد امکان استحصال توان مورد نیاز پارک فناوری پردیس از طریق توسعه دو فیدر خط ۶۳ کیلوولت در پست ۶۳/۴۰۰ کیلوولت پردیس به همراه ۴.۵ کیلومتر خط دومداره ۶۳ کیلوولت بود که در سال ۱۳۹۶ آغاز و در سال ۱۳۹۷ تکمیل گردید.


با توجه به زمانبر بودن احداث طرح نهایی و ضرورت بالابردن قابلیت اطمینان شبکه داخلی، در فاز دوم پروژه موقت تامین و نصب یک دستگاه پست سیار ۲۰/۶۳ کیلوولت با ظرفیت ۱۵ مگاولت آمپر با مشارکت شرکت برق منطقه‌ای تهران برای تامین نیاز فعلی مصرف کنندگان در تابستان ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. با اجرای این پروژه، شبکه توزیع پارک فناوری از شبکه توزیع محلی تفکیک گردیده و با تامین انرژی موردنیاز پارک از محل شبکه فوق توزیع، خاموشی های ناشی از بروز خطا در شبکه ۲۰ کیلوولت محلی مرتفع گردید.


در فاز سوم پروژه، احداث پست دائم ۲۰/۶۳ کیلوولت با دو فیدر خط و دو ترانسفورماتور با مجموع ظرفیت ۸۰ مگاولت آمپر در تابستان سال ۱۳۹۸ از طریق برگزاری مناقصه بصورت EPC به پیمانکار واگذار و در پاییز همان سال تحویل زمین جهت آغاز عملیات اجرایی صورت پذیرفت. در مرحله انجام طراحی‌های اولیه با توجه به آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی محوطه فاز سوم پارک فناوری پردیس، برآورد بار در فاز سوم نیز انجام و با تغییر طرح و محل اجرای پروژه امکان توسعه ترانسفورماتور سوم نیز در پروژه گنجانده شد.


این پروژه علیرغم تغییرات شدید قیمت ارز و افزایش هزینه‌ها خصوصا در بخش تامین تجهیزات و همچنین مشکلات به وجود آمده به دلیل شیوع ویروس کرونا با کمترین انحراف از برنامه زمان بندی تعریف شده و بودجه پیش‌بینی شده تکمیل گردیده است.


در این گزارش آمده است : از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این پروژه زیرساختی، مدل تامین مالی آن است که به صورت مشارکت عمومی و خصوصی (در قالب پروژه ppp) صورت پذیرفته است، میزان مشارکت بخش خصوصی (۴۳ مجموعه دانش‌بنیان و فناور متقاضی افزایش آمپراژ) در این پروژه حدود ۷۵% و میزان تامین مالی صورت گرفته توسط دولت ۲۵% بوده است.


این پروژه در مجموع با هزینه ۶۰۰ میلیارد ریال (با ارزش فعلی ۱۲۰۰ میلیارد ریال) و صرف زمان ۲۰ ماه زیرساخت مطمئن برای تامین انرژی موردنیاز فازهای پارک فناوری پردیس با ظرفیت کامل احداث و به بهره‌برداری رسیده است.


پست دائم پارک فناوری پردیس شامل دو فیدر خط ۶۳ کیلوولت، دو فیدر ترانسفورماتور هر یک با ظرفیت ۴۰ مگاولت آمپر، دوازده فیدر خروجی ۲۰ کیلوولت و دو فیدر بانک خازنی به ظرفیت ۴.۸ مگاوار می‌باشد.


این پروژه با رعایت آخرین استانداردهای بین المللی (IEC) و با استفاده حداکثری از توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی در بخش‌های مختلف به سرانجام رسیده است. فاز چهارم پروژه که توسعه فیدر سوم ترانسفورماتور و افزایش ۴۰ مگاولت آمپر به ظرفیت پست برای تامین نیاز فاز سوم و دیگر فازهای آتی پارک می‌باشد نیز از ابتدای امسال آغاز گردیده و با طی مراحل مهندسی در فاز تامین تجهیزات قراردارد.


انتهای پیام/ر



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته