دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1394 - 10:03
گزارش آنا از خطری که این روزها ماموران پلیس راهور پایتخت را تهدید می‌کند

یک وعده شیر بیشتر سهم ماموران راهنمایی و رانندگی در مواجهه با هوای آلوده

هوای تهران 13 روز پیاپی در شرایط ناسالم بود اما این موضوع باعث نمی‌شد تا ماموران راهنمایی و رانندگی بر سر شیفت‌های خود حاضر نشوند. بنا به گفته رئیس پلیس راهور تهران بزرگ انجام آزمایش‌ها بر روی ماموران نشان می‌دهد میزان آلودگی در خون و ریه آنها بیش از حد مجاز است و البته در این روزهای آلوده سهم ماموران برای فرار از انواع و اقسام بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا یک وعده شیر بیشتر است!
کد خبر : 57789

الهه خانی، گروه اجتماعی- افزایش آلودگی هوا در هفته‌ای که گذشت باعث شد تا بنا بر تشخیص کمیته اضطرار آلودگی هوا، مدارس در شهر تهران سه روز پیاپی تعطیل شوند و مسئولان به طور مرتب از شهروندان می‌خواستند تا در منزل بمانند و جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند. در این بین اما گروهی از شهروندان تهرانی به واسطه شغل خود باید مدت طولانی را در این هوای آلوده به سر می‌برند.


در حالی که شاخص آلودگی هوا در این هفته از میانگین 130 پایین‌تر نیامد و حتی در برخی از روزها شاخص آلودگی به بیش از 150 هم رسید اما ماموران راهنمایی و رانندگی بنا به وظیفه شغلی خود موظف بودند در خیابان‌ها حضور پیدا کنند تا نظم ترافیکی در شهر به هم نریزد. از شلوغی و ترافیک خیابان‌ها، بوق‌زدن‌های ممتد، مواجه شدن و جر و بحث کردن با رانندگان متخلف برای فرار از صدور برگه جریمه، سرمای هوا و خستگی ناشی از کار زیاد که بگذریم، آلودگی هوا این روزها بیش از هر مسئله دیگری ماموران راهنمایی و رانندگی را در معرض تهدید قرار داده است.



در سال 1388 از سوی دانشگاه علوم پزشکی تهران بار غلظت الیاف آزبست (پنبه نسوز) در هوای تنفسی پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر در میادین شهر تهران اندازه گیری شد و در نمونه برداری‌های فردی از منطقه تنفسی 42 پلیس مستقر در میدان‌ها و خیابان‌ها مشخص شد که این قشر از جامعه در معرض بیشترین سطح تماس با آلودگی هوا قرار دارند.


سردار تیمور حسینی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در این خصوص به خبرنگار آنا می‌گوید: «چند کار تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و برابر نتایج آن، میزان آلودگی در خون و ریه ماموران بیش از حد مجاز بود. در همین راستا ما تلاش کردیم تا آنجایی که در توانمان است، این شرایط را جبران کنیم. روزانه همکاران بنده از سهمیه شیر استفاده می‌کنند، همچنین سعی می‌کنیم به صورت مرتب همکارانمان را جهت چکاب و تست سلامت، اعزام کنیم.»


وی با بیان اینکه امکان کاهش ساعت کاری ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی وجود ندارد، اضافه می‌کند: «کاهش ساعت کاری آنها در حال حاضر مقدور نیست اما تلاش کرده‌ایم محیط را برای آنها توأم با آرامش کنیم. جنس شغل ما کمی سخت است و باعث بروز فشارهای روحی و روانی و همچنین استرس برای همکارانم می‌شود و با تمام اقداماتی که ما انجام داده‌ایم محیط، آسیب‌های جدی را به جسم و روان ماموران راهنمایی و رانندگی وارد می‌کند.»


از سوی دیگر سرهنگ مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس راهور اولین گروهی از جامعه است که در معرض آلودگی هوا قرار دارد، به خبرنگار آنا می‌گوید: «آلودگی هوا بزرگترین دغدغه پلیس راهور است. ماموران پلیس راهور با آمادگی و توان مضاعف با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی در این ایام برخورد می‌کنند. پلاک وسایل نقلیه دودزا، فک می‌شود و علاوه بر جریمه 30 هزار تومانی، خودرو جهت تعمیر به تعمیرگاه هدایت می‌شود. ضمن اینکه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز کنترل و به مبلغ 20 هزار تومان اعمال قانون می‌شوند.»


وی ادامه می‌دهد: «عملکرد پلیس راهور در هشت ماهه امسال در حوزه برخورد با خودروهای دودزا و معاینه فنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 70 درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع حاکی از این است که آلودگی هوا از دغدغه‌های اصلی پلیس راهور محسوب می‌شود. ضمن اینکه ماموران پلیس راهور آسیب‌پذیرترین گروه در مقابله با آلودگی هوا در شهر تهران هستند.»


به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، ماموران به صورت شیفتی در سطح شهر فعالیت می‌کنند و با توجه به آلودگی هوا، شیری که به این ماموران زحمتکش و خدوم داده می‌شود به دو وعده افزایش پیدا کرده است.


البته یکی دیگر از مشکلاتی که ماموران راهنمایی و رانندگی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند میزان حقوق دریافتی این افراد است که سرهنگ مرادی در این خصوص اینگونه توضیح می‌دهد: «میزان حقوقی که ماموران راهور دریافت می‌کنند در واقع از سوی دولت تعیین می‌شود و ما نقشی در میزان حقوق آنها نداریم.»



البته این موضوع بارها از سوی سردار اشتری فرمانده ناجا مطرح شده که ناجا در تمامی ارگان‌ها با کمبود بودجه مواجه است. فرمانده ناجا نیز در این خصوص بارها از دولت و البته مجلس شورای اسلامی درخواست همکاری بیشتر داشته است.


به گفته متخصصان، ماموران راهنمایی و رانندگی مستقر در خیابان‌های آلوده‌شهر از گروه‌های پرخطر بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌روند و مشکلات ناشی از کم‌خونی و تنگی عروق کرونر سلامتشان را تهدید می‌کند. همچنین حضور مداوم در هوای آلوده به علت کمبود اکسیژن، احتمال سکته‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد در طول مدت کار از ماسک‌های فیلتردار ویژه استفاده کنند و مصرف شیر، لبنیات و ماهی را در برنامه غدایی روزانه‌شان بگنجانند؛ زیرا مصرف این مواد غذایی تاثیر منفی آلودگی هوا را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


در تمام فصل‌های سال مأموران راهنمایی و رانندگی برای خدمت به مردم سر پست خود حاضر می‌شوند و در روزهایی که به علت آلودگی هوا مدارس تعطیل می‌شوند٬ افسران راهنمایی و رانندگی دو شیفته مشغول به خدمت هستند و گاهی تا 12 ساعت در خیابان‌ها حضور دارند تا نظم در کلانشهر بزرگی چون تهران که دارای گره‌های کور ترافیکی بسیاری است، برقرار شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب