ابزار سوشال لیسنینگ یا گوش سپاری فضای مجازی دیتاک
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، سوشال لیسنینگ یا گوش سپاری اجتماعی فرآیند نظارت بر شبکههای اجتماعی است. وقتی کاربران از برند تجاری، رقبا، محصولات و .... نام میبرند، شما به کمک ابزار سوشال لیسینینگ میتوانید آن را سریعا دریافت کنید و در صورت نیاز واکنش نشان دهید . این ابزارها با هوش مصنوعی عمل میکنند. ربات جستجوی شبکه های اجتماعی دیتاک (Dataak) یکی از این ابزارهای هوشمند است که با کمک آن میتوانید نام تجاری خود را در شبکههای اجتماعی ردیابی، تحلیل و ارزیابی کنید.
چرا کسب و کارها به سوشال لیسنینگ نیاز دارند؟
گوش دادن به شبکه های اجتماعی فرآیندی است که صاحبان برند را از فیدبک مشتریانشان آگاه میکند. این پروسه به برندها فرصتی میدهد تا مکالمات مربوط به کاربران را در شبکههای اجتماعی دنبال کنند. تصور کنید یک برند ارائه دهنده خدمات حمل و نقل درون شهری هستید. برای اینکه بفهمید مشتریان چه نظری نسبت به ارائه خدمات شما دارند، صرفا بررسی و پیگیری کامنتها و نظرات ارائه شده در صفحات اجتماعی برندتان کافی نیست، چراکه کاربرانِ بسیاری نظرات، انتقادات، پیشنهادات و حتی رضایتمندی خود درباره یک برند را در صفحات شخصی خود منتشر میکنند نه در صفحات آن برند.
بنابراین در عصری که هر فردی به نوبه خود میتواند رسانهدار باشد و صدای خود را به گوش چند ده، چند صد و حتی چندین هزار نفر برساند، اکتفا به روشهای قدیمی کافی نیست و باید به سراغ ابزارهای سوشال لیسنینگ مانند دیتاک رفت.
گوش سپاری شبکه های اجتماعی به جستجو و تجزیه و تحلیل مکالماتی میپردازد که کاربران را در شبکههای اجتماعی در مورد یک برند، محصول یا خدمت خاص عنوان میکنند. این گفتگوهای تحلیلی حول صنایع و برندها میچرخد که صاحبان آنها را از نظرات مشتریانشان آگاه میکند. استفاده از این نظریات برای تصمیمگیری بهتر در مورد استراتژی کسب و کار، بازاریابی، فروش و ... ضرورت دارد.
سوشال لیسنینگ به شما به عنوان مدیر یک کسب و کار کمک میکند تا بفهمید مکالمات مشتریان در کدام شبکه اجتماعی صورت گرفته است؟ مردم در مورد شما چطور فکر میکنند؟ از کدام خدمت یا محصول شما راضی یا ناراضی هستند و دلیل آنها چیست؟ و ...
در واقع وقتی مشتریان در مورد شما نظر میدهند، با کمک ابزاری مانند سامانه دیتاک و از طریق آلارم این ابزار از آن آگاه میشوید.
برای تنظیم کمپینهای تبلیغات و یا ایجاد خطهای تولید و تغییرات در محصولات شما به ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک نیاز دارید. در این صورت محصولی با تناسب بیشتر با نیاز مشتریان ارائه میدهید، استراتژی محتوا و پیامرسانی کمپین را به نحوه بهتری مدیریت میکنید، اهداف خود را به شکل بهتری دنبال خواهید کرد، در رقابت با سایر برندها هم میتوانید وضعیت خود را بهبود دهید، یک برنامه تاثیرگذار بسازید و مشارکتهای تاثیرگذار در تجارت خود را افزایش دهید.
نظارت اجتماعی و گوش دادن به شبکههای اجتماعی
بخشی از ابزار دیتاک به سامانه روابط عمومی اختصاص دارد. به این معنا که در آن میتوانید بر شبکههای اجتماعی و صفحات خود و دیگران در این شبکهها نظارت کنید. نظارت بر این شبکهها شامل ردیابی و پاسخگویی به همه پیامهای ارسالی مشتریان در مورد برند و محصولات شماست.
برای مثال مشتریان نسبت به محصولات شما نظر مثبتی ندارد. اولین راهکار این است که به سراغ نظارت اجتماعی بروید تا تعاملات مشتریان را دریافت کنید. دلیل اصلی کاهش فروش شما چیست؟ آیا محصولات ضعیف هستند؟ آیا مشتریان بنا به دلایلی میلی به خرید ندارند؟ در هر صورت میتوانید با روش گوش دادن به شبکههای اجتماعی از دلایل کاهش فروش خود مطلع شوید.
نظارت اجتماعی و گوش سپاری شبکه های اجتماعی دو مفهوم مکمل یکدیگرند. وقتی از صدای مشتریان از طریق ابزارهای سوشال لیسنینگ مثل دیتاک آگاه میشوید، باید بر این نظرات هم نظارت جامع و کاملی داشته باشید.
از این طریق میتوانید برای نتیجهگیری در مورد احساسات مخاطبان استفاده کنید. نظارت اجتماعی به شما این امکان را میدهد تا پیامهای کاربران را ردیابی و جمعآوری کنید. هر چند این کار به روش دستی بسیار وقتگیر و هزینهبر است. اما وقتی به سراغ ابزار هوشمند دیتاک بروید، میزان تاثیرگذاری آن به حداکثر و هزینهها به حداقل میرسد.
کاربردهای سوشال لیسنینگ برای برندها
گوش سپاری شبکههای اجتماعی باعث میشود تا از زوایای پنهان ذهن مشتری آگاه شوید. وقتی شما محصولات یا خدماتی را به مشتریان ارائه میدهید ممکن است به محض خرید یا دریافت خدمات هیچ نظری را به شما انتقال ندهند. آنها عموما بعد از گرفتن نتیجه در مورد محصولات یا خدمات دریافت شده نظر میدهند. این در حالیست که آن زمان دیگر ارتباطی با شما ندارند.
اما این مشتریان همچنان با شبکههای اجتماعی در تماس هستند و به راحتی میتوانند نظرات خود را در مورد برندهای مختلف ثبت کنند. وقتی در مورد مثبت یا منفی بودن محصولات یا خدمات برند X صحبت میکنند، صاحب این برند به راحتی میتواند با ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک این نظرات را دریافت کند و با مدیریت صحیح شرایط از این نظر، خواه مثبت یا منفی، برای بهبود برند خود استفاده کند.
نظارت بر شبکه های اجتماعی اکنون برای مدیران فروش، بازاریابهای شبکههای اجتماعی و مدیران کسب و کارها از اهمیت ویژهای برخوردار است.
پاسخ به مشکلات مشتریان
بخشی از مزیت استفاده از ابزارهای سوشال لیسنینگ داشتن امکان پاسخدهی به مشتریان است. بسیاری از آنها سوالات یا مشکلاتشان را در شبکههای اجتماعی مطرح میکنند. به طور کلی آنها 5 نوع اطلاعات را در شبکههای اجتماعی قرار میدهند: کیفیت و سلامت برند، بررسی وضعیت برند، تجزیه و تحلیل رقابتی و مقایسه محصولات برندها با هم، تجزیه و تحلیل کمپین تبلیغات و نظارت بر رویدادهای یک برند.
با دریافت این اطلاعات میتوانید بفهمید وضعیت کسب و کار شما در چه نقطهای قرار دارد و در آینده چه رخ میدهد. همچنین میتوانید برای آینده کسب و کار هم برنامهریزی کنید.
کاهش هزینهها و افزایش سرعت تحلیل نظرات مشتریان
یکی از مزیتهای اصلی استفاده از ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک کاهش هزینههاست. این سامانه که با کمک یک ربات خزشگر هوشمند نظرات را جستجو میکند، به هزینه زیادی نیاز ندارد. در حالی که اگر بخواهید به صورت دستی و با استخدام نیروی انسانی نظرات مشتریان را ردیابی کنید، قطعا باید هزینه زیادی را صرف این کار کنید.
افزایش سرعت تجزیه و تحلیل هم از دیگر مزیتهای استفاده از ابزاری همچون Dataak است که در زمانی کوتاه اطلاعات گستردهای را در اختیار شما قرار میدهد. این ابزار قادر است با دریافت کلمات کلیدی مثل نام برند خود یا رقبا، تمامی کامنتها و پستهای مرتبط و حاوی این کلمه کلیدی را از بسترهای مختلف شبکههای اجتماعی جمعآوری و تحلیل کند.
سبقت گرفتن از رقبا
ما در عصری به شدت رقابتی زندگی میکنیم. وجود شبکه اینترنت شما را از وجود رقبا آگاه میکند. اگر کسب و کار توانمندی نباشید خیلی زود از عرصه رقابت حذف میشوید. اما اگر پا به پای علم روز پیش بروید و کیفیت محصولات و خدمات خود را برحسب نیاز و سلیقه مشتریان افزایش دهید، از رقبا پیشی میگیرید.
ابزار سوشال لیسنینگ دیتاک به شما کمک میکند از نیازهای واقعی مشتریان امروز مطلع شوید. زیرا نیاز و سلیقه آنها مدام در حال تغییر است و بنابراین باید از این تغییرات اطلاع پیدا کنید. دیتاک در این رابطه اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار میدهد.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/