راهکار دیتاک برای اندازهگیری میزان موفقیت کمپینهای تبلیغاتی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، اکنون که بسیاری از کسب و کارها برای معرفی برند خود و جذب مخاطب و مشتری، به ساخت و راهاندازی کمپین تبلیغاتی روی آوردهاند، لازم است تا نتایج تلاش آنها بررسی شود. وقتی یک برند کمپین تبلیغاتی راه میاندازد، باید مشخص شود که بازار مصرف در برابر این کمپین چه فیدبکی را نشان میدهد.
برای مثال برند بایا در صدا و سیما اقدام به تبلیغات گسترده کرده بود. اما آیا این نحوه تبلیغات موفقیتآمیز بود؟ چند درصد از بینندگان این تبلیغ حس مثبتی به آن داشتند؟ برای پاسخ به این سوالات لازم است نتایج کمپینها مورد ارزیابی قرار بگیرد.
دیتاک چیست؟
ابزار تحلیلی هوشمند دیتاک تحلیل و بررسی میزان موفقیت کمپینهای تبلیغات را با استفاده از نظرات واقعی مخاطبان انجام میدهد. شاید بپرسید این کار چطور انجام میشود. تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع کسب کنید.
فرض کنید نام برند تجاری، یا شعار تبلیغاتی و یا نماد کمپین شما X است و برای معرفی آن یک کمپین تبلیغات عظیم در اینستاگرام راهاندازی کردهاید. به این صورت که از طریق تعداد زیادی اینفلوئنسر نام X را بر سر زبانها میاندازید.
بازاریابی دهان به دهان با این کمپین اتفاق میافتد. اما با وجود هزینه بسیار بالا، نتیجه چندانی نمیگیرید. به عبارت دیگر آنطور که انتظار داشتید مشتریان افزایش یابند و میزان ROI (نرخ بازگشت سرمایه) زیاد شود، این اتفاق نمیافتد. دیتاک در اینجا وارد عمل میشود. به این صورت که نظرات کاربران را در مورد برند X ارزیابی میکند تا به سه نتیجه برسد:
- میزان نظرات مثبت کاربران و علت و ارزیابی آنها
- میزان نظرات منفی کاربران و علت و ارزیابی آنها
- میزان نظرات خنثی و اطلاعات قابل اسخراج آنها
وقتی کمپین نتیجه دلخواه را به همراه ندارد، عموما نظرات منفی بیشتر از نظرات مثبت میشوند. ابزار دیتاک با استخراج این نظرات و سپس بررسی نوع نظرات، به یک نتیجه کلی میرسد:
- چرا کاربران از X استقبال کردند/ نکردند؟
- آیا اینفلوئنسرهایی که تبلیغات را انجام دادند، محبوب بودند/ نبودند؟
- آیا شعار تبلیغات جذاب بود/ نبود؟
- آیا تبلیغات بیش از حد تکرار شده بود یا خیر؟
- آیا هزینه ارائه خدمات یا محصولات X بالاست یا خیر؟
- آیا دسترسی کاربران به محصول X دشوار بود یا خیر؟
- و ....
دیتاک چگونه در تحلیل کمپین به کسب و کارها کمک میکند؟
سامانه هوشمند Dataak با کمک هوش مصنوعی عمل میکند. فقط کافیست کلمات کلیدی کمپین تبلیغات را به آن بدهید تا بفهمید بازخورد تلاشهای شما چه بوده است. برای مثال شعار یک برند «من یک ایرانی هستم پس کفش ایرانی میپوشم» است. سپس این شعار یا نمادی از آن به صورت هشتگ و یا بدون هشتگ به کرّات در شبکههای اجتماعی منتشر میشود.
شما با جستجوی این عبارت در سامانه دیتاک میتوانید صدها و هزاران نظر حاوی شعار «من یک ایرانی هستم پس کفش ایرانی میپوشم» را جمعآوری کنید. تحلیل و آنالیز دقیق و جامع این نظرات، اطلاعات دقیق و کاملی را جهت بهبود یا بررسی میزان تاثیرگذاری کمپین در اختیار اجراکنندگان کمپین قرار می دهد
دیتاک قادر است هر کلمه کلیدی را که بخواهید در شبکههای اجتماعی جستجو کرده و اطلاعات و آمارهای دقیقی درباره آن به شما عرضه کند. حتی این سامانه قادر است کمپین تبلیغاتی رقبا را هم برایتان ردیابی کند. بنابراین با دنبال کردن کلمات کلیدی خاص که میتواند یک شعار، نام محصول و یا برند تجاری باشد، نتایج کمپین را بررسی میکند. این کار با کمک تله بات دیتاک که یک ربات جستجوگر فضای مجازی است، انجام میشود.
مزیت کار با دیتاک چیست؟
هر کسب و کاری که بخواهد در فضای آنلاین یا دیجیتال موفقتر عمل کند و کمپینهای بعدی را به شکل حرفهایتری مدیریت کند، به یک سامانه هوشمند نیاز دارد. به طور کلی بررسی و اندازهگیری کمپین تبلیغات با دیتاک مزیتهای زیر را به همراه دارد:
سرعت بالای بررسی کمپین
اگر بخواهید بدون کمک ابزارهای هوشمند اقدام به بررسی نتایج کمپین تبلیغاتی کنید، باید مدت زمان زیادی را صرف کنید. از سوی دیگر نتایج دقیق نخواهد بود. فراموش نکنید ورود نیروی انسانی برای بررسی و اندازهگیری کمپین تبلیغاتی باعث ورود تعصبات به این حوزه میشود.
دیتاک میتواند در کوتاهترین زمان نتایج یک یا چند کمپین را در شبکههای اجتماعی بررسی کند.
قابلیت اندازهگیری کمپین تبلیغاتی در انواع رسانهها
دیتاک میتواند تمامی کمپینهای آنلاین، آفلاین و دیجیتال را ارزیابی کند. برای مثال شما یک کمپین تبلیغات را در رادیو و تلویزیون راهاندازی میکنید. جالب است بدانید دیتاک با بررسی نظرات کاربران در شبکههای اجتماعی میتواند بازخورد کمپین تلویزیون و رادیو را نیز بررسی کند.
در واقع کاربران همیشه در مورد تبلیغات سایر رسانهها از جمله تلویزیون و رادیو در شبکههای اجتماعی صحبت میکنند. این سامانه با در اختیار داشتن دیتای شبکههای اجتماعی توییتر، اینستاگرام و تلگرام و خبرگزاریهای آنلاین، میتواند تمام محتوای ایجاد شده درباره یک کمپین را جمعآوری و سپس بررسی کند.
کاهش هزینههای کمپین تبلیغاتی
دیتاک به دو شکل میتواند در کاهش هزینههای کمپین تبلیغاتی موثر واقع شود:
- ارزیابی کمپین توسط یک ابزار هوشمند انجام میشود که به استخدام نیروی انسانی نیازی ندارد.
- با پیدا کردن مشکلات، نقصها و عیبهای یک کمپین تبلیغاتی، به مدیران بازاریابی برای جلوگیری از تکرار این مشکلات و بهبود آنها کمک زیادی میکند.
- رصد و تحلیل دلایل جذابیت یک کمپین برای مخاطبان و بررسی میزان آگاهی از برند از طریق هر کانال میتواند اطلاعات مفیدی برای کمپینهای بعدی در اختیار قرار دهد.
وقتی کمپین تبلیغاتی راهاندازی میکنید باید مشخص شود دلایل بیزاری و یا نظرات منفی کاربران چیست؟ دیتاک با پاسخ به این سوال به شما کمک میکند کمپین فعلی را بهبود بخشیده، در آینده بتوانید کمپینهای بینقص را طراحی کنید و میزان مشکلات را به حداقل برسانید. وقتی از مشکلات کمپین فعلی اطلاع داشته باشید، کمپین بعدی شما فاقد این مشکلات خواهد بود و در نتیجه بازدهی بیشتری را به همراه خواهد داشت.
سبقت گرفتن از رقبا
هر کسب و کاری که بخواهد از رقبای خود پیشی بگیرد، لاجرم به تبلیغات نیاز دارد. طراحی کمپین تبلیغاتی یکی از راههای سبقت از رقباست. اما نحوه طراحی کمپین اهمیت زیادی دارد. دیتاک این مزیت را دارد که کمپینهای تبلیغاتی رقبا را برای شما بررسی کند. در این صورت اگر کسب و کار نوپایی هستید با کمک این سامانه میتوانید مشکلات کمپین رقبا را ببینید و از آن دور شوید.
در واقع شما از طریق دیتاک به تجاربی دست پیدا میکنید که هرگز با مشکلات آن دست و پنجه نرم نکردهاید. بلکه خیلی آسان میتوانید بفهمید برای شناساندن برند باید چه کارهایی را انجام دهید و یا از چه کارهایی دوری کنید.
در پایان
دیتاک ابزاری با هزینه کم، سرعت بالا و بازدهی موثر است که میتواند به رونق کسب و کارها کمک کند. این سامانه با نقد و بررسی کمپینهای تبلیغاتی، مزیتها، حسنها و معایب آنها را برایتان پیدا میکند. در نتیجه میتوانید در آینده با دید روشنتری کمپین تبلیغاتی طراحی کنید و به سراغ موثرترین روشهای بازاریابی بروید. برای آشنایی بیشتر با خدمات ارزیابی کمپینهای تبلیغاتی دیتاک با ما از طریق @Dataakcom در سایر شبکههای اجتماعی در ارتباط باشید.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/