رسانه سنجی به کمک گزارش تحلیلی دیتاک
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، با ظهور اقتصاد توجه و رشد بی سابقه رسانه ها، توسعه محتوا و اطلاعات شتاب بیشتری به خود گرفته است. امروزه رسانه ها نقش اساسی و کلیدی را در روند توسعه جوامع ایفا میکنند و یکی از مهمترین همکاران تجاری سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی محسوب میشوند. در این میان رسانه سنجی یکی از وظایفی است که سازمانها با آن درگیر هستند.
سازمانها بهواسطه همکاری و تعامل با رسانهها میتوانند به اهداف مختلف خود مانند برندینگ، روابط عمومی و ... دست یابند و همچنین به کمک رسانهها،افکار و دیدگاه به عموم مردم منتقل کنند.
اما این تنها کارکرد رسانه نیست؛ رسانهها به مثابه آیینه، بازتابی از افکار، اعتقادات و انتظارات مردم را ارائه میکنند و میتوان به کمک آنها به درکی صحیح از افکار، برداشتها و دیدگاههای مخاطبان سازمان دست یافت.همچنین سازمانها با تکیه بر اطلاعات بدست آمده از رسانهها میتوانند برای سؤالات و چالشهای خود پاسخ دقیقی پیدا کنند. در عصر حاضر، مردم، رسانه و سازمانها سه جزء وابسته به هم هستند و برای یکدیگر از اهمیت بسیاری برخوردارند.
سواد رسانهای و سازمانها
در عصر حاضر، رشد عرضهی محتوا، افزایش کانالهای توزیع محتوا و درک رسانهها و محتوای منتشر شده از آن باعث ایجاد مفهومی به نام سواد رسانهای شده است. شناخت این مفهوم و تحلیل تمامی جوانب آن یکی از وظایف مهم سازمانها به شما میرود.
بر اساس منابع تخصصی، سواد رسانهای اینگونه تعریف میشود:
"سواد رسانهای (Media Literacy)در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از:نوعی درک متکی بر مهارت که بر اساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.
سواد رسانهای به سازمانها و مردم کمک میکند:
- چگونگی ایجاد پیامهای رسانهای مختلف را درک و تحلیل کنند.
- اهداف و نیات واقعی رسانهها را که میخواهند مردم و سازمانها به آن اعتقاد پیدا کنند، تشخیص دهند.
- تعصبات، اطلاعات غلط و دروغهای رسانهای را تشخیص دهند.
- قسمتی از داستان که کتمان میشود را کشف و حقیقت را پیدا کنند.
- پیامهای رسانهای را بر اساس تجربیات خود، باورها و ارزشهایشان ارزیابی کنند.
با توجه به موارد مذکور، این نکته بسیار حائز اهمیت است که مدیران ارشد و کارکنان سازمانها باید از سواد رسانهای برخوردار و توانایی برخورد صحیح با رسانهها را داشته باشند.
رسانهها و رسانه سنجی
با توجه به موارد فوق برای سازمانها مهم است که محتواها و اخبار از چه رسانهای منتشر شده و رسانه از چه ماهیتی برخوردار است. به همین دلیل همانطور که عنوان شد مبحث رسانه سنجی از مهمترین مهارتهای مدیران سازمانهاست.
مهارت رسانه سنجی به آمادگی هرچه بهتر سازمانها در برابر بحرانها، رویدادها و اتفاقات کمک میکند و در فرآیند تصمیمگیری باعث افزایش دقت و هوشیاری میشود.
رسانه سنجی چیست ؟
در پی وقوع هر رویداد در جامعه، رسانهها به انتشار اخبار و تحلیلهای مرتبط با آن اقدام میکنند. رسانههای مجازی با توجه به تفاوتهای ماهیتی، دارای ویژگیهای منحصر به خود هستند. بر همین اساس هر یک از خبرگزاریها، سایتهای خبری و تحلیل، روزنامههای دارای نسخه اینترنتی و کانالهای تلگرام در قالبهای مختص به خود به انتشار اخبار و رویدادها میپردازند، که بررسی محتواهای منتشر شده بر اساس منبع انتشار، در چگونگی بازتاب آن رویداد در افکار عمومی مهم و کاربردی است.
به فرآیند پایش و ارزیابی محتواها و نحوه عملکرد رسانهها در برخورد با وقایع و رویدادهای مختلف با تکیه بر متدهای کاربردی، رسانه سنجی میگویند.
رسانه سنجی چه کارکردی دارد؟
با تکیه بر گزارشهای رسانه سنجی میتوان به سؤالات مهمی پاسخ داد که به مدیران سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی در جهت اخذ تصمیم مناسب و کاربردی کمک میکند. این سؤالات در روشن شدن ماهیت رسانه تأثیر بسزایی داشته و میتواند اثر مثبتی در موضعگیری سازمان ایفا کند.
به عنوان مثال رسانه سنجی کمک میکند سازمانها برای سؤالات زیر پاسخ مناسب پیدا کنند:
- کدام خبر و محتوا، بیشتر توجه رسانههای مجازی را به خود جلب کرده است؟
- اخبار و محتواها توسط چه منابعی منتشر شده است؟
- رسانههای فضای مجازی به چه موضوعات مرتبطی، با چه رویکردی پرداختهاند؟ هریک چه جایگاهی در افکار عمومی دارند؟
- چه میزان خبر و محتوا در مورد موضوع مورد نظر، در هر یک از بسترهای خبری فضای مجازی منتشر شده است؟
- گرایشهای هر یک از رسانهها چیست؟ و ارتباط محتواهای منتشر شده با رویکردهای رسانهها چگونه است؟
هنگامی که سازمانها بتوانند پاسخ این سؤالات را پیدا کنند در برابر رویدادها، وقایع و اتفاقات مختلف، موضعگیری مناسبی خواهند داشت و میتوانند بهتر از گذشته در مقابل رسانهها ظاهر شوند.
رسانه سنجی مهارتی است که باعث شناخت بهتر مخاطبان و رسانهها میشود و کمک میکند تعامل بلند مدتی میان مردم، سازمان و رسانهها شکل گیرد.
شبکههای اجتماعی و تغییر ماهیت رسانه سنجی
با ظهور شبکههای اجتماعی و داده ای بسیار زیادی که به مدد آنها تولید میشود در مرحله اول ماهیت رسانهها و در مرحله بعد رویکردهای رسانه سنجی نیز به تبع آن تغییر کرده است.
امروزه شبکههای اجتماعی و مخاطبین آن به مثابه یک رسانه عمل میکنند و سازمانها علاوه بر رصد و ارزیابی محتوای رسانههای مختلف باید رویکرد و رفتار آنها را نیز زیر نظر بگیرند.
افزایش قدرت شبکههای اجتماعی و نفوذ آنها در میان مردم به عنوان یک رسانه باعث شده مفهوم رسانه سنجی از اهمیت بیشتری برخوردار شود و سازمانها به دنبال یادگیری و اجرای مفهوم رسانه سنجی باشند.
بخصوص که امروزه به کمک تکنولوژیهای پیشرفته این کار با رویکرد کاملاً حرفهای و دقیق اجرا میشود و کار را برای سازمانها راحتتر کرده است.
سامانه گزارش رسانه سنجی دیتاک
شرکت دانش بنیان دیتاکبا بیش از 9 سال تجربه در آنالیز و تحلیل دادههای شبکههای اجتماعی، به سازمانها و نهادهای دولتی و خصوصی کمک میکند که رسانههای مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند و با سنجش دقیق رسانهها به سؤالات مهمی که مطرح شده پاسخ اصولی و مبتنی بر دادههای واقعی ارائه کنند.
سامانه رسانه سنجی دیتاک میتواند با آنالیز و تحلیل رسانههای فعال در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و تلگرام) و سایتهای خبری، تحلیل عمیق و کاربردی از وضعیت رسانه در اختیار مدیران قرار دهد.
این گزارش به مدیران سازمانها کمک میکند با شناخت عمیق از رسانهها، رفتارها و موضعگیریهای صحیحی در قبال آنها اتخاذ کنند و در نهایت در تصمیمگیریهای مدیریتی نقش مهمی دارد که تجربه سازمانهای بسیاری در کلاس جهانی نیز گویای اهمیت آن است.
در صورتی که در مورد استفاده از سامانه رسانه سنجی دیتاک سؤال یا ابهامی دارید، به کمک راهنماییهای مشاورین حرفهای دیتاک، میتوانید پاسخ خود را دریافت نمایید.
برای ارتباط کافی است از طریق لینک زیر با متخصصین دیتاک تماس حاصل فرمانید.
انتهای پیام/4129/
انتهای پیام/