دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مهر 1399 - 19:05

رسانه سنجی به کمک گزارش تحلیلی دیتاک

امروزه رسانه­ ها نقش اساسی و کلیدی را در روند توسعه جوامع ایفا می­کنند و یکی از مهم­ترین همکاران تجاری سازمان­‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی محسوب می­شوند. در این میان رسانه سنجی یکی از وظایفی است که سازمان­‌ها با آن درگیر هستند.
کد خبر : 522231
1.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، با ظهور اقتصاد توجه و رشد بی ­سابقه رسانه ­ها، توسعه محتوا و اطلاعات شتاب بیشتری به خود گرفته است. امروزه رسانه­ ها نقش اساسی و کلیدی را در روند توسعه جوامع ایفا می­‌کنند و یکی از مهم­ترین همکاران تجاری سازمان‌­ها و نهادهای دولتی و خصوصی محسوب می‌­شوند. در این میان رسانه سنجی یکی از وظایفی است که سازمان­‌ها با آن درگیر هستند.


سازمان­ها به‌واسطه همکاری و تعامل با رسانه­‌ها می­توانند به اهداف مختلف خود مانند برندینگ، روابط عمومی و ... دست یابند و همچنین به کمک رسانه­‌ها،افکار و دیدگاه به عموم مردم منتقل کنند.


اما این تنها کارکرد رسانه نیست؛ رسانه‌­ها به مثابه آیینه، بازتابی از افکار، اعتقادات و انتظارات مردم را ارائه می­کنند و می­توان به کمک آن­ها به درکی صحیح از افکار، برداشت­‌ها و دیدگاه‌­های مخاطبان سازمان دست یافت.همچنین سازمان‌ها با تکیه بر اطلاعات بدست آمده از رسانه­‌ها می­‌توانند برای سؤالات و چالش­‌های خود پاسخ دقیقی پیدا کنند. در عصر حاضر، مردم، رسانه و سازمان‌­ها سه جزء وابسته به هم هستند و برای یکدیگر از اهمیت بسیاری برخوردارند.


سواد رسانه‌­ای و سازمان‌­ها


در عصر حاضر، رشد عرضه­‌ی محتوا، افزایش کانال­های توزیع محتوا و درک رسانه­‌ها و محتوای منتشر شده از آن باعث ایجاد مفهومی به نام سواد رسانه‌­ای شده است. شناخت این مفهوم و تحلیل تمامی جوانب آن یکی از وظایف مهم سازمان­‌ها به شما می‌­رود.


بر اساس منابع تخصصی، سواد رسانه‌­ای این­گونه تعریف می­شود:


"سواد رسانه‌ای (Media Literacy)در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از:نوعی درک متکی بر مهارت که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.


سواد رسانه­ای به سازمان­‌ها و مردم کمک می‌­کند:



  1. چگونگی ایجاد پیام‌های رسانه‌ای مختلف را درک و تحلیل کنند.

  2. اهداف و نیات واقعی رسانه‌ها را که می‌خواهند مردم و سازمان‌ها به آن اعتقاد پیدا کنند، تشخیص دهند.

  3. تعصبات، اطلاعات غلط و دروغ‌های رسانه‌ای را تشخیص دهند.

  4. قسمتی از داستان که کتمان می‌شود را کشف و حقیقت را پیدا کنند.

  5. پیام‌های رسانه‌ای را بر اساس تجربیات خود، باورها و ارزش‌هایشان ارزیابی کنند.


با توجه به موارد مذکور، این نکته بسیار حائز اهمیت است که مدیران ارشد و کارکنان سازمان­‌ها باید از سواد رسانه­‌ای برخوردار و توانایی برخورد صحیح با رسانه­‌ها را داشته باشند.


رسانه‌­ها و رسانه سنجی


با توجه به موارد فوق برای سازمان­‌ها مهم است که محتواها و اخبار از چه رسانه­‌ای منتشر شده و رسانه از چه ماهیتی برخوردار است. به همین دلیل همان‌طور که عنوان شد مبحث رسانه سنجی از مهم­ترین مهارت­‌­های مدیران سازمان‌­هاست.


مهارت رسانه سنجی به آمادگی هرچه بهتر سازما‌‌‌ن­‌ها در برابر بحرا‌ن‌­ها، رویدادها و اتفاقات کمک می‌­کند و در فرآیند تصمیم­گیری باعث افزایش دقت و هوشیاری می‌­شود.


رسانه سنجی چیست ؟


‌‌در پی وقوع هر رویداد در جامعه، رسانه‌ها به انتشار اخبار و تحلیل‌های مرتبط با آن اقدام می‌کنند. رسانه‌های مجازی با توجه به تفاوت‌های ماهیتی، دارای ویژگی‌های منحصر به خود هستند. بر همین اساس هر یک از خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و تحلیل، روزنامه‌های دارای نسخه اینترنتی و کانال‌های تلگرام در قالب‌های مختص به خود به انتشار اخبار و رویدادها می‌پردازند، که بررسی محتواهای منتشر شده بر اساس منبع انتشار، در چگونگی بازتاب آن رویداد در افکار عمومی مهم و کاربردی است.


به فرآیند پایش و ارزیابی محتواها و نحوه عملکرد رسانه‌­­ها در برخورد با وقایع و رویدادهای مختلف با تکیه بر متدهای کاربردی، رسانه سنجی می­گویند.


رسانه سنجی چه کارکردی دارد؟


با تکیه بر گزارش‌­های رسانه سنجی می­توان به سؤالات مهمی پاسخ داد که به مدیران سازمان‌­ها و نهادهای دولتی و خصوصی در جهت اخذ تصمیم مناسب و کاربردی کمک ­می­کند. این سؤالات در روشن شدن ماهیت رسانه تأثیر بسزایی داشته و می­‌تواند اثر مثبتی در موضع­گیری سازمان ایفا کند.


به عنوان مثال رسانه سنجی کمک می­کند سازمان­ها برای سؤالات زیر پاسخ مناسب پیدا کنند:



  • کدام خبر و محتوا، بیشتر توجه رسانه‌های مجازی را به خود جلب کرده است؟

  • اخبار و محتواها توسط چه منابعی منتشر شده است؟

  • رسانه‌های فضای مجازی به چه موضوعات مرتبطی، با چه رویکردی پرداخته­اند؟ هریک چه جایگاهی در افکار عمومی دارند؟

  • چه میزان خبر و محتوا در مورد موضوع مورد نظر، در هر یک از بسترهای خبری فضای مجازی منتشر شده است؟

  • گرایش‌های هر یک از رسانه‌ها چیست؟ و ارتباط محتواهای منتشر شده با رویکردهای رسانه‌ها چگونه است؟


هنگامی که سازمان­ها بتوانند پاسخ این سؤالات را پیدا کنند در برابر رویدادها، وقایع و اتفاقات مختلف، موضع­گیری مناسبی خواهند داشت و می­توانند بهتر از گذشته در مقابل رسانه­ها ظاهر شوند.


رسانه سنجی مهارتی است که باعث شناخت بهتر مخاطبان و رسانه­‌ها می­شود و کمک می­کند تعامل بلند مدتی میان مردم، سازمان و رسانه­‌ها شکل گیرد.


شبکه‌های اجتماعی و تغییر ماهیت رسانه سنجی


با ظهور شبکه­‌های اجتماعی و داده ای بسیار زیادی که به مدد آن­ها تولید می­شود در مرحله اول ماهیت رسانه­‌ها و در مرحله بعد رویکردهای رسانه سنجی نیز  به تبع آن تغییر کرده است.


امروزه شبکه‌­های اجتماعی و مخاطبین آن به مثابه یک رسانه عمل می­کنند و سازمان­ها علاوه بر رصد و ارزیابی محتوای رسانه­­های مختلف باید رویکرد و رفتار آن­ها را نیز زیر نظر بگیرند.


افزایش قدرت شبکه­‌های اجتماعی و نفوذ آن­­ها در میان مردم به عنوان یک رسانه باعث شده مفهوم رسانه سنجی از اهمیت بیشتری برخوردار شود و سازمان­‌ها به دنبال یادگیری و اجرای مفهوم رسانه سنجی باشند.


بخصوص که امروزه به کمک تکنولوژ‌ی­های پیشرفته این کار با رویکرد کاملاً حرف‌ه­ای و دقیق اجرا می­شود و کار را برای سازمان­ها راحت‌­تر کرده است.


سامانه گزارش رسانه سنجی دیتاک


شرکت دانش بنیان دیتاکبا بیش از 9 سال تجربه در آنالیز و تحلیل داده­های شبکه­های اجتماعی، به سازمان­ها و نهادهای دولتی و خصوصی کمک می‌­کند که رسانه‌­های مختلف را مورد ارزیابی قرار دهند و با سنجش دقیق رسانه‌­ها به سؤالات مهمی که مطرح شده پاسخ اصولی و مبتنی بر داده­‌های واقعی ارائه کنند.


سامانه رسانه سنجی دیتاک می­تواند با آنالیز و تحلیل رسانه­‌های فعال در شبکه­‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و تلگرام) و سایت‌­های خبری، تحلیل عمیق و کاربردی از وضعیت رسانه در اختیار مدیران قرار دهد.


گزارش رسانه سنجی دیتاک


این گزارش به مدیران سازمان‌­ها کمک می‌کند با شناخت عمیق از رسانه­‌ها، رفتارها و موضع­گیری‌­های صحیحی  در قبال آن­­ها اتخاذ کنند و در نهایت در تصمیم­‌گیری‌­های مدیریتی نقش مهمی دارد که تجربه سازمان­های بسیاری در کلاس جهانی نیز گویای اهمیت آن است.


در صورتی که در مورد استفاده از سامانه رسانه سنجی دیتاک سؤال یا ابهامی دارید، به کمک راهنمایی­های مشاورین حرفه­ای دیتاک، می­توانید پاسخ خود را دریافت نمایید.


برای ارتباط کافی است از طریق لینک زیر با متخصصین دیتاک تماس حاصل فرمانید.


اخذ مشاوره از دیتاک


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب