دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1399 - 17:10

چگونه با کمک ابزار دیتاک پرسونای مشتریان را برمبنای داده طراحی کنیم؟

اگر کسب وکارها بدانند مشتری آن­ها چه کسی است و چه انتظاراتی در مسیر سفر مشتری ممکن است پیش بیاید برای نبرد در بازار رقابت، رویکرد بهتر و مناسب­تری اتخاذ ­خواهند کرد.
کد خبر : 516225
Untitled.png

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آناکسب و­کارها اگر ندانند مشتریان آن­ها چه نیازها، رفتارها و الگوی خاصی دارند در طراحی محصول، تولید محتوا، تبلیغات و ... با مشکل مواجه می­شوند. در واقع هنر کسب وکارهای موفق این است که تصویری واضح و شفاف از کسی داشته باشند که قرار است بر روی دکمه خرید و سفارش محصول کلیک کند. به همین خاطر امروزه یکی از وظایف جدی و مهم تیم بازاریابی کشف و طراحی پرسونای مشتریان است.


اگر کسب وکارها بدانند مشتری آن­ها چه کسی است و چه انتظاراتی در مسیر سفر مشتری ممکن است پیش بیاید برای نبرد در بازار رقابت، رویکرد بهتر و مناسب‌­تری اتخاذ ­خواهند کرد.


کسب وکارها باید تصویر شفاف، مشخص و کاملاً مینیمال از مشتریان خود را ترسیم کنند و تمامی فعالیت­‌ها و برنامه­‌های بازار خود را با توجه به همین تصویر و متناسب با اطلاعات و داده‌­های ارائه شده در این گزارش برنامه ریزی و اجرا کنند.


امروزه به دلیل وجود رقابت شدید بین کسب­ و­کارها، طراحی پرسونا، نیازمند استراتژی‌­ها و رویکردهای کاملاً متمایز است، چرا که دقت در طراحی پرسونای مشتری و کسب اطلاعات درست به تصمیم ­گیری بهینه و صحیح مدیران ارشد کمک می­کند.


در عصر حاضر طراحی پرسونا براساس داده­‌های درون و بیرون سازمان انجام می‌­شود و مسلماً استفاده از ابزارهای تخصصی در این راه به سازمان‌­ها کمک شایانی خواهد کرد. در این مقاله به صورت مفصل به این سوال پاسخ می­دهیم که در عصر رقابت، چرا طراحی پرسونا مهم است و کسب وکارهای امروزی چگونه از تکنولوژی برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار استفاده می‌کنند.



پرسونا چیست؟


پرسونای مشتریان، مدل ذهنی از تجسم یک فرد با مشخصات معین، گذشته و رفتاری که می­تواند داشته باشد، است و تمامی ابعاد یک مشتری فرضی را مورد بررسی قرار می‌­دهد. پرسونای مشتری باید دارای جزئیات روانشناختی فراوانی باشد، تا بتوانیم خود را جای کاربر قرار داده و از نظر او محصول تولید شده را مورد بررسی قرار دهیم. این کار باعث می­‌شود طراحی محصول و ارائه خدمات به مشتری بیشترین تطبیق را با نیاز او داشته باشد.


به طور ساده می­‌توان بیان کرد که پرسونای مشتری شرح جامع و کاملی از خصوصیات، ملاحظات و حالت‌­های روحی مشتری مورد نظر کسب وکار است. پرسونای خریدار بر اساس اطلاعات دموگرافیک، سرگرمی­‌ها، تاریخچه شغلی، علایق، فعالیت‌­های اصلی و ... مشتریان شکل می­‌گیرد.


مزیت طراحی پرسونای مخاطب این است که به وضوح، مشتریان هدف را مشخص می­‌کنید و در این حالت قادر خواهید بود پیام­‌های بازاریابی خود را به افرادی برسانید که می‌­­­دانید مایل به استفاده از محصولات یا خدمات شما هستند. این امر پیش نیاز بازاریابی مبتنی بر شخصی‌سازی بوده که برای کسب وکارها از اهمیت بسیاری برخوردار است.


عدم درک صحیح از مشتری هدف، در حوزه­‌ها و بخش‌­های مختلفی از سازمان، بحران­‌ها و چالش‌­های متعددی ایجاد کرده و هزینه بازاریابی را افزایش می­‌دهد. زیرا:



  • تیم طراحی محصول درک درستی از ویژگی­‌ها و امکانات مورد نیاز مشتریان ندارد و احتمال اینکه محصول منطبق با نیاز مشتریان نباشد بالاست.

  • تیم تولید محتوا در فرآیند تولید و توزیع محتوا با مشکل مواجه می­‌شود و نمی­‌تواند محتوای اثربخش و متناسب با نیاز مشتری تولید کند و در جای درست توزیع کند.

  • طراحی پیام­‌های تبلیغاتی و انتشار آن‌ها در کانال­ه‌ای توزیع با مشکل مواجه می‌­شود، چرا که پیام تبلیغاتی باید بر اساس درک درستی از مشتریان طراحی شود.


پرسونای داده محور


پرسونای داده محور امروزه از الزامات کسب وکارهایی است که مفهوم رقابت و مشتری­گرایی را درک کرده­اند. چرا که دقت، سرعت و کارایی آن بیشتر است. متخصصین معتقدند پرسونای مشتری تنها در صورتی کارایی و اثربخشی دارد که نشات گرفته از داده‌های حقیقی داخل و بیرون سازمان باشد.


موتور محرکه­‌ی پرسونای درست و مفید، داده‌­هایی است که با زبان ریاضی و پیروی از الگوریتم‌­های کارآمد، از آنالیز عمیق مشتری به دست آمده­‌اند و به کمک آن‌ها می­توان شماتیک مورد انتظار را از وی رسم کرد.


در عصر دیجیتال و با توجه تغییراتی که در کسب وکارها مشاهده می­شود، فرآیند طراحی پرسونا را می‌­توان به کمک داده‌­ها، حرفه‌ای و دقیق پیاده‌سازی کرد.


در عصر حاضر به کمک داده‌­های موجود در شبکه‌­های اجتماعی، وب سایت­‌های خبری و محتوایی، می‌توان واکنش، فعالیت­­‌ها و رفتارهای مشتریان هدف را بهتر سنجید و به کمک تحلیل داده­‌های درون سازمانی و پردازش داده‌های استخراج شده از سیستم‌های اطلاعاتی سازمان، پرسونای مشتری کارآمدتری را خلق کرد.


در صورتی که مدیران بازاریابی با تکیه بر تکنولوژی به سمت طراحی پرسونا حرکت کنند می­‌توانند به اهداف و فعالیت­‌های زیر دست پیدا کنند:



  • آنچه که مشتری به آن فکر می­‌کند و انجام می­‌دهد را می­ت‌وانند به درستی تشخیص دهند و بهترین و دقیق‌ترین کانال هدف خود را متناسب با آن معرفی کنند.

  • با تحلیل داده‌­های موجود در شبکه‌­های اجتماعی و رصد آن­ها می­توانند از تغییرات و حالت دقیق پرسونای خود خبر داشته باشند و به صورت لحظه­‌ا‌ی و با توجه به شرایط با آن­ها ارتباط برقرار کنند.

  • با کشف افکار و اعمال مشتریان خود به میزان دقیق بودن پرسونا و نکاتی که به بهبود و ارتقای آن کمک می­‌کند دست پیدا کنند.

  • تغییرات، روندها و موارد پیش بینی نشده از پرسونای مشتری را سریع­‌تر از رقبا درک کنند و متناسب با آن عکس العمل نشان دهند.


به همین خاطر است که شرک‌ت­ها و سازمان­‌های موفق به سمت طراحی پرسونایی می‌­روند که بتواند در برابر چالش‌­ها و موقعیت­‌های مختلف انعطاف و دقت بالایی داشته باشد. این مسئله زمانی که سازمان در مسیر رشد حرکت می­‌کند و چندین محصول مختلف و پرسونای متفاوت دارد حساس­تر و پر­اهمیت می‌شود.


بنا­بر گزارش­‌ها و شواهد، خلق پرسونا، با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده به وسیله دیتا ماینینگ و کلان داده، به ترند غالب شرکت‌­های جهانی تبدیل شده است و عموماً با برون‌سپاری توسط شرکت­‌ها و سازمان‌های متخصص در این زمینه انجام می­شود.


ابزار دیتاک راهی برای طراحی پرسونا


ابزار دیتاک می­‌تواند به سازمان‌ها و برندهایی که قصد دارند با رویکرد داده محور بازاریابی خود را مدیریت کنند و با تکیه بر هوشمندی سازمانی برنامه­‌های بازاریابی را طراحی کنند، در مسیر تحقق اهدافشان کمک کند.


در واقع به وسیله ابزار دیتاک می­توان دانش و اطلاعات نهفته در شبکه­‌های اجتماعی، وب سایت‌­های خبری و محتوایی را استخراج کرد و پرسونای مشتری متناسب با واقعیت را طراحی کرد.


به کمک این ابزار کسب‌­وکارها می­توانند از منافع و مزایای زیر برخوردار شوند:



  1. درک بهتر رفتار و نحوه واکنش مخاطبان هدف با ترندها، موقعیت‌­ها و برندهای مشابه

  2. تحلیل محتوای تولید شده توسط کاربران توییتر، اینستاگرام و تلگرام و... با هدف درک چرایی و چگونگی رفتار و واکنش‌­های آن‌ها

  3. درک نحوه تاثیرگذاری و واکنش کاربران نسبت به محتوا و وقایع خاص جامعه به منظور شناخت عمیق­تر و بیشتر آن‌ها

  4. شناخت و آنالیز احساسات کاربر در مواجه با مشکلات، چالش­ها، خدمات یا محصولات رقبا با تکیه بر تحلیل محتوا

  5. کشف و رصد محتواهای تولید شده توسط مخاطبان با هدف درک عمیق افکار و روحیات کاربر و پیدا کردن دغدغه­‌های ذهنی او


بوسیله‌ی ابزار دیتاک می­‌توان پرسونای مشتری دقیق و کاملاً متناسب با شرایط روز را طراحی کرده و به صورت لحظه‌ای رفتار کاربران و مشتریان هدف را رصد و مورد ارزیابی قرارداد.


شرکت دانش بنیان دیتاک با بهره‌­گیری از 9 سال تجربه و فعالیت اجرایی در حوزه هوش مصنوعی و تحلیل داده­های شبکه­‌های اجتماعی و تکیه بر محصولات و دانش کاربردی خود می‌­تواند به طراحی و آنالیز پرسونای مشتریان دلخواه شما کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از ابزار دیتاک می‌­توانید هم اکنون با مشاوران دیتاک ارتباط برقرار کنید و پاسخ سوالات خود را از آن‌ها بخواهید.


اخذ مشاوره از دیتاک


ابزار دیتاک به کسب وکارها کمک می‌­کند مشتری فرضی خود را به خوبی طراحی کنند و از مشکلات، دغدغه‌­ها و دیدگاه­‌های آن‌ها در لحظه آگاه باشند. این امر منجربه این شده که کسب وکارها درک شفاف و واضحی از آنچه مشتری می­‌خواهد داشته باشند و فرآیند­های طراحی محصول، تولید محتوا، تجربه کاربری و تبلیغات را به نحو احسن مدیریت و اجرا کنند.


استفاده از ابزار دیتاک


انتهای پیام/4127


 


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته