گزارش تحلیلی دیتاک از جریانات موثر در فضای مجازی (جریان شناسی)
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، به واسطه همین قدرت و اختیاراتی که به کاربران شبکههای اجتماعی داده شده است، موفقیت و شکست بسیاری از برندها به جریان یا موجهای نشأت گرفته از همین فضای مجازی گره خورده است. به همین خاطر امروزه سازمانها و برندها برای بقا و مدیریت بهینه سازمان خود باید توجه و تمرکز زیادی را به سمت شبکههای اجتماعی منعطف کنند.
در واقع درک درست از جریانات حاکم بر شبکههای اجتماعی به صورت لحظهای و روزانه، امروزه به یکی از وظایف خطیر مدیران روابطعمومی تبدیل شده است و لحظهای غفلت از شبکههای اجتماعی میتواند تهدید جدی برای سازمانها به حساب آید و در کسری از زمان بحران زا شود.
سازمانها، احزاب سیاسی، کاندیداهای انتخاباتی و برندهای بزرگ تجاری که با عامه مردم ارتباط دارند باید برای آگاهی از جریانها و موجهای بزرگ برنامهریزی داشته باشند و در درستترین زمان ممکن نسبت به آنها واکنش نشان دهند.
درک احساسات و هدف از ایجاد این موجها مهمترین و کلیدیترین بخش ماجراست، در واقع سازمانها باید بدانند این موج یا جریان چرا به راه افتاده است؟ چگونه باید با آن برخورد کرد و با چه استراتژیهایی باید از این جریان فرصتهای اثرگذار خلق کرد؟
مدیران روابط عمومی در گذشته به دلیل عدم جریان سیال اطلاعات به راحتی میتوانستند موجها و جریانهای مختلف را پنهان، منحرف و یا حتی نادیده بگیرند اما امروزه به واسطه فضای مجازی امکان این کار کم شده و تبعات زیادی دارد، به همین خاطر ذینفعان این امر همواره به دنبال یادگیری و شناخت ابزارهایی هستند که بتوانند در مرحله اول جریانها و موجها را شناسایی کنند و در مرحله بعدی بعد از تحلیل دقیق، نسبت به آن موضع درست بگیرند و در برابر جریان پاسخگو باشند.
جریان و جریان شناسی به چه معناست ؟
جریان به معنی تشکل، جمعیت و گروههای اجتماعی مشخصی است که علاوه بر مبانی فکری، از رفتار ویژه اجتماعی برخوردار هستند که در شبکههای اجتماعی، وب سایتها و گاهاً به صورت فیزیکی آن را بروز میدهند.
جریانها به دلیل ماهیت اثرگذاری که در جامعه دارند قابلیت جذب مردم و کسب طرفدار را دارند و میتوانند بر روی تصمیمها و کنشهای مردم اثر بگذارند.
با توجه به این مسئله، جریانشناسی عبارت است از شناخت منظومه و گفتمان، چگونگی شکلگیری، معرفی مؤسسان و چهرههای علمی و تأثیرگذار در گروههای فکری، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی. در جریانشناسی میتوان منبع و منشأ موجها و ماهیت آنها را شناخت و به این سوال پاسخ داد که منشأ، بستر، هدف و روش حرکت جریان به چه شکلی بوده و چگونه میتوان با آن مقابله کرد.
نکته مهم در جریان شناسی
در مباحث جریانشناسی مسئله مهمی وجود دارد که باید حتما برای آن پاسخ منطقی و درست پیدا کرد چرا که واکنش دادن به آن تابع مهمی از این سوال است.
سوال کلیدی این است آیا موج بهصورت سازماندهیشده شکل گرفته است یا خیر؟ این مسئله در ساختار جریان و نحوه مقابله با آن اثر مستقیمی میگذارد.
انواع جریان مهم در جامعه
سازمانها با توجه به ماهیتی که دارند بهتر است که به جریانها و موجهای خاصی حساسیت نشان دهند و خود را برای آن آماده کنند.
جریانهای فکری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مهمترین انواع جریان هستند که اکثر سازمانها و نهادها به نوعی به یک یا چند مورد از آنها ارتباط پیدا میکنند، اما با توجه به ماهیت سازمان و شرایطی که در آن قرار دارد اهمیت جریان میتواند متفاوت باشد.
نقش شبکههای اجتماعی در جریانها
با ظهور شبکههای اجتماعی، موجها و جریانهای جامعه تأثیرات و تغییرات بزرگی به خود دیدهاند و به سطح عمیقی از پیچیدگی دست پیدا کردهاند. در واقع امروز رشد و توزیع محتوای موجها و جریانها راحتتر و کم هزینهتر شده ولی مدیریت آن برای سازمانها سختتر شده است.
شبکههای اجتماعی و کابران آن میتوانند در زمان کوتاهی، جریانهای ساده را به یک معظل بین المللی تبدیل کنند. سازمانها میتوانند از دل همین موجها یا جریانها به فرصتهای بزرگی دست پیدا کنند.
این مسئله باعث شده که سازمانها نیازمند پایش، آنالیز و پیگیری مستمر شبکههای اجتماعی باشند و با دقیقترین ابزارهای روز، جریانها و موجها را شناسایی و پیگیری کنند تا در موقع مناسب با واکنش درست و مرتبط اثر مثبتی از خود به جا بگذارند.
سامانه جریان شناسی فضای مجازی دیتاک
شرکت دانش بنیان دیتاک با بیش از 9 سال سابقه تخصصی در تحلیل و آنالیز تخصصی داده در شبکههای اجتماعی میتواند با تکیه بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین جریانها و موجهای به وجود آمده در شبکههای اجتماعی مانند توییتر، اینستاگرام، تلگرام و سایتهای محتوایی را کشف، رصد و آنالیز کند.
اگر میخواهید به صورت تخصصی به ابزارهای جریانشناسی دسترسی داشته باشید و مدیریت موجها و جریانهای جامعه را به خوبی در دست داشته باشید، از این ابزار استفاده کنید.
سازمانها با استفاده از سامانه جریانشناسی دیتاک میتوانند به دستاوردها و نکات خوبی دست پیدا کنند:
- معرفی رهبران و افرادی که موجها را رهبری میکنند
- بررسی رویکرد کاربران در تقویت و تضعیف موج
- بازخورد و واکنش مردم نسبت به جریانها
- جهتگیری سیاسی رهبران و کاربران تاثیرگذار
- بررسی فراوانی انتشار محتوا توسط کاربران موثر و مقایسه آن به نسبت محتوای منتشر شده در موج
با درک صحیح این موارد میتوان برنامهریزی درست و موثری نسبت به جریان موجود اخذ کرد و واکنش درستی را طرحریزی کرد.
گزارش جریانشناسی دیتاک با ارائه نتایج آماری و تحلیلی به این سوال پاسخ میدهد که سازماندهی جریان منظم بوده یا به صورت چریکی ایجاد شده است و در آن سعی میشود علاوه بر اظهار نظر در خصوص موج، به بررسی عملکرد لیدرها و محتواهای منتشر شده نیز پرداخته شود.
در صورت داشتن هر گونه ابهام و سوال در مورد سامانه جریانشناسی فضای مجازی دیتاک، میتوانید از طریق لینک زیر با مشاورین و متخصصین دیتاک ارتباط برقرار کنید و پاسخ خود را دریافت نمایید.
انتهای پیام/ر
انتهای پیام/