طرح تفصیلی برای پارکینگ مجتمعهای تجاری اجرایی نشد
سالاری در گفتوگو با «فرهیختگان» میگوید: «تا قبل از ابلاغ طرح تفصیلی، الزامی برای ساخت پارکینگ برای مجتمعها وجود نداشت؛ اما پس از ابلاغ آن شهرداری ملزم شد در صورتی مجوز و پایان کار برای مجتمعهای بزرگ صادر کند که پارکینگ آنها تامین شود»؛ این دلیلی است که او مشکلات فعلی ترافیک در محدوده برخی از مجتمعهای تجاری را به آن نسبت میدهد.
سالاری به برخی از این مجتمعها در منطقه 22 و شهرک غرب اشاره میکند که ضوابط مربوط به الزام ساخت پارکینگ را رعایت نکردهاند و شهروندان را در این مناطق به استیصال کشاندهاند. البته بهترین مصداق برای این ماجرا مجتمع تجاری کورش است که برخی آن را نماد بیانضباطی ترافیکی تهران میدانند؛ چراکه این مجتمع با زیربنای بیش از یک هزار متر که 550 واحدش تجاری و 1600 واحدش پارکینگ است، ترافیک سنگینی را برای محدودههای پیامبر اعظم، باهنر، هجرت و ستاری رقم زده است.
9 هزار پرونده برای ساختهنشدن پارکینگ
پیروز حناچی، دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی در گفتوگو با «فرهیختگان» موضوع ساخت پارکینگ برای مجتمعها را مطابق با ضوابط مصوب کمیسیون ماده 5 شهر تهران میداند که اجرای آن در تمامی پهنهها الزامی است و براساس آن ارائه پایان کار از سوی شهرداری منوط به تامین پارکینگهای مورد نیاز در همان ساختمان یا در پارکینگهای مشاعی با فاصله حداکثر 250 متر خواهد بود. البته سالاری میگوید شهرداری در سال اول ابلاغ طرح تفصیلی نیز به آن توجهی نکرد و شهرداران مناطق در مدتزمان کوتاهی به یک وحدت رویه رسیدند. به این صورت که مجوز ساخت مجتمعهای بزرگ تجاری صادر میشد، اما از سازنده تعهد میگرفتند تا پایان کار نسبت به تهیه پارکینگ تا محدوده 250 متری مجتمع اقدام کند؛ اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، این بود که هیچکدام به تعهدات خود عمل نکردند و در حال حاضر ما 9 هزار پرونده در اینباره داریم که به تعهدات خود عمل نکردهاند و شهرداری نیز به آنها پایان کار نمیدهد. البته بهگفته سالاری کمیسیون شهرسازی شورای شهر در اینباره تصمیم گرفت و قرار شد شهرداری برای تهیه پارکینگ برای این مجتمعها اقدام کند. با این حال سالاری میگوید در حال حاضر شورای اسلامی شهر تهران با جدیت بر ساخت مجتمعهای تجاری نظارت دارد و حداقل در دوره چهارم شورای شهر با مساله کسری پارکینگ بهطور گسترده مواجه نبودهایم.
مصوبات شورای شهر
در این میان شورای شهر هم مصوباتی برای افزایش پارکینگ در تهران دارد. رئیس کمیسیون شهرسازی میگوید: «براساس یکی از مصوبات شورا، قرار شده است شهرداری تمامی عوارضی را که از پارکینگها بهدست میآورد به حساب خاصی واریز کند تا از درآمدهای ناشی از آن بر ساخت مجتمعهای پارکینگی استفاده شود. براساس مصوبه دیگری اگر سرمایهگذاران بخش خصوصی در اراضی و املاک بزرگ اقدام به ساخت پارکینگ کنند، میتوانند یک طبقه اضافی تجاری احداث کنند که حتی نیاز به پرداخت عوارض ندارد.»
دسترسی آسان
اما کارشناسان دلیل وجود ترافیک در مسیرهای محدود به مجتمعهای تجاری را غفلت مدیریت شهری در انجام محاسبات ترافیکی قبل از صدور مجوز میدانند. سعید ساداتنیا، کارشناس مسائل شهری در گفتوگو با «فرهیختگان» با انتقاد از این رویه، این مشکلات را حاصل طولکشیدن پنجساله تدوین و ابلاغ طرح تفصیلی تهران میداند. به اعتقاد او در این مدت اتفاقات بدی برای تهران افتاد. او مشکل اصلی را محل ساخت این مجتمعها میداند: «بسیاری از این مجتمعها در مناطقی ساخته میشوند که بهدلیل ویژگیهای بافت مسکونی و محدود بودن مسیرهای منتهی به آن به قفل شدن جریانعبور و مرور میانجامد.» به اعتقاد ساداتنیا، مرکز شهر یا مراکز تاریخی محل مناسبی برای ساخت مجتمعهای تجاری نیستند؛ زیرا مسیرهای عبور و مرور در این مناطق کم است و فقط باید به حملونقل عمومی و خدمات شهری محدود شود. به همین دلیل است که سیاست جذب اتومبیل شخصی به مراکز پرجمعیت کار غلطی است.
با این حال با آنکه شورا میگوید نظارتها را در این حوزه افزایش داده است اما همچنان ساخت مجتمعهای بزرگ تجاری در مناطقی که نباید ساخته شوند، ادامه دارد و به نظر میرسد گره ترافیکی تهران قرار است کورتر شود
انتهای پیام/