نیت شبکههای ماهوارهای از تخریب چهره ایران در دوران کرونا چه بود؟/ میخواهند ایران را کشوری غیربهداشتی معرفی کنند
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا در جهان، ابعاد رسانهای پیچیدهای را به همراه داشت که نیازمند واکاوی و بررسی است. اینکه رسانههای مختلف خط خبری خود را چگونه تعریف کرده و نیت آنها چه بوده است بسیار مهم است. همچنین شایسته است نگاهی مناسب به رویکرد و سوژههای رسانههای ایرانی، خاصه شبکههای برونمرزی با مخاطب هدف غیرایرانی انجام شود. به همین بهانه به سراغ یاسر سلیمانی، کارشناس رسانه در حوزه بینالملل رفته تا در خصوص این موضوعات با او به گفتگو بنشینیم.
یاسر سلیمانی، کارشناس رسانه در حوزه بینالملل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با عنوان اینکه کشورهای استکباری و استعماری همواره به دنبال فرصت و نقطه اثر برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی هستند، گفت: وقتی که یک اتفاق مثل شیوع ویروس کرونا با این وسعت میافتد، آنها آب گلآلودی برای ماهی گرفتن میبینند، بدیهیترین ابزاری که برای ضربه زدن و اعمال آن مقاصد خودشان استفاده میکنند، رسانههایشان است.
این کارشناس رسانه در حوزه بینالملل در ادامه افزود: سایر موارد شاید به دید تخصصیتری نیاز داشت؛ اما در قضیه کرونا مخاطبان عام هم که بهصورت معمول تماشاگر رسانههای مختلف هستند، برایشان قابلتشخیص بود که چیزهایی که در رسانه در مورد ایران گفته میشود، با آنچه درباره بقیه کشورها گفته میشود، فرق دارد؛ یعنی آمار و اطلاعات مربوط به ایران به طرز عجیبی وحشتناک گزارش میشود؛ درحالیکه در مورد سایر کشورها به این صورت نیست.
اینکه در تمام دنیا شهرهای مذهبی بهعنوان مرکز شیوع کرونا معرفی میشوند میتواند یک سناریوی رسانهای باشد.
وی در همین باره افزود: اگر با دید وسیعتر و آیندهنگرانهتری به آن نگاه کنیم، شاهد خواهیم بود که برخی مسائل تبدیل به برند یک منطقه یا کشور میشوند، مثلاً همین بیماری؛ تا چند وقت بعد هر کس با اسم کرونا مواجه شود نام کشور چین در ذهنش تداعی خواهد شد و حال ذیل مبحث برندینگ بحث برندینگ شهری مطرح است.
میخواهند ایران را کشوری غیربهداشتی معرفی کنند
یاسر سلیمانی گفت: در مورد کشور خودمان هم این قضیه وجود دارد، وقتی بیماری شیوع پیدا میکند، رسانهها امکانات کم و بیمار زیاد را تبلیغ میکنند، در سطح جهان ایران بهعنوان یک کشور غیربهداشتی معرفی میشود و اگر این برای مملکت ما به یک برند تبدیل شود، خیلی خطرناک میشود؛ گردشگری و امنیت زیر سؤال میرود، تبادلات تجاری، رفتوآمدهای ورزشی، بحث سیاسی و... تحتالشعاع قرار میگیرد.
کارشناس رسانه در حوزه بینالملل در ادامه گفت: به همین خاطر رسانههای معاند هم قطعاً این موارد را لحاظ میکنند و این موقعیت را هم مثل بقیه فرصتهایی که به خیالشان فکر میکردند میتوانند از آن نقطه وارد و اثرگذار شوند، برای تلاش جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی استفاده میکنند. کما اینکه این رسانهها سعی کردند در اخبار خدشه وارد کنند و آن خطوربطی را که خودشان تمایل داشتند، غلبه دهند.
ایرانیها فرهنگ مقاومت، جهاد و ایثار اجتماعی را به رخ مردم جهان کشیدند، اگر این موقعیتها خوب پوشش داده شود، رسانههای برونمرزی رسانه ملی میتوانند این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنند.
سلیمانی گفت: این روند با یک دید جامع و نه صرفاً مقطعی انجام میگیرد. احتمالاً بعداً با همین بهانه سراغ زیرساختهای دیگر میروند و سعی میکنند که این موضوع را دوباره بهصورت آسیب و ضعف گزارش کنند، قضیه کرونا فراگیر است و متأسفانه هر کسی هم سعی میکند که انگشت اتهام را به سمت دیگران بگیرد، طبق برآوردی که شده متهم اصلی این موضوع ایالاتمتحده بوده و کارنامهاش هم بیانگر این موضوع است و تاریخ هم نشان میدهد؛ کما اینکه تحلیلهای اقتصادی و حتی مذهبی و آخرالزمانی زیادی در این قضیه هم هست؛ اگر موشکافی صورت بگیرد، کانونهای این مریضی شهرهای مذهبی هستند تا ماهیت و جایگاه این شهرها بهواسطه این ویروس در نزد افکار عمومی خدشهدار شود، ووهان چین پایتخت بودائیهاست، شهر قم که پایتخت تشیع و از مراکز اصلی این مذهب است و از آن طرف در ایتالیا که مرکز مسیحیت است و کلیسای واتیکان در آن قرار دارد. لذا این روندها چندان منطقی پیش نمیرود و اینکه این قضیه سناریو باشد چندان دور از ذهن نیست.
رسانههای برونمرزی مروج فرهنگ بالای ایرانیان در دوران کرونا باشند
این تحلیلگر حوزه بینالملل با اشاره بر اینکه در ماجرای شیوع ویروس کرونا ایرانیان فرهنگ خودشان را به رخ جهانیان کشیدند، گفت: ایرانیها فرهنگ مقاومت، جهاد و ایثار اجتماعی را به رخ مردم جهان کشیدند، اگر این موقعیتها خوب پوشش داده شود، رسانههای برونمرزی رسانه ملی میتوانند این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنند، به شرط اینکه نشر داده شوند؛ یعنی آن طلبهای که همسرش را از دست میدهد ولی فعالیت جهادیاش را رها نمیکند، جوانانی که در پایگاه بسیج ساماندهی میشوند و شبانه کوچهها و معابر را سمپاشی میکنند و آن کارگاهها و کارخانههایی که خط تولیدشان را بهصورت رایگان به تولید لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونیکننده اختصاص میدهند، همه اینها قابلیت مطرح شدن در سطح جهان را دارند و سوژههای خوبی برای شبکههای برن مرزی به شمار میآیند.
کسانی که ادعاهای حقوق بشری دارند حتی با وجود ویروس کرونا از مقاصد سیاسی و اقتصادیشان در بحث تحریمها دست برنمیدارند و اصلاً برایشان مهم نیست انسانهایی جانشان را از دست میدهند
وی در همین باره گفت: در شرایطی که در کشورهای آمریکایی و اروپایی در مورد ماسک و دستکش اتفاقات عجیبی رخ میدهد در ایران عدهای پیدا میشوند که ماسک و دستکش میخرند و رایگان توزیع میکنند، این موضوعات در جامعه بینالمللی باید شاخصتر دیده شود و ازآنجاییکه یک اتفاق انسانی ذیل محتوای رسانهای و بر پایه احساسات که جنبه عمومی دارد و همه از انجام کارهای داوطلبانه استقبال میکنند، رخ میدهد و یک فعالیت فرادینی و انسانی شکل میگیرد، فرصت خوبی برای فعالیت و اثربخشی رسانههای برونمرزی صداوسیما نظیر پرس تیوی و هیسپان تیوی و الکوثر و ... دست داده است.
کارشناس رسانه در حوزه بینالملل افزود: حتی ممکن است فردی با دین مسیحیت یا یهودی یک کار انسانی انجام دهد، آن کار انسانیاش مورد تقدیر است حالا اینکه در دینش با ما تفاوتهایی دارد، در جای خودش بهعنوان یک محتوا و یک موضوع فراجناحی، فرادینی و فرامنطقهای کاملاً ظرفیت این را دارد که به آن پرداخته شود و نشر داده شود و منشأ اثر باشد.
رفتار ضد حقوق بشری آمریکا باید برجسته شود
سلیمانی در پاسخ به این سؤال که شبکههای برونمرزی رسانه ملی چگونه میتوانند در عین جلوگیری از دروغ سازی درباره ابعاد و چگونگی شیوع کروناویروس در ایران، با توجه به اقتدار و اتکا به توانمندیهای داخلی، کنترل این ویروس را به نمایش بگذارند، گفت: به نظر من موضوعی که بسیار میتواند اثرگذار باشد، مقایسههای آماری است، با ذکر این نکته که کسانی که ادعاهای حقوق بشری دارند حتی با وجود ویروس کرونا از مقاصد سیاسی و اقتصادیشان در بحث تحریمها دست برنمیدارند و اصلاً برایشان مهم نیست انسانهایی در اینجا با توجه به تحریمهایی که اتفاق افتاده جانشان را از دست میدهند؛ این باید برجسته شود تا مردم دنیا بدانند ماهیت تحریم، یک ماهیت انسانی، اخلاقی و عقلانی نیست، کما اینکه ازلحاظ اقتصادی هم اصلاً عقلانی نیست؛ یعنی حذف یا بلوکه کردن مراودات با یک کشور یا چند کشور و جامعه در میانمدت و درازمدت اثرات خوبی روی اقتصاد نمیگذارد.
رسانهای که در ارائه اطلاعات قویتر باشد پرطرفدارتر میشود
وی درباره اهمیت وجود فعالیت رسانههای برونمرزی ایران در چنین شرایطی گفت: قطعاً بر کسی پوشیده نیست که چقدر این فعالیت مهم است، یک اصل که در مواجهه با این بحرانها وجود دارد این است که مردم شروع به خبرخوانیهای طولانی میکنند یعنی دیگر وقت آزاد بیشتری دارند و درگیر نگرانی هم هستند و این دو با هم ترکیب میشوند، هر چه قدر یک رسانه در ارائه اخبار و اطلاعات قویتر عمل کند برای دریافت اطلاعات بیشتر سیبل میشود و هر چه قدر بهروزتر، متنوعتر و پرمحتواتر عمل کند قطعاً پرطرفدارتر خواهد بود.
سلیمانی در پایان گفت: اتفاقی که شبکههای برونمرزی میتوانند رقم بزنند این است که فرهنگ مواجهه با بحرانهای اجتماعی و سراسری را که ما در مملکتمان داریم، نمایش دهند و سوژههای نابی که این روزها شکل میگیرد را بهعنوان یک فرصت در معرفی فرهنگ ایرانی-اسلامی در نظر داشته باشند.
انتهای پیام/4139/پ
انتهای پیام/