دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 ارديبهشت 1399 - 17:58
حاجی‌میرزایی:

تلاش بر تدأوم آمورشی به همه روش‌ها است/ شبکه «شاد» یکی از گزینه‌هاست

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: تلاش کردیم، مشکلات «شاد» کم شود. برای آن دسته از دانش‌آموزانی که نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند، به مدیران گفتیم از مسیرهای دیگر تداوم آموزش داشته باشند و مسیر جایگزین را پیش‌بینی کردیم.
کد خبر : 486868
637027811256351596.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، هم‌زمان با روز معلم، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش در ویژه‌برنامه مدرسه تلویزیونی ایران با عنوان «صبحی دیگر» حضور پیدا کرد و با تبریک هفته معلم، به بیان توضیحاتی درباره آموزش در روزهای تعطیلی مدارس و آینده آموزش‌وپرورش پرداخت.


وی گفت: بعد از ورود کرونا، مدارس تعطیل شد اما مأموریت ما در تعلیم و تربیت تعطیل شدنی نیست. به‌هرحال مجموعه‌ای که برای صد سال آموخته که از طریق حضور در کلاس آموزش ببیند باید از روش‌هایی استفاده می‌کرد که به شکل دیگری باشد. هر چند این موضوع غافلگیری بزرگی نه‌تنها برای ما بلکه برای کل دنیا بود. این وضعیت ۱.۵ میلیارد دانش‌آموز و دانشجو رو در دنیا تحت تأثیر خود قرار داد و بزرگ‌ترین وقفه‌های آموزشی ایجاد کرد و کشورها همه در تکاپو بودند که چگونه این را به سرانجام برسانند تا جاییکه حتی برخی کشورها اعلام پایان سال تحصیلی را مطرح کردند.


وی ادامه داد: ما در این روزها از روش‌های مختلفی برای کمک به عدم تعطیلی آموزش در کشور استفاده کردیم و از کمتر از یک هفته بعد از اعلام تعطیلات کار را آغاز کردیم. استقبال برنامه‌های آموزشی تلویزیونی بسیار زیاد بود و این آموزش‌ها بیش از ۲۷ میلیون بار از سایت‌های مختلف دانلود شدند.


وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: هر چند ایراد برنامه آموزش تلویزیونی این است که یک‌طرفه است و تعامل میان معلم و دانش‌آموز در آن جریان ندارد. امکان اینکه معلمان تکلیفی بدند و تکلیفی بگیرند یا بازخوردی دریافت کنند هم نیست. البته تجربه‌هایی هم در این زمینه در شبکه آموزش صورت گرفت ولی همچنان نیازمند بازنگری‌هایی در این میان هستیم.


حاجی میرزایی گفت: معلمان واقعاً در این میان سنگ تمام گذاشتند و با یک فراخوان به میدان آمدند، حتی در بستر فضای مجازی هم معلمان بسیار ایثار کردند. من وقتی داستان مطرح شدن موضوع آیلاند را در فضای مجازی شنیدم و سوابق معلم را بررسی کردم واقعاً به احترام او از جا بلند شدم. او یک نمونه از معلمان ارزنده این سرزمین است. معلمی که سال‌ها از دوران بازنشستگی‌اش می‌گذشت و طبیعتاً با ابزار آموزش آنلاین آشنایی ندارد ولی در این روزها به کمک دانش‌آموزانش آمده است.


وی بیان کرد: در قیاس با سیستم‌های آموزشی دنیا در مقابله با کرونا معلمان ما سرافراز هستند و بسیار رفتار مسئولانه‌ای داشتند.


وزیر آموزش‌وپرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شبکه شاد نیز گفت: این روزها دوستان زیادی نکاتی را درباره شبکه شاد می‌گویند و حتماً نیز صداقت دارند اما سؤال این است که ما چه‌کاری می توانستیم انجام دهیم؟ یک راه این بود که مدارس را تعطیل کنیم و آموزش را هم تعطیل کنیم. برای دو ماه این امر شدنی نبود. ما نیاز داشتیم بدانیم چقدر محتواها آموزش داده شده است و نیازمند یک برنامه جامع بودیم. به دنبال ایجاد محیطی در فضای مجازی بودیم که همان محیط واقعی مدرسه را در آن داشته باشد؛ و البته همان موقع که این ایده را داشتیم، می‌دانستیم که نمی‌تواند همه دانش‌آموزان را پوشش دهد.


وی درباره مشکلات برخی خانواده‌ها در دسترسی به تلفن همراه هوشمند، گفت: ما نگفتیم آن فردی که در توان اقتصادی‌اش نیست، خود را به زحمت بیندازد و برود تلفن همراه هوشمند بخرد. تاکنون ۶۰ درصد دانش‌آموزان و بیش از ۹۶ تا ۹۷ درصد معلمان وارد سامانه «شاد» شدند. تلاش کردیم، مشکلات «شاد» کم شود. برای آن دسته از دانش‌آموزانی که نمی‌توانند از فضای مجازی استفاده کنند، به مدیران گفتیم از مسیرهای دیگر تداوم آموزش داشته باشند و مسیر جایگزین را پیش‌بینی کردیم؛ همین برنامه آموزش تلویزیون، تلویزیون محلی، آموزش رادیویی، تولید بسته‌های آموزشی (خودآموز شامل سؤالات و تکالیف) از جمله بود؛ خود را نسبت به همه دانش‌آموزان مسئول می‌دانیم و راضی نیستیم که خانواده‌ای خود را به مشقت بیندازد.


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب