دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1394 - 10:46
در صحن علنی شورای شهر تهران؛

حقانی: بخارات بنزین حدود 60 هزار لیتر بنزین را وارد هوای شهر می‌کند

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه بخارات بنزین در طول تابستان حدود 60 هزار لیتر بنزین به صورت بخار را وارد هوا می‌کند، گفت:‌ طرح کهاب که در سال 1385 به تصویب رسیده بود و  وزارت نفت و شرکت پالایش مسئول اجرای آن بود متأسفانه متوقف شده است.
کد خبر : 46039

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در تذکرات پیش از نطق دستور خود با اشاره به ادامه قطع درختان در نقاط تهران اظهار کرد: در کیلومتر 18 جاده مخصوص کرج جنب شرکت دارو پخش، باغی 6 هکتاری وجود دارد که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد درختان این باغ‌ها روز به روز کاهش پیدا می‌کنند.


وی خطاب به امانی افزود: از شما می‌خواهم به شهرداری منطقه 20 تأکید کنید تا از تخریب این باغ جلوگیری شود. این باغ نیز تمام شرایط را برای معرفی به دادگاه دارد.


رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر، بخارات بنزینی و زمان بنزین‌گیری در مراکز سوخت را یکی دیگر از مشکلات آلودگی هوا دانست و گفت:‌ این سموم و بخارات آلاینده هستند و در مناطقی که مرکز سوخت‌گیری وجود دارد و با توجه به اینکه در طول تابستان درجه حرارت هوا بالاست حدود 60 هزار لیتر بنزین به صورت بخار وارد هوا می‌شود.


حقانی در ادامه به مقبول بودن طرح کهاب اشاره کرد و گفت: این طرح قرار بود پس از اینکه در سال 1385 به تصویب رسید و توسط شرکت پالایش نفت اجرا شود اما در حال حاضر اجرای طرح متوقف شده است. نفت علاوه بر اینکه یک سرمایه ملی است اگر بخار بنزین وارد هوا شود در سلامتی مردم تأثیرگذار است به همین دلیل از وزارت نفت می‌خواهم اجرای مجدد این طرح را در دستور کار خود قرار دهند.


وی به سرد شدن هوا و وارونگی آن طی روزهای آینده اشاره کرد و گفت:‌ آخرین راه حل شهرداری برای این موضوع طرح LEZ بود تا با این طرح از ورود خودروها به برخی از مناطق جلوگیری شود اما این طرح توسط پلیس متوقف شده است.


حقانی به کمبود وسایل حمل و نقل از جمله اتوبوس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 7000 اتوبوس در شهر تهران در حال تردد هستند که از این تعداد 3000 اتوبوس فرسوده و 500 اتوبوس زمین‌گیر هستند. بیش از 50 درصد نیز قابل استفاده نیستند. طرح LEZ در شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده است و شهرداری ساز و کار آن را اجرا کرده است.


حقانی ادامه داد: براساس کلاس‌بندی های این طرح شنیده‌ام که 10 درصد از خودروهای سواری در شهر تهران مشمول کلاس زرد می‌شوند که این تعداد 40 درصد آلایندگی هوای شهر تهران را شامل می‌شود.


حقانی به مصوبه سال 89 هیئت وزیران اشاره کرد و افزود: بر اساس این مصوبه باید خودروهای فرسوده از همه کلانشهرها بیرون برده می‌شدند اما نمی‌دانیم که چرا این طرح اجرا نمی‌شود از متولیان درخواست می‌کنیم که در اجرا شدن این طرح سرعت به خرج دهند.


پس از پایان صحبت‌های حقانی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران خطاب به وی اظهار کرد:‌ طرح LEZ در شورای عالی ترافیک به تصویب نرسیده است و فرمانده ناجا هنوز این طرح را امضا نکرده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته