دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1394 - 10:15

پایان نشست وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه بدون توافق درباره آینده سوریه/ توافق واشنگتن و مسکو بر سر حملات هماهنگ به داعش

وزیران امور خارجه آمریکا، روسیه، عربستان و ترکیه که نشست چهارجانبه‌ای را درباره بحران سوریه در وین برگزار کرده بودند، به نشست خود بدون توافق بر سر آینده حکومت سوریه و بشار اسد، رئیس‌‌جمهوری این کشور، پایان دادند. عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان اعلام کرد که حاضران در این نشست چهارجانبه با ادامه مذاکرات توافق کردند اما به توافقی بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دست نیافتند.
کد خبر : 45498

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد که با این حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که این نشست ثمربخش بوده است و احتمالا موجب تغییرات چشمگیری در سوریه شود.


وی پیش‌بینی کرد که نشست دیگری سی ام اکتبر (هشت آبان) با حضور وزیران خارجه روسیه، آمریکا، ترکیه و عربستان درباره سوریه برگزار شود. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین احتمال داد که از ایران برای شرکت در مذاکرات بعدی دعوت به عمل آید.


سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در پایان دیدار چهارجانبه تاکید کرد که تنها مردم سوریه سرنوشت رئیس‌جمهوری خود را تعیین می‌کنند.


وی بر مشارکت ایران و مصر در هرگونه مذاکرات در آینده درباره سوریه تاکید کرد.


لاوروف تصریح کرد: موضع روسیه در قبال کسانی که بر برکناری بشار اسد تاکید دارند، همچنان ثابت است.


لاوروف گفت که شرکت کنندگان در نشست چهارجانبه با ایجاد ساختاری برای حمایت از روند سیاسی در سوریه توافق کردند.


وزیران امور خارجه عربستان، روسیه، ترکیه و آمریکا در این نشست بر لزوم حفظ دولت سوریه و حاکمیت آن تاکید کردند.


لاوروف همچنین اخبار منتشرشده درباره بررسی موعد برکناری اسد از قدرت در نشست وین را تکذیب کرد.


عادل جبیر نیز گفت که تمامی طرف‌ها با حل و فصل سیاسی بحران سوریه براساس بیانیه ژنو توافق کرده‌اند.


وی گفت که تنها اختلاف میان طرف‌ها در این نشست درباره برکناری بشار اسد و دوره‌ای است که وی باید پس از آن از قدرت کناره‌گیری کند.


از سوی دیگر، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار دوجانبه‌ای با همتای اردنی خود اعلام کرد که دو طرف (روسیه و ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا) به توافق درباره هماهنگی نظامی درباره مقابله با داعش در سوریه دست یافته‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب