دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آذر 1398 - 17:18
سرپرست دفتر حفظ و احیاء بناهای تاریخی:

حق توسعه بافت تاریخی از آثار تاریخی و حقوق شهروندان هم‌زمان حمایت می‌کند

سرپرست دفتر حفظ و احیاء بناهای تاریخی گفت: بافت شهری فرسوده‌ای که با بافت تاریخی همپوشانی دارد با اجرای طرح انتقال حق توسعه می‌توان بدون آنکه حقی از کسی تضییع شود، بافت تاریخی حفظ شود.
کد خبر : 449704
3263c0e8877a411d722992596dbaa3df_XL.jpg

سید هادی احمدی در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در ارتباط با موضوع احیای بافت فرسوده‌ای که در بافت‌های تاریخی وجود دارد، اظهار کرد: طرح انتقال حق توسعه یکی از بهترین طرح‌ها است که وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال تصویب آن بود تا از تخریب بسیاری از خانه‌های فرسوده که بافت تاریخی دارند جلوگیری شود.


سرپرست دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی افزود: سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (سند ملی بازآفرینی) که به‌صورت یک قانون تدوین شده است سه منطقه را جامعه هدف خود قرار می‌دهد.


احمدی در تشریح این 3 منطقه اظهار کرد: بافت ناکارآمد (فرسوده)، سکونت‌گاه غیررسمی (بافت اطراف شهر) و بافت تاریخی مناطقی هستند که برای آن ضوابطی تعریف شده است و قانون‌گذار مرجع تشخیص این مناطقی را بر عهده وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار داده است.


وی ادامه داد:‌ اخیراً در صحن شورای شهر اسلامی به طرح انتقال حق توسعه اشاره شده، اما هنوز سازوکاری برای آن ایجاد نشده است.


احمدی در پایان افزود: سازمان نوسازی به همراه شورای عالی معماری و شهرسازی در ارتباط با بافت فرسوده‌ای که با بافت تاریخی همپوشانی دارد، به دنبال اجرایی کردن طرح انتقال حق توسعه است تا این موضوع به‌صورت قانونی و در قالب حقوقی عملیاتی شود تا حقی از کسی تضییع نشود.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب