دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1398 - 00:05
تحلیلگر سیاسی عراق در گفتگو با آنا:

آشوب، فتنه و خونریزی کار مردم معترض عراق نیست/ اجرای طرح تجزیه منطقه از سوی غرب

یک تحلیلگر سیاسی عراق با بیان اینکه آشوب، فتنه و خونریزی کار مردم معترض عراق نیست، گفت: غربی‌‌ها به وضوح طرح تجزیه منطقه را کلید زده و به آن اعتراف کرده‌اند.
کد خبر : 447322
عبدالخالق-الفلاح.jpg

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا: در ادامه ناآرامی‌های چند روز اخیر عراق، چهارشنبه شب تعدادی آشوبگر به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف حمله کردند و ساختمان کنسولگری را به آتش کشیدند. گزارش‌ها نشان می‌دهند که در این حمله 47 نیروی امنیتی عراقی مجروح شدند. استاندار نجف اعلام کرد گروه‌هایی که تلاش کردند وارد ساختمان کنسولگری ایران در نجف شوند، از اهالی این استان نیستند.


ایرج مسجدی، سفیر کشورمان در عراق درباره حادثه گفت که ساختمان سفارتخانه به‌طور کلی آسیب دیده است و مقابل استفاده نیست. بنابر گزارش‌های رسانه‌ای، هیئت دیپلماتیک ایران پیش از حمله مهاجمان از محل خارج شده بودند.


کارشناسان منطقه آشوب‌های اخیر در لبنان، ایران و عراق را در یک راستا و نشئت گرفته از توطئه غرب برای برهم زدن اوضاع در کشورهای حامی محور مقاومت می‌دانند. 


هدف از آشوب‌های اخیر برهم زدن روابط میان اجزای محور مقاومت است


عبدالخالق الفلاح در گفتگو با خبرنگار حوزه غرب آسیا و محور مقاومت گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا گفت: اگر نگاهی به حوادث اخیر لبنان، سوریه، عراق و به‌تازگی جمهوری اسلامی ایران بیندازیم متوجه می‌شویم که همه آنها در شیوه اغتشاش و آشوبگری یکسان هستند، ولی در هر کشور شعارها تفاوت معنایی دارد، به‌عنوان نمونه در ایران شعار «نه غزه، نه لبنان» سر می‌دهند و در عراق شعارهایی در واکنش به حضور ایران در آن کشور و در لبنان شعارها علیه محور مقاومت متمرکز می‌شود. در همه این شعارها، یک محور وجود دارد و آن برهم زدن روابط میان اجزای محور مقاومت.


اغتشاشات 98


نمایی از اغتشاشات در ایران و تشابه سبک آن با اغتشاشات لبنان و عراق


وی افزود: در آشوب‌های به وجود آمده در کشورهای محور مقاومت می‌توان یک سبک ناآرامی، یک سبک مختل کردن نظم عمومی، یک سبک ضرب و جرح مردم (کشته‌سازی) و یک سبک تخریب اموال عمومی را مشاهده کرد؛ موضوعی که نشان‌دهنده هدایت خارجی این آشوب‌ها از سوی عوامل جاسوسی و سرویس‌های اطلاعاتی غربی و عربی است. آنها تلاش می‌کنند در ایران، عراق و لبنان نوعی خلاء سیاسی و امنیتی به وجود آورند و این کشورها را وارد جنگ داخلی کنند که متأسفانه این سبک از تحریک‌آفرینی در عراق به دلیل نبود تبعیت واحد از یک رهبر همچون آیت‌الله خامنه‌ای در ایران و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در لبنان باعث شده است این کشور دچار بحران داخلی شود.


این تحلیلگر عراقی تصریح کرد: در خطرناک بودن این توطئه همین بس که امواج آن در یمن حکومت علی عبدالله صالح را سرنگون کرد و این روزها شاهد جنگ‌های داخلی و کلاف‌های سردرگمی در کشورهایی هستیم که روزی «بهار عربی» از آنجا آغاز شده بود. تونس، لیبی و الجزایر و دیگر کشورها که خواستار تشکیل حکومت مدنظر خود بودند، این روزها در توطئه‌های آمریکا و غرب علیه خود دست و پا می‌زنند و هر روز منتظر یک «ریسمان نجات‌بخش» هستند تا خود را از مهلکه نجات دهند، مهلکه‌ای که گریبان آنها را در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی گرفته است.


تلاش غرب برای برعکس جلوه دادن واقعیت‌های منطقه


فلاح عنوان کرد: تلاش برای برعکس جلوه دادن واقعیت‌های منطقه نمی‌تواند به غرب کمک کند، آنها تلاش می‌کنند کشورهای خاورمیانه را غرق در بحران و آشوب جلوه دهند و بگویند که نیروهای دولتی مردم را سرکوب می کنند در حالی که در قلب اروپا در پاریس و نقاط مختلف فرانسه مردم در قالب «جلیقه‌زردها» حکومت این کشور را به چالش کشیده‌اند و باعث شده‌اند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در هفته‌های اخیر بارها از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کند. پلیس فرانسه نیز در کشور حکومت نظامی برقرار کرده است و شنبه‌ها مردم توان انجام کارهای روزمره خود را ندارند.


جلیقه زردها


واکنش خشونت‌بار پلیس فرانسه به اعتراضات جلیقه‌زردها در پاریس


وی افزود: خلاف تصور غرب‌ها مردم عراق و لبنان خط مشی تظاهرات مسالمت‌آمیز را در اعتراض به فشارهای اقتصادی عمدتاً ناشی از تحریم‌های غرب و فساد مسئولان دولتی دنبال می‌کنند و آنهایی که بانک‌ها را به آتش می‌کشند، اموال عمومی را تخریب می‌کنند، به سفارت ایران در نجف تعرض می‌کنند و دستشان در خون مردم است، مردم عادی نیستند. آشوب، فتنه و خونریزی کار مردم معترض عراق نیست؛ مردم عراق و لبنان اعتراضشان را با سر دادن شعارها و برپایی تجمعات نشان می‌دهند و این آشوبگران و اغتشاشگران هستند که با دلارهای کثیف پرداختی از سوی سرویس‌های جاسوسی غربی و عربی جوانان را به آشوب و برهم زدن نظم عمومی تحریک می‌کنند.


غربی‌‌ها طرح تجزیه منطقه را کلید زده‌اند


عبدالخالق الفلاح تصریح کرد: غربی‌‌ها به وضوح طرح تجزیه منطقه را کلید زده و به آن اعتراف کرده‌اند، چه اینکه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سفر غیرمنتظره و پنهانی خود به عراق و در دیدار با نظامیان ارتش این کشور در پایگاه «عین‌الاسد» از تشکیل یک اقلیم شامل سه استان در منطقه غربی عراق خبر داد؛ اقدامی که دخالت آشکار واشنگتن در امور داخلی عراق به‌شمار می‌رود. آنها قصد دارند با این اقدام مردم را تحریک کنند و به خیابان‌ها بکشانند تا شورش‌هایی در کشورهای اسلامی و عربی به راه بیندازند «و از این آب گل‌آلود ماهی خود را صید کنند».


پنس


سفر مخفیانه مایک پنس به عراق


این تحلیلگر عراقی تأکید کرد: پنس برای اینکه عاملان نفوذی خود را در عراق مطمئن کند، وعده داد که واشنگتن نظر قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای حمایت از نقشه خود جلب کند. همه این اقدامات با این هدف انجام می‌شود که تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم عراق از هدف اصلی خود دور شود و به جای مبارزه با فساد، آشوب و ناامنی فضای عراق را بگیرد. دراین‌راستا مردم عراق امتحان سختی در پیش دارند و باید اثبات کنند که صفشان از صف آشوبگران و اغتشاشگران خارجی جداست؛ کما اینکه در حادثه شب گذشته برای کنسولگری ایران در نجف شاهد بودیم مردم این شهر تلاش کردند به نیروهای امنیتی و پلیس کمک کنند و ساعتی پس از این تعرض، عامل اصلی این حمله شناسایی شد.


وی افزود: ادامه آشوب‌ها و اغتشاشات در عراق به سود منافع کشور نیست و عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح باید تصمیم جدی اتخاذ کند. از سوی دیگر مردم باید صف به صف در مقابل آشوب‌طلبان بایستند و از طرح ملی با هدف مقابله با آشوبگران حمایت کنند.


عبدالخالق الفلاح درباره دخالت‌های آمریکا در امور داخلی عراق گفت: جوانان عراقی کشورشان را دوست دارند و نمی‌خواهند کشورهای خارجی در امور داخلی آنها مداخله کنند. آنها آزادی و کرامت می‌خواهند تا در زمستانی که سردی آن با سردی فضای سیاسی همراه شده است، بتوانند از منافع ملی خود همانند زمان مقابله با گروه تروریستی داعش دفاع کنند.


انتهای پیام/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته