دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 تير 1398 - 10:50
وزیر علوم در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

لزوم توجه به رشته‌های علوم پایه در کنکور سراسری/ پژوهشگاه شاخص‌پژوه مجوز ندارد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر لزوم توجه به رشته‌های علوم پایه در کنکور سراسری تأکید کرد.
کد خبر : 402295
636968958801501467_md.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی صبح امروز در حاشیه برگزاری کنکور سراسری در دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: امروز و فردا آزمون سراسری برگزار می‌شود. این آزمون بیش از یک میلیون شرکت‌کننده دارد. آزمون صبح امروز نیز در دو گروه علوم انسانی و علوم ریاضی در 518 حوزه امتحانی برگزار می‌شود.


وی ادامه داد: امیدوارم تمام داوطلبان این مرحله را با موفقیت به پایان برسانند. پس از انتشار کارنامه، داوطلبان می‌توانند با انتخاب رشته خود را برای ورود به دانشگاه‌ها آماده کنند.


وزیر علوم گفت: مانند سال‌های گذشته بیش از 50 درصد داوطلبان در رشته علوم تجربی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. باید تلاش کنیم این رویکرد داوطلبان تغییر کند و رشته‌های دیگر نیز مورد توجه قرار گیرند.


غلامی بیان کرد: همچنین باید رشته‌های علوم پایه را در دانشگاه‌ها تقویت کنیم. برنامه‌هایی در این زمینه تدوین شده که به‌زودی آنها را ابلاغ می‌کنیم. باید تسهیلات خوبی برای داوطلبان در این رشته‌ها ایجاد شود. همچنین برای تشویق داوطلبان برای گرایش به رشته‌های علوم پایه به دنبال ایجاد جذابیت در این رشته‌ها هستیم. اختصاص بورسیه‌ها و افزایش ظرفیت‌ها در این رشته‌ها از جمله برنامه‌های وزارت علوم است تا فضای مناسبی برای این رشته‌ها ایجاد شود.


وزیر علوم همچنین درباره اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور تصریح کرد: این اجلاس هفته آینده با موضوع ارتباط مراکز علمی با جامعه برگزار خواهد شد. در این اجلاس ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت، رونق تولید و افزایش اشتغال مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در این اجلاس وزرای مختلف نیز حضور خواهند داشت و با حضور آنها، نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود.


وی درباره ظرفیت پذیرش کنکور گفت: رشته‌هایی که توزیع مناسبی دارند باید بیشتر مورد توجه داوطلبان قرار گیرند و اگر بتوانیم توجه داوطلبان را از رشته‌های پرمتقاضی به سایر رشته‌ها متمرکز کنیم، حتماً از تب و تاب کنکور کاسته خواهد شد.


غلامی در خصوص افزایش تعداد داوطلبان کنکور امسال گفت: امسال به دلیل خروجی گروه‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای، تعداد کنکوری‌ها افزایش پیدا کرده چرا که این افراد نیز امکان ثبت‌نام در کنکور را داشتند.


وزیر علوم درباره ثبت‌نام در دوره‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها گفت: داوطلبان می‌توانند بر اساس سوابق تحصیلی در رشته‌های بدون آزمون دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند. البته تاکنون تعداد کمی از داوطلبان ثبت‌نام کرده‌اند. شاید اعتماد لازم را نداشته‌اند ولی تلاش وزارت علوم این است که این رشته‌ها مورد توجه قرار گیرد.


وی در مورد حذف کنکور گفت: حذف کنکور به مصوبه مجلس نیاز دارد و در حال پیگیری است. البته در حال حاضر بیش از 85 درصد داوطلبان به‌صورت بدون کنکور پذیرش می‌شوند.


غلامی همچنین درباره فعالیت پژوهشگاه «شاخص‌پژوه» گفت: این پژوهشگاه از دو سال پیش تاکنون منحل شده است و اجازه هیچ‌گونه فعالیت آموزشی و پژوهشی ندارد. مجوز این پژوهشگاه را شورای گسترش آموزش عالی لغو کرده است. وزارت علوم مدرک کسانی را که بدون آزمون در این پژوهشگاه در سال‌های گذشته پذیرش و فارغ‌التحصیل شده‌اند معتبر نمی‌داند.


وزیر علوم همچنین در خصوص حذف کاغذ در تدوین پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: این تصمیم برای صرفه‌جویی در مصرف کاغذ گرفته شده است، چرا که اکنون دانشجویان و استادان همگی به سیستم‌های کامپیوتری و الکترونیکی دسترسی دارند و می‌توانند پایان‌نامه خود را این‌گونه تدوین کنند. البته حذف کاغذ در تدوین پایان‌نامه‌ها حسن دیگری دارد و آن این است که استادان می‌توانند به‌راحتی اسناد علمی پایان‌نامه‌ها را کنترل کنند و اگر کسی اخلاق پژوهشی را رعایت نکرده بود، برخوردهای لازم با او صورت گیرد. هفته آینده آیین‌نامه حذف کاغذ در تدوین پایان‌نامه به دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می‌شود.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته