دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 خرداد 1398 - 11:16
غلامی:

ترویج علم و فناوری فعالیتی نظام‌یافته با مشارکت نهادهای مختلف است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ترویج علم و فناوری فعالیتی نظام‌یافته با مشارکت نهادهای مختلف همچون نهادهای آموزشی و دولت است.
کد خبر : 398721
سخنرانی غلامی با لوگوی آنا.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در کارگاه بین‌المللی سیاست‌گذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری (STI) که صبح امروز در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: ترویج علم و فناوری فعالیتی نظام‌یافته با مشارکت نهادهای مختلف همچون نهادهای آموزشی، دولت‌ها، نهادهای اقتصادی و جامعه مدنی است که امکان دسترسی و درک عامه مردم از نتایج علمی را میسر می‌سازد.


وی افزود: هدف از ترویج علم و فناوری جلب توجه سطوح مختلف جامعه و به‌ویژه  بخش عمومی آن به واقعیت‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری است تا از این رهگذر بتوان رویکرد خودگرایانه‌ای را در سطوح  مختلف جامعه ترویج داد و با پیشبرد علوم و فناوری، جامعه را در مسیر ترقی و رفاه قرار داد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: تجربه ثابت کرده است تا عموم یک جامعه خود را در مسیر حمایت از دستاوردهای علمی و فناوری قرار نداده‌اند، پیشرفت واقعی در آن جامعه نیز انتقال نیافته است.


غلامی ادامه داد: ورود یافته‌های جدید علم و فناوری به زندگی روزانه مردم، در حالی که مردم با شناخت و آگاهی آن را در جهت بهبود شرایط زندگی خود به کار می‌گیرند و یا می‌پذیرند.


وی با بیان اینکه ترویج علم و فناوری در کشورهای در حال توسعه با توجه به ویژگی‌ها و شرایط حاکم بر این کشورها اهمیتی دو چندان می‌یابد، خاطرنشان کرد: کشورهای در حال توسعه دارای چند ویژگی مشترک هستند که سیاست‌های ترویج علم و فناوری در آنها را نزدیک به یکدیگر می‌کند. علوم و فناوری مدرن در این کشورها عمدتاً وارداتی است و عامه مردم و جامعه معمولاً درک محدودی نسبت به اهمیت علم و فناوری در توسعه و رفاه کشور دارند. مطالبه‌گری جامعه نسبت به توسعه علمی و فناوری کم است و سرعت رشد در آن هم کم است.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: بخش عمده‌ای از علوم و فناوری‌های در اختیار کشورهای در حال توسعه، به علت نبود سازوکارهای انتشار و ترویج مناسب در چارچوب‌های مکانی و زمانی محدود شده‌اند و از کاربردی شدن در سطح گسترده، درمانده و بعضاً مطرود شده‌اند.


غلامی عنوان کرد: این ویژگی‌ها در بیشتر کشورهای در حال توسعه مشترک است و به همین دلیل نیازمندی‌ها و الگوهای ترویج علم و فناوری در این کشورها نیز شباهت زیادی به هم دارند. این نشست که با هدف بررسی سیاست‌ها و الگوهای ترویج علم و فناوری در کشورهای عضو جنبش عدم تعهد برگزار می‌شود، فرصت‌های همکاری منحصربه‌فردی را در اختیار کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت‌کنندگان قرار می‌دهد.


وی افزود: این فرصت‌های همکاری شامل انتقال تجربیات ترویج علم و فناوری در سطح ملی و سیاست‌گذاری جهت ترویج علم و فناوری در سطح کشورهای عضو است. تقریباً تمامی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت‌کنندگان در این نشست بین‌المللی، تجربیات بسیاری در ترویج علم و فناوری در سطح ملی دارند. ایران همچنین مانند سایر کشورها، تجربیات متعددی در زمینه ترویج علم و فناوری، به‌خصوص در دو دهه گذشته دارد و می‌تواند تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تجربیات ایران در زمینه ترویج علوم و فناوری مدرن در برخی رشته‌های علمی، قدمتی طولانی دارد، خاطرنشان کرد: به‌طور مثال ترویج ساختاریافته علوم کشاورزی در ایران قدمتی بیش از 50 سال دارد. همچنین در سال‌های اخیر سیاست‌گذاری متمرکزتری بر ترویج علم و عمومی‌سازی دستاوردهای علمی و دانشگاهی در سطح عموم جامعه توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است. فعالیت‌هایی همچون روز درهای باز در دانشگاه‌ها، همایش عمومی‌سازی دستاوردهای پایان‌نامه‌ها (در این همایش دستاوردهای یک پایان‌نامه برای جامعه در پنج دقیقه برای عموم ارائه می‌شود.) را می‌توان بخشی از این فعالیت‌ها دانست که هر کدام از آنها انباشتی از تجربیات قابل بهره‌برداری را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.


غلامی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود که کشورهای عضو از راه‌های مختلف مانند برگزاری نشست‌ها، فضای مجازی و انتشار مستندات نسبت به تبادل تجربیات خود در سطح ملی در بُعد سیاست‌گذاری و عملیاتی جهت ترویج علم و فناوری اقدام کنند. همان‌طور که اشاره شد، فرصت‌های همکاری کشورهای عضو و شرکت‌کنندگان در این نشست صرفاً محدود به انتقال تجربیات ملی نیست بلکه سیاست‌گذاری برای ترویج علم و فناوری در سطح کشورهای عضو نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. کشورهای عضو جنبش عدم تعهد و شرکت‌کنندگان این نشست، ظرفیت‌های بالایی در حوزه علم و فناوری دارند که در سایر کشورهای عضو ناشناخته است.


وی با اشاره به اینکه واقعیت آن است که درک کشورهای عضو از توانمندی‌های یکدیگر در حوزه علوم و فناوری بسیار محدود است، افزود: این امر موجب شده تا همکاری‌های محدود علمی داشته باشیم و نتوانیم فرصت‌های همکاری را به خوبی شناسایی کنیم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: می‌توان با ترویج صحیح و گسترده‌تر توانمندی‌ها و دستاوردهای علمی و فناورانه کشورهای عضو در سطوح مختلف مانند سطوح دانشگاهی، صنعت و عموم جامعه، نگاه دقیق‌تر و مناسب‌تری از توانمندی‌های خود به یکدیگر ارائه کنیم و بتوانیم به سمت همکاری‌های علمی و فناورانه بیشتری حرکت کنیم. سیاست‌گذاری در مورد چگونگی ترویج علم و فناوری در سطح کشورهای عضو می‌تواند یکی از موضوع‌های مهم مورد دانشمندان این حوزه باشد.


غلامی خاطرنشان کرد: داشته‌ها و توانمندی‌های کشورهای در حال توسعه و به‌ویژه کشورهای عضو عدم تعهد در علم و فناوری بیشتر از آنچه امروز احساس کرده‌ایم است و با ترویج مناسب آن در سطح ملی و بین‌المللی می‌توانیم به توسعه و کاربردی کردن این دستاوردها کمک مضاعف کنیم.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته