دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 13:34
حجت‌الاسلام خسروپناه:

همه واحدهای دانشگاهی موظفند هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل دهند

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: همه واحدهای دانشگاهی استان‌ها موظفند هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور هفت استاد فرهیخته و عالم تشکیل دهند.
کد خبر : 381539
BS0K8333.jpg

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بروجرد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه صبح امروز در جلسه هم‌اندیشی و گفتگو درباره تعالی علوم انسانی و هنر که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد برگزار شد، خواستار تعالی و به‌روزرسانی رشته‌های علوم انسانی شد و اظهار کرد: این تعالی به معنی حکمت پیوند نظر و عمل است.


وی با تأکید بر ضرورت کاربردی کردن علوم انسانی گفت: کاربردی‌ترین علوم در تمدن اسلامی علم طب و زراعت بوده و در علوم مدرن علوم صنعت بوده که نقطه بسیار مهمی است؛ چراکه علوم پیوند با فلسفه علم و بعد فلسفه محض دارند و به‌طور کلی علوم پیوند وسیعی با هم دارند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: پیوند و وصلت بین علوم مسئله مهمی است که رشته‌های مختلف نیز همین ارتباط را دارند. مثلاً رشته‌های کشاورزی با زیست‌شناسی گیاهی و یا آمار و ریاضی با هم مرتبط هستند.


خسروپناه تصریح کرد: در عین حال در جامعه‌شناسی نظریه‌های فرهنگی زیادی از صاحب‌نظران این رشته مطرح شده که با هم متفاوتند چون مبانی نظری متفاوتی دارند. این در حالی است که رشته‌های علمی هم مثل خود علم با هم پیوستگی دارند.


وی با طرح این پرسش که هدف دانشگاه تربیت دانشجو یا پیشرفت جامعه است، گفت: دانشگاه باید دانشجوی کارآمد پرورش دهد. بعد از رنسانس علم را برای قدرت، صنعت، پیشرفت و حتی استعمار استفاده کرده‌اند. علم یک گزاره معرفتی بوده که با واقعیت مطابقت دارد و این صحیح و ارزشمند است. علم وقتی اسم دانش به خود گرفت باید مشکلی از جامعه را حل، یا گرهی را باز کند.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: همواره رابطه دیالوگ و دیالکتیکی بین علوم پایه و علوم کاربردی و مهندسی وجود دارد و در درون علوم انسانی نیز علاوه بر توصیف، گزاره‌های تغییر نیز موجود است. سیاست‌های اقتصادی و فرهنگی جزء علوم اجتماعی هستند و سیاست‌های تغییری دارند.


خسروپناه خاطرنشان کرد: علوم ارزش ذاتی دارند. اگر گزاره معرفتی به‌نظام معرفتی درآمد دیگر از مطابقت و نبود مطابقت صحبت نمی‌شود؛ بلکه به دنبال شناخت و تغییر است.


 وی افزود: علم هم برای عالم و هم جامعه نافع است و کاربرد دارد و حاصل کار دانشگاه باید تربیت دانشجوی کارآمد و توانمند در حل مشکلات جامعه باشد و از راهکارهای تربیت دانشجوی توانمند استفاده از تجربه و دانش دانشگاه‌های معتبر دنیا و به‌روز کردن علوم انسانی و بومی‌سازی آن بوده و امروز علوم شناختی جزء علوم نوین دنیاست و پیوند بین شناخت و علوم انسانی برقرار است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی تحقیق و پژوهش استادان، بازنگری در رشته‌های دانشگاهی به‌ویژه رشته‌های بین‌رشته‌ای و شناخت ارتباط بین آنها، تأسیس رشته‌های متناسب با فرهنگ و اعتقادات جامعه، راه‌اندازی دانشکده‌های موضوع‌محور در کنار دانشکده‌های دانش‌محور، برگزاری دوره‌های مهارتی برای دانشجویان، هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به سمت مسائلی که از آمایش به دست آمده و تحول ساختاری دانشگاه (دانشگاه دارای دانشکده‌های موضوع و پروژه محور شود) را از نمونه اقداماتی دانست که برای تربیت دانشجو و فارغ‌التحصیل کارآمد و توانمند نیاز است.


خسروپناه از تشکیل هیئت اندیشه‌ورز برای تعالی علوم انسانی در واحدهای دانشگاهی مرکز استان به منزله اتاق فکر علوم انسانی خبر داد و گفت: همه واحدهای دانشگاهی استان‌ها موظفند هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور هفت استاد فرهیخته و عالم تشکیل دهند و این هیئت‌ها باید در رفع موانع دست و پاگیر مثلاً در بحث تغییر وضعیت و ارتقا استادان، تأسیس رشته‌های پرطرفدار و... مؤثر عمل کنند.


وی تأکید کرد: اداره کشور با دانش ممکن است نه دعواهای حزبی و این را نخست مسئولان باید باور کنند و سپس استادان هیئت علمی در این راستا قدم بردارند.



 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان نیز در این نشست با معرفی امکانات و قابلیت‌های موجود در استان گفت: در این دانشگاه 20هزار و  500 دانشجو، 653 کارمند و 435 عضو هیئت علمی تمام‌وقت مشغول فعالیت هستند و در کل دانشگاه‌های استان لرستان بیش از 60 هزار دانشجو مشغول به تحصیلند که حدود 55 تا 60 درصد آنها را دانشجویان رشته‌های علوم انسانی و هنر تشکیل می‌دهند.

سیامک بهاروند افزود: سال 96 تعداد 201 مقاله و سال 97 تعداد 298 مقاله از سوی پژوهشگران و نخبگان دانشگاه نگارش شده  و طرح‌های پژوهشی درون دانشگاهی و برون دانشگاهی با شیب ملایمی افزایش داشته است.


وی با بیان برخی مشکلات در حوزه پژوهش و مکانیزم ارتقای مرتبه استادان و اعضای هیئت علمی، نبود بانک اطلاعاتی جامع و کامل برای رساله و پایان‌نامه‌ها را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان افزود: برای تشکیل هیئت اندیشه‌ورز نیز در مکاتبه با واحدهای استان خواستار معرفی افراد شاخص و نخبه هر واحد در رشته علوم انسانی و هنر در ظرف مدت یک هفته شده‌ایم تا با هماهنگی حوزه معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم برای تشکیل این هیئت اندیشه‌ورز اقدام کنیم که به نظر می‌رسد یکی از اهدافش به‌روزرسانی سرفصل دروس علوم انسانی و رشته‌های بین‌رشته‌ای باشد.



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد نیز گفت: مقام معظم رهبری همواره تأکیدات بسیاری بر روی حوزه علوم انسانی داشته‌اند؛ اما به نقل از دکتر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون کار شایسته و درخوری در حوزه علوم انسانی اتفاق نیفتاده با وجود اینکه ساختارها بسیار مناسب بوده ولی رشد آن در آموزش عالی مغفول واقع شده است.


 داریوش جاوید اظهار کرد: اکثر کارهایی که در حوزه علوم انسانی در کشور ما انجام شده کپی‌برداری یا ترجمه است؛ مطمئناً انسان‌شناختی و هستی شناختی ما، اعتقادات و باورهای ما با غربی‌ها بسیار متفاوت بوده که البته باید از نظر و تحقیقات آنها استفاده کنیم و با بومی‌سازی علوم انسانی از آنها بهره ببریم.


وی تصریح کرد: زیرساخت‌های کشور ما به علوم انسانی وابسته است و اگر روزی رشته‌های علوم انسانی به تعطیلی کشانده شود آسیب‌های جدی خواهیم دید.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد طرح ایجاد معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی را ستود و آن را مؤثر و مفید عنوان کرد و افزود: وزارت علوم و تحقیقات نیز می‌تواند از این طرح الگوبرداری کند.


جاوید بیان کرد: با ایجاد این طرح رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی احیا خواهد شد و در راستای اعتقادات و باورهای مردم این مرزوبوم طراحی خواهند شد.


به گزارش آنا، در این نشست، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد و حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه به سؤالات حاضران در جلسه درباره موارد مطروحه و تعالی حوزه علوم انسانی پاسخ گفت.


انتهای پیام/4121/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب