دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ادعای برداشت 12 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی غیرواقعی است + ویدئو

در پی فضاسازی رسانه‌های مخالف دولت درباره ادعای برداشت 12 میلیارد دلاری بانک مرکزی از صندوق توسعه ملی، بازخوانی اظهارات رئیس هیات عامل این صندوق نشان می‌دهد که طرح این ادعا کاملا غیرواقعی است.
کد خبر : 37188

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، چند روز پیش صفدر حسینی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به انتقاد از نحوه دسترسی بانک مرکزی به حساب‌های این صندوق پرداخت.


با این حال تمرکز بر سخنان حسینی نشان می‌دهد که انتقاد او به نحوه رفتار بانک مرکزی در گذشته بوده است. حتی اظهارات پخش شده او از رسانه ملی نیز این موضوع را تایید می‌کند.







«به نظر می رسد که در ماجرای برداشت 12 میلیارد دلاری که رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی افشا کرد، کارد به استخوان وزیر اقتصاد دوران اصلاحات رسیده بود.»


«تاکید صفدر حسینی روی این مسئله که دولت هرگاه کم می آورد از منابع صندوق برداشت می‌کند، مهر تایید دیگر بر درستی برداشت 12 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی است.»


این دو جمله را امروز رسانه‌های منتقد دولت منتشر کردند، در حالی که گفته رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی چیز دیگری است. آنچه صفدر حسینی اعلام کرده‌است، دقیقا به این شرح است: «در سال جاری پیش بینی ورودی صندوق توسعه ملی با توجه به کاهش شدید قیمت نفت، 5 میلیارد دلار است. این در حالی است که 12 میلیارد دلار حکم در قانون بودجه سال 94 برای برداشت از صندوق، مصوب شده است.»


از سوی دیگر آنچه درباره برداشت منابع از صندوق توسعه ملی مطرح شده، دقیقا مصوبه مجلس شورای اسلامی و برای اجرای پروژه‌های مصوب است.


در همین زمینه امروز عضو هیات نظارت صندوق توسعه ملی گفت: اصولا اعتقاد داریم که صندوق توسعه ملی صاحب حسابی است که در بانک مرکزی دارد؛ مانند سایر کسانی که در بانک‌ها حساب دارند و صاحب اختیار آن هستند، بنابراین باید مصرف آن با مجوز صاحب حساب صورت گیرد.


اکبر سهیلی پور با بیان اینکه در سال‌های اخیر همواره پیش آمده که برداشت‌هایی از حساب صندوق توسعه ملی انجام شده که با اجازه مستقیم صاحب حساب نبوده است، توضیح داد: این در حالی است که برخی دستگاه‌ها بعد از صدور مجوز مستقیم به بانک مرکزی مراجعه کرده و منابع لازم را برداشت می‌کردند، اما معتقدیم که صندوق توسعه ملی صاحب حساب است و باید دستور برداشت از سوی آن انجام شود.


این اظهارات نشان می‌دهد آن چه مورد انتقاد رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی است، اقداماتی است که در گذشته انجام شده و تاکید عضو هیات نظارت صندوق توسعه ملی نیز این موضوع را تایید می‌کند. با این حال منتقدان تلاش دارند آن را به دولت کنونی نسبت دهند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته