مأموریت اتاق تعاون برای توزیع کالای اساسی
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا از اتاق تعاون ایران، محمدعلی ضیغمی با بیان اینکه بخش تعاون مأموریت و مسئولیتی عمومی ندارد، بیان کرد: شبکه تعاونی کشور در ارتباط با کالایی که در اختیارش قرار میگیرد فقط در خصوص اعضا و بخش تعاون مسئولیت دارد.
وی گفت: شبکه توزیع تعاونی و تعاونیهای مصرف از ابتدای انقلاب در عرصههای مختلف و هرجایی که نظام اجرایی کشور نیاز به مدیریت در حوزه توزیع و بهویژه توزیع هدفمند داشته، کنار نظام اجرایی کشور بودند و خدماترسانی کردهاند.
معاون اقتصادی و امور بینالملل اتاق تعاون ایران با اشاره به ویژگیهای این شبکه ابراز داشت: این مجموعه ویژگیهایی دارد و ابزار مناسبی برای نظام اجرایی در حوزه تنظیم بازار است و این نقش را مخصوصاً در ایام خاص، ایام پرمصرف، شرایط تحریم گذشته، شرایط توزیع کالای یارانهای و نظیر آن ایفای کرده است باید توجه داشت که تعدد فروشگاه بهصورت زنجیرهای، منسجم و پراکنش مناسب در تمام نقاط کشور از ویژگیهای مهم شبکه تعاون است. بر اساس آمار ما حدود ۶هزار فروشگاه در قالب اتحادیههای تعاونی مصرف در سراسر کشور داریم که شبکه گستردهای محسوب میشود.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ویژگی دوم اینکه، این فروشگاهها بهصورت مدیریتشده و زنجیرهای قابلیت انجام کار را دارند. علاوه بر اینکه مجموعه تعاونیها یک بخش عمومی، مردمنهاد و اجتماعی محسوب میشود و از این منظر بیشتر مورد توجه و اعتماد است و این ویژگیها شرایطی را فراهم میکند از این شبکه در مواردی که ذکر شد، همواره نظام توزیع کشور از این نظام بهره برده است.
وی گفت: آنچه در این مقطع زمانی خاص مورد توجه است این است که ما توجه به ویژگی وضعیت اقتصادی، مسائلی که در تأمین منابع ارزی هست، همچنین تفاوتی که در قیمت ارز است و بهتبع آن تفاوتی که در قیمت کالا وجود دارد، قاعدتاً برای کالاهایی که بهنوعی از یارانه دولت استفاده میکنند و منشأ آن ارز با قیمت ارزانتری است این کالاها را در نظام توزیع به نحوی مدیریت کرد که به دست مصرفکننده نهایی برسد چراکه دولت هزینه گزافی بابت تأمین این کالاها با ارز ارزانتر پرداخت میکند.
معاون اقتصادی و امور بینالملل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: مهمترین کالایی که مورد توجه عمومی است در حال حاضر، گوشت است که با توجه به قیمت بالای آن امکان تأمین آن برای همه اقشار مردم بهصورت کافی نیست و درنتیجه گوشتی که با استفاده از ارز دولتی تأمین میشود باید در نظام توزیع مناسبتری به دست مصرفکننده برسد. وی افزود: مسئولین تنظیم بازار تصمیم گرفتند که کالاها را بهجای اینکه توزیع عمومی بشود در اختیار جامعه هدف قرار بدهند. یکی از شبکههایی که میتوانسته در این حوزه ایفای نقش کند، شبکههای تعاونی هستند چراکه شبکههای تعاونی اعضا دارند و این اعضا دارای شناسنامه و کارت عضویت هستند و از این طریق این فروشگاهها میتواند بهصورت مدیریتشده و نظارتپذیر کالا را مستقیماً به مصرفکننده نهایی که جز جامعه هدف دولت هم تلقی می شود، برساند یعنی در بخش کارمندان، کارگران و فرهنگیان این شبکههای تعاونی میتوانند انجاموظیفه و ایفای نقش کنند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که آیا شبکه تعاون میتواند برای سایر بخشها نیز ایفای نقش کند، بیان کرد: اگر دولت، تصمیم بگیرد که از طریق بخش تعاون، جامعه هدف دیگری مورد پوشش قرار گیرد، این امکان و آمادگی در بخش تعاون وجود دارد.
وی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: در اتاق تعاون برای مدیریت هدفمند توزیع برای اقلام اساسی نه برای یک کالای خاص و نه برای یک بخش، بلکه با توجه به شرایط حال حاضر و با تکیه بر تجارب و تخصص کارشناسان آی تی، سامانههای توزیعی ایجاد کردیم که این سامانهها نظارتپذیر هستند و بهصورت حتی توزیع غیر فروشگاهی و البته بهصورت مدیریتشده و نظارتپذیر از مرحله تأمین تا مصرفکننده نهایی، قابلیت اجرایی دارد.
وی تأکید کرد: این شبکه قوی، منسجم و قابل اعتمادی است که میتواند کمک خوبی برای نظام توزیع کشور در ابعاد مختلف باشد.
این مقام در خصوص فرآیند درخواست گوشت مراجعه به اتاق تعاون ایران را لازم ندانست و گفت: سه بخش کارمندان، فرهنگیان و کارگران در سطح کشور تعاونی و نظام توزیع دارند و از همین طریق شبکه تعاونیشان اطلاعرسانی کرده و بهعنوانمثال اتحادیه بر اساس میزان کالایی که دریافت میکند به تعاونیهای زیرمجموعه اطلاعرسانی کرده و بدون درخواست و مراجعه به اتاق تعاون، کالای مورد نیاز را دریافت میکنند.
وی خاطرنشان کرد: اتاق تعاون یک بخش هماهنگکننده و مدیریتی کار را به عهده دارد و بخشهای اجرایی اتحادیههای سراسری هستند.
انتهای پیام/4092/ن
انتهای پیام/