افتتاح راهآهن قزوین ـ رشت در مسیر تکمیل کریدور شمال ـ جنوب
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هفتمین اجلاس شورای هماهنگی كریدور بینالمللی حمل و نقل شمال ـ جنوب در جمع خبرنگاران با اشاره به این كه این اجلاس بعد از پنج سال وقفه مجددا برگزار شده است، گفت: این اجلاس امروز با حضور ۱۲ كشور عضو تشكیل شد و در این اجلاس درباره مسایل فیمابین و مواردی كه میتوانند تسهیل كننده فعالیت در حوزه ترانزیت باشد گفتوگو و توافق خواهد شد.
وی ادامه داد: یكی از مواردی كه برای ما بسیار اهمیت دارد این است كه كریدور شمال-جنوب به میزان ظرفیتسازی انجام شده، بهرهبرداری ندارد به همین علت باید موانعی كه وجود دارد را احصا و شناسایی كنیم.
اسلامی با اشاره به علاقهمندی كشورهای عضو و حضور موثر آنها در این كریدور گفت: این كشورها در سطح معاون وزیر، مدیركل و یا كارشناس ارشد به این اجلاس نماینده اعزام كردهاند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تقارن برگزاری این اجلاس با افتتاح راهآهن قزوین ـ رشت گفت: این یكی از بخشهای باقیمانده كریدور شمال-جنوب بود كه در جمهوری اسلامی ایران تكمیل شده است، تقارن این دو رویداد و حضور وزرایی كه برای این مسیر به ما ملحق خواهند شد این جلسه شورای هماهنگی را به نقطه عطف كریدور شمال - جنوب تبديل میكند.
این مقام مسئول در ادامه سخنان خود به راهآهن رشت - آستارا اشاره كرد و افزود: برای این راهآهن پیمانكار تعیین شده و بهزودی با حضور رئیس جمهوری افتتاح این پروژه و آغاز عملیات اجرایی آن را خواهیم داشت. منابع این پروژه نیز پیشبینی شده است.
وی افزود: كریدور شمال-جنوب ۳ بخش دارد، یك بخش زیرساختهایی است كه برای عبور ظرفیت بیشتر باید فراهم شود. از گذشته از این مسیر استفاده شده و بارهای منطقه قفقاز و آسیای میانه از طریق ایران به سایر كشورها منتقل میشده است.
اسلامی با اشاره به گسترش زیرساختها در كریدور شمال ـ جنوب گفت: احداث راهآهن بافق-بندرعباس ـ سرخس، توسعه بندر چابهار، توسعه بنادر شمالی، ایجاد خط آهن از قزوین به آستارا، احداث جادهها از جمله اقداماتی است كه در جمهوری اسلامی ایران برای توسعه كریدور شمال-جنوب انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: جمهوری اسلامی ایران در حال تكمیل راهآهن چابهار به زاهدان است. اتصال این راهآهن به نقاط شمالی و همچنین راهآهن شرقی ـ غربی به مرزهای كشورهای همسایه از مهمترین اقدامات در كریدور شمال-جنوب به شمار میرود.
عضو كابینه دولت دوازدهم ایجاد قابلیت برای مدیریت جابهجایی بار را دومین اقدام اساسی برای توسعه كریدور شمال - جنوب دانست و گفت: در شرایط كنونی كشورها به صورت مستقل بارهای خود را مدیریت میكند.
وی ادامه داد: نكته سوم این است كه ما باید پتانسیل لجستیك ایجاد كنیم و با ایجاد نظام لجستیك، قابلیت حمل و نقل مشترك و ایجاد شركتهای حمل ونقل تركیبی بتوانیم كریدور شمال ـ جنوب را به معنای واقعی كلمه گسترش دهیم.
اسلامی افزود: لازم است كه به صورت سختافزاری و نرمافزاری قابلیتها را برای افزایش توان لجستیك مدیریت كنیم و این مهمترین برنامه پیش روی ماست.
انتهای پیام/4083/ن
انتهای پیام/