دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
صالح‌پور:

جشنواره تئاتر فجر دارای استاندارد جهانی است

پژوهشگر تئاتر و نمايشنامه‌نويس معتقد است که جشنواره تئاتر فجر با استانداردهای جهانی همخوانی دارد.
کد خبر : 361305
3.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تئاترگروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب تئاتر» در اولين ويژه‌برنامه خود به مناسبت سی و هفتمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر، شامگاه شنبه روی آنتن شبكه چهارم سيما رفت. رحمت امينی در اين ويژه‌برنامه ميزبان  اردشير صالح‌پور پژوهشگر، مدرس دانشگاه و نمايشنامه‌نويس و شهرام كرمی مدير كل هنرهای نمايشی و برگزار كننده اصلی جشنواره بود.


صالح‌پور در ابتدا به گسترده‌شدن جشنواره  امسال اشاره كرد و در پاسخ به نقد اين گستردگی گفت: اين جشنواره برای همه است و قرار نيست آن را محدود كنيم.


جشنواره تئاتر فجر، عامل مؤثر بر رشد و توسعه تئاتر كشور


كرمی اين جشنواره را بزرگ‌ترين رويداد تئاتر كشور ناميد و عنوان كرد: در سال‌ها گذشته اين جشنواره تغيير و تحولات زيادی پيدا كرده و می‌توان گفت الان به مرحله بلوغ رسيده‌ايم و دوران تجربه گذشته و جشنواره ماهيت خودش را پيدا كرده است. امسال شاهد شركت بيشترين تعداد گروه‌های نمايشی هستيم، 155 گروه نمايشی در بخش‌های مختلف و در 36 مكان ثابت. ما اجراهای مختلفی را داريم. تأثير جشنواره بر رشد و توسعه تئاتر كشورمان بر كسی پوشيده نيست.
در سطح بين‌الملل تفاوتی با تئاتر دنيا نداريم.


كرمی در پاسخ به این پرسش که بيشترين اعتراض گروه‌ها در جشنواره در مورد چه چيزی بوده است؟ گفت: معمولاً عمده انتظارات از كيفيت آثار است. در حوزه نمايش‌های خارجی، بعضی‌ها با يك تلقی خيلی خاص به ديدن آثار نمايشی می‌روند و بعد می‌بينند كه اين آثار توقع آنها را به جا نمی‌آورند چون بعضاً آثار داخلی قوی‌تر هستند. ما در سطح بين‌الملل تفاوتی با تئاتر دنيا نداريم. شايد در تكنولوژی و امكانات دچار فقر باشيم ولی در خلاقيت و نبوغ هنرمندان نگاه يكسانی در توليدات نمايشی داريم.


جشنواره تئاتر فجر، دارای استاندارد جهانی


صالح‌پور جشنواره تئاتر فجر را دارای استاندارد جهانی دانست و ادامه داد: اكثر گروه‌های نمايشی شاخص دنيا در اين جشنواره حضور پيدا كرده‌اند.


وی ناپايداری دبيران جشنواره را از عمده‌ترين اشكالات جشنواره ناميد و افزود: البته متأسفانه اين اشكال در مديريت كلان تئاتر كشور نيز احساس می‌شود. در دوره‌هايی افرادی در تصدی قرار می‌گرفتند كه اصلاً شناختی نسبت به تئاتر نداشتند. نكته ديگر اينكه استراتژی و چشم‌انداز جشنواره بايد تبيين شود. از ديگر اشكالات جشنواره كمبود تئاتر ايرانی است. جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر ويترين تئاتر كشور است.


كرمی در پاسخ به اين انتقادات با تأييد گفته‌های صالح‌پور گفت: ثبات در هر زمينه‌ای می‌تواند منجر به برنامه‌ريزی مناسب شود. متأسفانه جشنواره تئاتر فجر هيچ وقت نتوانسته از اين ثبات بهره برد. طولانی‌ترين دوره برای مسئوليت يك دبير حداكثر دو سال بوده است. تيم ثابت از عوامل مؤثر موفقيت جشنواره‌های هنری دنياست. امسال برای اولين بار ما يك آيين‌نامه را برای جشنواره ابلاغ كرديم كه در آن چارچوب، چشم‌انداز و هدف كاملاً مشخص است.


كرمی چهره حرفه‌ای و معتمد جامعه هنرمندان بودن را از معيارهای انتخاب دبير خواند و رضايت خود را از عملكرد نادر برهانی مرند اظهار کرد.


وی در ادامه بر لزوم انتخاب دبير جشنواره سال آينده بعد از اتمام جشنواره امسال تأكيد كرد.


بودجه جشنواره امسال همان بودجه سال گذشته است!


كرمی در مورد كم بودن بودجه تئاتر گفت: يكی از چالش‌های هميشگی تئاتر مسئله بودجه و اعتبار بوده است. حوزه تئاتر نسبت به حوزه‌های هنری ديگر، به صورت جدی نياز به حمايت دولتی دارد. بودجه جشنواره امسال همان بودجه سال گذشته است.


صالح‌پور در ادامه بحث بودجه گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد معاونت سينمایی داريم، اما معاونت تئاتر نداريم. حتی سازمانی به تئاتر اختصاص نداده و مديريت تئاتر كشور را به دفتر هنرهای نمايشی تنزل داده‌اند. بايد برای اين توسعه‌ای كه طی اين 37 سال ايجاد شده بودجه را افزايش داد. به همين دليل تئاتر لاكچری ايجاد شده است. در همه دنيا دولت‌ها برای تئاتر سرمايه‌گذاری می‌كنند چون تئاتر، هنر مادر است.


كرمی در مورد بخش «به علاوه فجر» توضيح داد: با توجه به ظهور سالن‌های خصوصی و بخش خصوصی تئاتر، اين بخش يك ضرورت است. اين بخش مروری بر آثار اجرا شده يك سال گذشته است. ما كمك هزينه‌ای به مديران سالن ها می‌دهيم و با گروه‌ها ارتباطی نداريم.


«شب تئاتر» از مجموعه شب‌های هنر به مناسبت سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر با اجرای رحمت امینی تا شنبه (۴ اسفند ماه) هر شب ساعت ۲۳ به روی آنتن شبکه چهار سیما می‌رود.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب