دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
محمودی:

مهم‌ترین مسئله برای جشنواره تئاتر تجربه، تجربه‌گرا بودن آثار است

دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر تجربه گفت: مهم‌ترین مسئله برای جشنواره تئاتر تجربه، تجربه‌گرا بودن آثار دانشجویان است.
کد خبر : 365100
1234567.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب تئاتر» در هجدهمین نشست خود، شامگاه شنبه با موضوع «بازیگری» و اجرای رحمت امینی میزبان جلیل محمودی دبیر نوزدهمین جشنواره تئاتر تجربه و حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان و بازیگر تئاتر و فرزین محدث بازیگر سینما و تئاتر بود.


محمودی در مورد جشنواره تئاتر تجربه توضیح داد: این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌های دانشجویی کشور است. این جشنواره در سالن‌های دانشگاه تهران، سالن‌های مرکز تئاتر مولوی، عمارت روبرو، شانو و خانه پیچازی برگزار می‌شود. 17 اثر در بخش اصلی، 6 اثر در بخش بین رشته‌ای و دو اثر به صورت مهمان در جشنواره هستند. مهم‌ترین مسئله برای این جشنواره تجربه‌گرا بودن آثار دانشجویان است، بدین معنا که ایده و خلاقیت را در آثار ببینیم. یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال بخش کارگاه‌ها و درس گفتارهایش بود زیرا رویکردِ انتخابی ما نیاز زیادی به آموزش داشت.


وی ادامه داد: این جشنواره از سمت اساتید، مدیران و دانشجویان نیاز به حمایت همه جانبه دارد. مخاطب اصلی این جشنواره دانشجویان و افراد نزدیک به آنان هستند. اما هدف ما بیشتر دیده شدن است.


در خاتمه، محمودی فرق این جشنواره با دیگر جشنواره‌های دانشجویی را در نوع نگاهشان دانست.


بازیگر گاهی مرز خودش و کاراکتر را فراموش می‌کند


بخش دوم برنامه با موضوع «بازیگری» با دو مهمان دیگر پی گرفته شد. نعیمی در تعریف بازیگری گفت: خیلی روشن می‌شود در مورد هنرمندان دیگر مثل نقاش و موزیسین صحبت کرد، اما بازیگری جریان پیچیده ایست. من بازیگر را جادوگر می‌دانم چون نمی‌تواند تماشاگرش را فریب دهد. بازیگر گاهی خودش از ایفای نقشی به حیرت می‌رسد، گاهی مرز بین خودش و کاراکتر را فراموش می‌کند.


محدث بازیگری را اینگونه تعریف کرد: بازیگری جنونی است که روح و روان شما را درگیر می‌‌کند. وقتی بازیگر به باور می‌رسد تماشاگر او را باور خواهد کرد. مهم نیست شما از چه سیستمی استفاده می کنید، مهم آن باور لحظه‌ای است.


از بین رفتن پروسه بازیگری، ما را به کارمند بازیگری تبدیل می‌کند


محدث در مورد وضعیت بازیگری گفت: من مخالف بخش خصوصی نیستم، اما از وقتی پای بازگشت پول به میان آمده انگار حتی بازیگری را هم از دست داده‌ایم. کاری را که در 3 ماه تمرین می‌کردیم باید 20 روزه تمرین کنیم و به صحنه ببریم و همزمان سر کار دیگری نیز برویم. در این شرایط آیا دیگر خلقی صورت می‌گیرد؟ از بین رفتن پروسه بازیگری ما را به کارمند بازیگری تبدیل می‌کند.


نعیمی گفت: متاسفانه نسل جوان از تجربه پیشکسوتان استفاده نمی‌کنند و خودشان در پروسه‌ای طولانی و کشنده دوباره شروع به تجربه می‌کنند. امیدوارم نسل جدید تجربه خود را در اختیار نسل آینده بگذارد و این بحث منفک بودن نسل‌ها از یکدیگر کنار برود. امروزه بازیگری تئاتر ما مقوله‌ای جدی است و من به آن امیدوارم.


نعیمی قضاوت در مورد بازیگری را از سخت‌ترین داوری‌ها خواند و ادامه داد: بیشترین خطاهای داوری معمولاً در این بخش اتفاق می‌افتند.


وی در مورد بازیگری جشنواره فجر امسال گفت: بازیگری در بین خانم‌ها امسال حیرت‌انگیز بود و انتخاب یک برگزیده و برتر بسیار سخت بود.


محدث در پایان گفت: بازیگری در کنار هنر بودن یک علم است. تمام عوامل به بازیگر کمک می‌کنند که خلقی اتفاق بیافتد. بازیگری موفق است که متن خوبی داشته باشد و کارگردان با سوادی بالای سرش باشد.


«شب تئاتر» به تهیه‌کنندگی امیر قمیشی و سردبیری امین اشرفی، با محوریت تحلیل مسائل مربوط به تئاتر کشور، شنبه‌های هر هفته ساعت 23 از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.


انتهای پیام/4072/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب