انجمنهای علمی به دورههای آموزشی مدرکمحور ورود پیدا نکنند
به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مسعود برومند بعد از ظهر امروز در نشست «پژوهش، فناوری و مسئولیتهای اجتماعی» که در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، اظهار کرد: این تصور که وزارت علوم همیشه باید از انجمنهای علمی حمایت کند در شأن انجمنها نیست و باید همراه با انجمنها موضوعات و مشکلات را حل و فصل کنیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: آمادگی داریم که برای انجمنها مجموعهای ایجاد کنیم که بسیاری از امور را خودشان انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: بودجه ناچیزی وجود دارد و زمانیکه بین انجمنها توزیع میشود، اصلا به چشم نمیآید و اگر فعالیتها به صورت جمعی انجام شوند، نتیجه بهتر خواهد داشت.
برومند تأکید کرد: انجمنهای علمی باید ساختمانی مجهز در اختیار داشته باشند که خانه انجمنها باشد و باید با همت تمام مسئولان قطعه زمینی را ظرف مدت ۲ الی ۳ سال تبدیل به ساختمان کنیم.
وی ادامه داد: درخواستم از دبیر کمیسیون انجمنهای علمی این است که جمع انجمنها هر سه ماه یکبار با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند و مسائل و مشکلات انجمنها مطرح شود و به سمتی برویم که یکجمع واحد تشکیل شود که در صورت ایجاد این جمع، تأثیرات مثبتی بر وزارت علوم میگذارد.
معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم تصریح کرد: در بحث آییننامهها اگر بخواهیم آییننامهای را در خصوص نشریات بازنگری کنیم بهترین جمعی که می تواند اظهار نظر کند انجمنهای علمی هستند.
برومند افزود: ممکن است به ما گفته شود که در بحث ایمنی جادهها نمایندهای معرفی شود و ما به جای اینکه یک نفر را معرفی کنیم، انجمنی تخصصی را معرفی میکنیم که این انجمن باید راهکارهای مناسبی ارائه دهد و گزارشی هم به وزارت علوم بدهد که اقدامات و بحث هایی در این زمینه صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: اگر انجمن های علمی یکدست نشود، لااقل باید در جهت تقویت انجمنها گامی برداشته شود. انجمن های علمی کوچک کار خاصی انجام نمیدهند و خواهش من این است که در جهت تشکیل یک جمع بزرگ تصمیمگیری شود.
برومند گفت: انجمن های علمی به دورههای آموزشی مدرکمحور ورود پیدا نکنند و در حال حاضر به شدت به دورههای مهارتی احتیاج داریم و دورههای مهارتی میتواند وارد انجمنهای علمی شود.
معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم ادامه داد: حدود ۳۷۰ انجمن علمی داریم که هر چقدر این انجمنها بزرگ باشند اعتبار بیشتری کسب میکنند و انجمنهای علمی کوچک فقط اسم انجمن را یدک میکشند و هیچ شخص حقیقی و حقوقی به آنها استناد نمیکند.
برومند بیان کرد: باید از انجمنهای علمی ضعیف و کوچک بخواهیم که یا در انجمنهای بزرگتر ادغام شوند و یا دست از فعالیت بردارند تا گروه دیگری به صورت فعالتر اقدام کنند.
وی افزود: برخی فعالیتها در انجمنهای علمی بسیار لذتبخش است؛ مثلا در زمینلرزه کرمانشاه نیاز به روانشناسی و مشاوره افراد بود که من این درخواست را به دانشگاهها ارسال کردم و مطمئنم که این بحث در دانشگاهها طراحی نشده است اما ظاهراً انجمنی وجود دارد که میتواند به لحاظ روانشناسی در این موضوع ورود پیدا کند. این افراد میتوانند مشکلی را از باورهای انسان بیرون میکشند. اگر دانشگاهها یا انجمنهای علمی را بیآبرو کنیم، این بحث از بین بردن ساختارهای مراکز آموزش عالی و انجمنها است.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در مورد دیده نشدن انجمنهای علمی تأکید کرد: باید برخی انجمنهای بزرگ به صدا و سیما بروند و اقدامات آنها منعکس شود و مردم آنها را بشناسند. ارتباطات و قدرت انجمنهای علمی بیش از ارتباطات وزارت علوم و وزارت بهداشت است.
وی ادامه داد: در بحث نشریات اگر دانشگاهی با همکاری انجمنها نشریهای منتشر کند، امتیاز بالاتری میگیرد. باید از انجمنها در تمام مراکز علی خصوص مراکز آموزش عالی حمایت شود و نیاز به فضایی داریم که انجمنهای علمی بتوانند اقدامات خود را نشان دهند و در حال حاضر چون امکان ارائه و نشان دادن آنها وجود ندارد، موجب سرخوردگی انجمنها میشود.
برومند تصریح کرد: مهمترین درخواست من این است که سازمانها در طرحها و راهکارهای خود بازنگری کنند؛ مثلاً در موضوع هفته پژوهش در وزارت علوم اقداماتی که پارسال صورت میگرفت به این گونه بود که نمایشگاه عرضه فناوری برگزار میشد که چهره آن دولتی شده بود اما برای امسال به این فکر افتادیم که هفته پژوهش بهترین زمان است تا برای حل چالشها گفتوگو کنیم. در حوزه پژوهش و فناوری با رسانه، پژوهش و فناوری در علوم انسانی و پژوهش و فناوری در هنر دچار چالش هستیم.
وی افزود: هفته آینده نمایشگاهها شروع میشود و در جهت همافزایی، برگزاری نمایشگاهها را با معاونت علمی و فناوری مشترکا برعهده داریم.
برومند تصریح کرد: اگر هر سال نمایشگاه عرضه داشتیم، امسال نمایشگاه تقاضا و فناوری نیز وجود دارد و حدود ۶۰ شرکت در آن حضور دارند و حدود ۵۰۰ قلم از نیازهای خود را اعلام میکنند تا اگر کسی توان ساخت آن را داشت با آنها مذاکره کند و قراردادی منعقد شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: درخواستم این است که در صورت تمایل دوستان، جلساتی برگزار شود که ببینیم چه فعالیتهایی را میتوانیم به انجمنهای علمی واگذار کنیم البته مشروط به اینکه بتوانیم یک مجموعه واحد را تشکیل دهیم و مشکلات را به ترتیب اولویت حل کنیم.
انتهای پیام/4113/
انتهای پیام/