دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کاظم راست‌گفتار در گفت‌وگو با آنا:

فیلم‌های کمدی الان دلقلک‌بازی‌اند/ سینما را با سیرک اشتباه گرفته‌اند

راست‌گفتار با تأکید بر اینکه سینمای کمدی و پرفروش الان فقط یک اسم خوب و روشنفکرزده دارند، ادامه داد: این آثار بی‌سر و ته هستند و آنها را باید مشتی شوخی جنسی و فحش‌های رکیک فرض کنیم.
کد خبر : 211417

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، سالن‌های سینمایی درحال حاضر فیلم‌های متنوعی را روی پرده دارند البته به لحاظ مضمون و ژانر و نه کیفیت. این وسط گرچه فیلم‌های طنز و کمدی، جذب مخاطب بیشتری می‌کنند و حسابی نیز پرفروش هستند.


روند ساخت و کیفیت آثار سینمایی کمدی را هم می‌شود از خود فیلمسازان به شکل بهتری جویا شد؛ کسانی که خودشان دستی در این آثار دارند.


کاظم راست‌گفتار، کارگردان سینما که سابقه زیادی در ساخت این چنین فیلم‌ها دارد در گفت‌وگو با آنا درباره اوضاع فیلم‌های فعلی نظر جالبی دارد.


خود این کارگردان البته چند وقتی است که سراغ فیلم کمدی نمی‌رود. چنانکه خود او عنوان کرد: وقتی این چنین فیلم‌هایی که هیچ‌چیزشان شبیه آثار کمدی نیست فعلا روی پرده هستند، چه نیازی به بودن ماست!


* این‌ها فیلم کمدی نیستتند؛ دلقک‌بازی‌اند


وی توضیح داد: فیلم‌های به اصطلاح طنزی که در این مدت روی پرده آمده‌اند، اتفاقا شبیه سیرک هستند و انگار اصلا نیازی نمی‌بینند که مثلا قصه یا درامی درون فیلمنامه بگذارند. اینها واقعا سینمایی نیستند و بیشتر به شامورتی‌بازی‌اند!


یکباره بیایند و سردر سینماهای الان را عوض کنند و خیلی راحت اسمش را سیرک بگذارند. مگر با این دلقک‌بازی‌ها که روی پرده می‌بینیم، خلاف این است واقعا؟ دریغ از اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند.

این کارگردان با بیان اینکه لااقل فیلم‌های کمدی که من می‌ساختم قالب و فرم سینمایی داشتند، گفت: شما بروید «اجاره‌نشین‌ها»، «نان، عشق و موتور هزار»، «مارمولک» و بقیه را با اینهایی که الان اکران می‌شوند، مقایسه کنید. این کجا و آن کجا؟


راست‌گفتار با انتقاد از آثار طنز فعلی، گفت: خب یکباره بیایند و سردر سینماهای الان را عوض کنند و خیلی راحت اسمش را سیرک بگذارند. مگر با این دلقک‌بازی‌ها که روی پرده می‌بینیم، خلاف این است واقعا؟ دریغ از اینکه حرفی برای گفتن داشته باشند.


کارگردان «چک» ادامه داد: گوش شنوایی نیست وگرنه قابل فهم است که این‌ها اسمش فیلم نیست. اینکه چهار تا بازیگر را جمع کنیم و بگوییم که مسخره‌بازی کنید و وسطش هم زیر آواز بزنید یا ادای روحانی و فلان قشر را دربیاورید؛ نکند اسمش را می‌گذارید فیلم؟ خب وقتی دلقک بشوید، مخاطب هم می‌خندد؛ الکی هم می‌خندد.


* بازهم دم آن تئاترهای مبتذل گرم؛ سینما روی این‌ها را کم کرده است


این کارگردان در این رابطه اشاره کرد: ادعایی ندارم اما اگر سراغ فیلمسازی می‌‍رفتم امثال «پسر تهرانی» و «عروس خوش‌قدم» و غیره را می‌ساختم که هم حرف برای گفتن داشت و هم قصه. فرمش هم سینمایی بود. من فیلم کمدی می‌سازم نه مثل برخی‌ها که دنبال شوخی کردن‌های جنسی روی پرده سینماها هستند.


وی با اشاره به تئاترهای کمدی که در برخی سالن‌های سینمایی نیز اجرا می‌شوند، گفت: زمانی شاید برخی انتقاد می‌کردند که چرا سانس آخر سینماها را به تئاترهای بیخود می‌دهند. اسامی عجیب و غریبی هم داشتند. گلایه از این داشتیم که این تئاترها بخصوص با محتوای مبتذل، شأن سینمای ما را پایین می‌آورد اما الان دقیقا برعکس است!


راست‌گفتار اضافه کرد: الان فیلم‌هایی را به اسم کمدی و غیره درحال اکران داریم که اتفاقا شأنیت سینما را از بین برده‌اند و همان تئاترهای مسخره و عجیب برای سینما حفظ شأن می‌کنند. فیلم‌های کمدی ما هرچه شوخی جنسی به یادشان می‌آید را به خورد مردم می‌دهند. ادای روشنفکرها را هم درمی‌آورند.


* فقط یکسری اسامی روشنفکرزده هستند


به گفته این فیلمساز؛ واقعا نمی‌فهمم این اسامی روشنفکرانه‌ای که روی فیلمشان می‌گذارند به کجای مضمون و ساخت این آثار مثلا کمدی ربط دارد. لااقل همان تئاترهایی که گفتم چندتا بازی خوب و قصه‌ای شاید داشته باشد درحالیکه اینها کلا توخالی است.


راست‌گفتار با تأکید بر اینکه سینمای کمدی و پرفروش الان فقط یک اسم خوب و روشنفکرزده دارند، ادامه داد: این آثار بی‌سر و ته هستند و آنها را باید مشتی شوخی جنسی و فحش‌های رکیک فرض کنیم.


این کارگردان در نهایت به آنا گفت: انگار باید ابراز شرمندگی کرد که مدیریت ما سیاستشان جوری است که باعث تولید چنین فیلم‌هایی می‌شود. امثال من هم شغلمان فیلمسازی است اما باور کنید خجالت می‌کشیم سمت اینجور فیلم‌ها برویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب