دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پیش بینی آرای انتخابات ریاست جمهوری از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دفتر طرح های ملی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نظر سنجی پیش از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آرای مردم را نسبت به نامزدهای انتخاباتی پیش بینی کرد.
کد خبر : 180871

به گزارش گروه فرهنگی آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش یافته‌های نظرسنجی انتخاباتی این پژوهشگاه از ٢٤ دی ١٣٩٥ تا ٢٨ اردیبهشت ١٣٩٦ صورت گرفته است.


بنابراین گزارش، دفتر طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دی ماه ١٣٩٥ مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های انتخاباتی در سطح شهر تهران را توسط دو نفر از متخصصان نظرسنجی، عباس عبدی و محسن گودرزی، با همکاری حسین نوری‌نیا و نظارت هادی خانیکی، غلامرضا غفاری و محمدرضا جوادی یگانه و با حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد.


بر اساس این گزارش، در سال ١٣٩٥ دو نظرسنجی در باره نظرات شهروندان در باره دولت و انتظارات از دولت اجرا شد. در این دو نظرسنجی، ارزیابی مردم از دولت و عملکرد آن محور اصلی سوالات بود. از ٢٤ فروردین ١٣٩٦ نظرسنجی‌ها به صورت روزانه و با تاکید بر انتخابات انجام شد.


بر اساس اعلام پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نظرسنجی‌های سال ١٣٩٦ به صورت روزانه در تهران انجام شد و روند روزانه تغییرات افکار عمومی، گرایش به مشارکت و رای نامزدها مورد بررسی قرار گرفت. روزانه تقریبا ٣٠٠ پرسشنامه تکمیل و با داده‌های قبلی تجمیع می‌شد و پس از رسیدن به ١٥٠٠ نمونه، به همین تعداد از داده‌های اول کم می‌شد تا روند تغییرات در نظرات و رفتار رای‌دهی رصد شود. با توجه به شتاب تغییرات افکار عمومی در هفته آخر، نمونه‌ها به ٥٠٠ نفر در روز افزایش پیدا کرد. در دو روز پایانی نمونه روزانه به ٧٥٠ نفر افزایش یافت تا بتوان با دقت بیشتری نتیجه را برآورد کرد.


این گزارش می افزاید: در این دوره، بر خلاف دوره‌های قبل، فضای انتخاباتی بسیار دیر شکل گرفت به نحوی که برخی نامزدهای ریاست جمهوری تا زمانی نزدیک به روز ثبت نام هنوز مشخص نشده بودند. به همین علت، در دی ماه سال ١٣٩٥ هنوز موضوع انتخابات به فضای افکار عمومی راه نیافته بود.


یافته‌های مجموع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که در فروردین سال ١٣٩٦ با طرح موضوع و مسائل مربوط به انتخابات در محافل سیاسی و اجتماعی میزان گرایش به مشارکت در انتخابات اندکی افزایش یافت ولی تا چند روز پایانی تقریباً این نسبت ثابت ماند. در روزهای پایانی و با شدت گرفتن فضای انتخابات بر میزان گرایش به مشارکت تا حدی افزوده شد. در هفته آخر، افرادی که برای شرکت در انتخابات مردد بودند، به تدریج به شرکت در انتخابات گرایش پیدا کردند.


همچنین از آنجایی که نظرسنجی‌های پژوهشگاه در تهران اجرا شد، برای برآورد نتیجه کل کشور، نتایج نظرسنجی‌های ملی را که از سوی موسسات مختلف (ایسپا، ایپو، ایرنا و ...) اجرا شد، بررسی کرد. برای این کار، نخست نتایج مربوط به شهر تهران در نظرسنجی‌های ملی را با نتیجه نظرسنجی‌های روزانه پژوهشگاه مقایسه کردیم. در مرحله بعد، نتایج نظرسنجی‌های ملی را بر اساس نظرسنجی‌های روزانه شهر تهران تصحیح و تعدیل کردیم و میزان مشارکت در کل کشور برآورد شد.


بر این اساس، روش نظرسنجی‌های روزانه به پژوهشگاه امکان می‌داد که اثر وقایع و رخدادهای تأثیرگذار بر روند و فرایند گرایش و رفتار انتخاباتی را بررسی کند. برای نمونه بعد از مناظره‌ دوم روند نزولی رای برخی رقبا برآورد شد، به نحوی که بعد از مناظره سوم، افکار عمومی تقریباً صورت نهایی به خود گرفت. پیش از انصراف آقای قالیباف، نظرسنجی‌های روزانه شهر تهران نشان می‌داد که انصراف با شتاب رای آقای روحانی را افزایش خواهد داد و بعد از انصراف نیز نظرسنجی‌ها این پیش‌بینی را تایید کرد.


همچنین پیش بینی این بود که میزان مشارکت در سطح ملی ٧٥ درصد خواهد بود. در مورد شهر تهران انتظار می‌رفت ٦٠ درصد در انتخابات شرکت کنند و با توجه به موج گرایش به مشارکت در دو روز آخر، احتمال افزایش آن نیز پیش‌بینی می‌شد.


افزون بر این پیش‌بینی شد که ضریب مشارکت در مناطق مختلف شهر تهران تفاوت چشمگیری خواهد داشت.


بر این اساس برآورد شد که حدود ٤١ میلیون نفر در انتخابات شرکت خواهند کرد. نسبت رای آقای روحانی به آقای رییسی ٦٠ به ٤٠ برآورد شد و میانگین رای آقای روحانی را ٢٤ میلیون (در فاصله حداقل ٢٢ و حداکثر ٢٦ میلیون برآورد) شد.


رای افراد مصمم (کسانی که نامزدشان را مشخص کرده اند و قصد شرکت در انتخابات دارند)



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب