دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درجا زدن شاخص کل در آستانه کانال 78 هزار واحدی

شاخص کل بورس امروز با افزایش محدود 14 واحدی در رقم 77 هزار و 975 واحد ایستاد تا در آستانه بازگشایی نمادهای بانکی، ضعف نقدینگی بورس نشان دهنده حال و روز نا مناسب این بازار باشد.
کد خبر : 155342

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، امروز هیات تجاری کشور فرانسه با حضور وزیر امور خارجه این کشور بر لزوم تداوم همکاری تجاری و صنعتی با محوریت صادرات به کشور های منطقه تاکید کردند و این موضوع خبر خوبی برای صنایع مختلف بورسی مانند خودروسازی و حمل و نقل به حساب می آید. بر همین اساس بیشترین تاثیر این اخبار را در رشد گروه خودرویی شاهد بودیم که از روز گذشته روند رو به رشدی را شروع کرده است.


همچنین تاکید وزارت خارجه ایران و فرانسه بر لزوم حل مشکلات مربوط به مراودات بانکی نشان دهنده آن است که علاوه بر معظلات سیستم بانکی در داخل کشور این صنعت هنوز هم راهی برای گسترش فعالیت های برون مرزی نیافته است و همین موضوع باعث شده است که اقبال بازار به نمادهای بانکی به شدت کم شود. به عبارتی اگر چه P/E صنعت بانکی بورس نسبت به میانگین بازار بسیار کمتر است اما ریسک پنهان و آشکار موجود در این صنعت مانع تمایل سرمایه گذاران در این بخش می شود.


این در حالی است که در عرصه بین الملل، جامعه جهانی نسبت به اقدامات اخیر رئیس جمهور آمریکا واکنش منفی نشان داده، به طوری که شاخص دلار نسبت به سایر ارزهای جهان افت داشته است.


از سوی دیگر و در بازارهای داخلی اگر چه در روزهای اخیر بیش از 30 نماد بورسی بازگشایی شده اند اما فعالان بازار کماکان چشم انتظار بازگشایی دو بانک بزرگ بورسی هستند که این موضوع با توجه به تاثیر احتمالی بر شاخص های بورس می تواند منجر به ایجاد یک جو منفی دیگر در بازار شود. نماد های بانکی با وجود بازگشایی بانک ملت هنوز هم تحت فشارند و حجم معاملات نمادهای این گروه کاهش چشمگیری داشته است.


با این وجود به نظر می رسد بازار سهام آماده از سر گیری موج صعودی جدیدی است و با توجه به کاهش ریسک های پیرامونی بورس انتظار می‌رود تا حدودی شاهد بازگشت نقدینگی به بورس در ماه‌های پایانی سال باشیم.


همچنین در بازارهای جهانی شاهد ادامه روند صعودی قیمت طلا و افت در قیمت جهانی نفت و فلزات اساسی هستیم. به طوری که قیمت جهانی هر انس طلا با رشد 6 دلار و 85 سنتی به 1202 دلار رسید و هر بشکه نفت با برنت با افت 13 سنتی در قیمت 55 دلار و 14 سنت معامله شد. همچنین در بازار فلزات اساسی شاهد افت یکدست قیمت ها در میان 5 فلز کلیدی مس، سرب، روی، نیکل و آلومینیوم بودیم.


به این ترتیب پیش بینی می شود روند معاملات امروز بازار سهام همانند روز گذشته با افزایش تقاضا کار خود را آغاز کند و در ادامه با نزدیک شده به سطح مقاومتی 78 هزار واحد شاهد متعادل شدن روند داد و ستدها باشیم.


آمار روزانه بورس


شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 14 واحدی روی رقم 77 هزار و 975 واحد ایستاد.


شاخص کل هم‌وزن اما کاهش 30 واحدی را تجربه کرد و به عدد 15 هزار و 739 واحد دست یافت. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 98 واحدی عدد 85 هزار و 554 واحد را به نمایش گذاشت.


شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 36 واحدی، به عدد 55 هزار و 246 واحد رسید که در سوی دیگر شاخص بازار دوم با کاهش 116 واحدی به عدد 166 هزار و 513 واحد دست یافت.


بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سایپا با 53 واحد، بانک ملت با 37 واحد و پارس خودرو با 18 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت و نماد معاملاتی سه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با 25 واحد، لابراتوار داروسازی دکتر عبیدی با 13 واحد و شرکت ارتباطات سیار ایران با 12 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس شاخص کل
ارسال نظر
هلدینگ شایسته