دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش 175 واحدی شاخص کل تحت تاثیر تحلیف ترامپ

قرار گرفتن گزارش‌های مثبت 9 ماهه شرکت های بورسی در مقابل خبر تحلیف ریاست جمهوری آمریکا در اولین روز کاری بورس در نهایت منجر به کاهش 175 واحدی شاخص کل و قرمز پوش شدن تمام شاخص های تاثیر گذار بازار سرمایه شد.
کد خبر : 152593

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، اولین روز کاری بورس در هفته جاری با تاثیر پذیری از اخبار مراسم تحلیف ریاست جمهوری آمریکا شروع شد. این خبر از آن رو برای بورس ایران اهمیت زیادی دارد که موضع گیری های منفی ترامپ در مقابل ایران و برجام می تواند به چالش های پسابرجامی ایران منجر شود. البته واکنش های منفی در مقابل رویکرد ترامپ در خود این کشور نیز رفته رفته به چالشی اجتماعی در آمریکا تبدیل می شود؛ به طوری که شاهد تظاهرات معترضان در زمان اجرای مراسم تحلیف ریاست جمهوری در آمریکا نیز بودیم. در همین راستا ارزش دلار با روی کار آمدن ترامپ نسبت به سایر ارزهای جهانی اندکی کاهش یافت.


از سوی دیگر و در مقابل این اخبار منفی، گزارش های 9 ماهه شرکت ها تا این لحظه مطلوب بوده و رضایت سهامداران را به دنبال داشته است. به این ترتیب اگر چه اولین روز کاری هفته با افت شاخص های بورس همراه بود اما انتظار می رود رفته رفته و تحت تاثیر اخبار مثبت صنایع این روند تغییر کند و شاهد افزایش های مجدد شاخص کل در اواسط هفته جاری باشیم.


به عبارتی در تقابل اخبار مثبت و منفی تاثیر گذار بر بورس ایران، به نظر می رسد رشدهای محدود در ماه بهمن برای بازار سرمایه یک انتظار معقول به حساب آید.


آمارهای روزانه بورس


شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات امروز شنبه 2 بهمن 95، با کاهش 175 واحدی روی رقم 79 هزار و 206 واحد ایستاد.


شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 47 واحدی به عدد 15 هزار و 515 واحد دست یافت. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 323 واحدی عدد 87 هزار و 10 واحد را به نمایش گذاشت.


شاخص بازار اول نیز در حالی با کاهش 150 واحدی، به عدد 56 هزار و 436 واحد رسید که شاخص بازار دوم با کاهش 228 واحدی به عدد 167 هزار و 355 واحد دست یافت.


بر اساس این گزارش امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سایپا با 34 واحد، ایران خودرو با 20 واحد و سرمایه گذاری غدیر با 18 واحد کاهش، بالاترین تاثیر منفی و نماد معاملاتی سه شرکت فولاد خوزستان با 12 واحد، پالایش نفت اصفهان با 11 واحد و صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 10 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.


طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌ فولاد خوزستان از سوی مقام ناظر بازار بازگشایی شد و در مقابل نماد معاملاتی شرکتهای سیمان خزر، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، تراکتورسازی ایران، رینگ سازی مشهد، صنایع ریخته گری ایران، الکتریک خودرو شرق، صنایع لاستیک سهند، شرکتهای لامپ پارس شهاب، صنایع کاشی و سرامیک الوند، سیمان قاین،معدنی دماوند،مهندسی حمل و نقل پتروشیمی،سیمان غرب، قند اصفهان، لبنیات پاستوریزه پاکپتروشیمی فن آوران، سیمان بهبهان، کارت اعتباری ایران کیش و سرمایه گذاری غدیر متوقف شدند.


در بازارهای جهانی نیز آخرین روز معاملاتی هفته با رشد قیمت جهانی طلا، نفت و نوسان در بازار فلزات اساسی همراه شد.


به این ترتیب قیمت جهانی هر انس طلا با رشد 5 دلار و 62 سنتی به 1210 دلار رسید، هر بشکه نفت برنت نیز با رشد یک دلار و 29 سنتی به 55 دلار و 51 سنت رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته