دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 آذر 1395 - 11:41
احمدی پور:

شبکه منسجم در حوزه صنایع دستی به فروش سریعتر و ارتباطات بین المللی بیشتر می انجامد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ایجاد شبکه در حوزه صنایع دستی به فروش سریعتر و ارتباطات بین المللی بیشتر می انجامد.
کد خبر : 138212
به گزارش گروه فرهنگی آنا، نشست نمایندگان مجمع زنان کارآفرین با حضور زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و به منظور بحث و بررسی پیشنهادهای اعضای این مجمع در رابطه با ترویج و تولید صنایع دستی برگزار شد.

معاون رئیس جمهور در این نشست با اشاره به اینکه تغییر طراحی و کاربردی کردن صنایع دستی به حفظ حیات هنرهای سنتی می انجامد، یادآور شد: صنعتگران صنایع دستی در حال حاضر امکان تولید انبوه دارند اما برای فروش این آثار با مشکلاتی مواجه هستند.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: ایجاد یک شبکه منظم و منسجم برای صنایع دستی در فروش این تولیدات و همچنین افزایش ارتباطات بین المللی موثر خواهد بود و به همین منظور ایجاد 31 فروشگاه صنایع دستی برای 31 استان یکی از برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.


احمدی پور تصریح کرد: استفاده از فضای مدارس و همچنین روزهای پنجشنبه و جمعه برای آشنایی دانش آموزان و خانواده ها با صنایع دستی، از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: برنامه ریزی برای استفاده بهینه از روزهای پنجشنبه و جمعه دانش آموزان و برگزاری تورهای آشنایی با صنایع دستی و برپایی جمعه بازار برای فروش صنایع دستی، از یک سو معرفی و آشتی مردم با صنایع دستی را به دنبال دارد و از سوی دیگر ما شاهد فروش بیشتر این تولیدات خواهیم بود.


معاون رئیس جمهور گفت: برای ورود صنایع دستی به زندگی مردم ما نیازمند تغییر طراحی و تلفیق طرح های سنتی و ایده های نو هستیم.


رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: با توجه به مصوبه دولت مبنی بر استفاده از صنایع دستی به عنوان هدیه در دستگاههای دولتی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی، می تواند با تهیه یک بسته پیشنهادی برای ارگانها، سازمانها و وزارتخانه ها، مسیر آسانی را پیش روی استفاده کنندگان و همچنین تولید کنندگان صنایع دستی قرار دهد.


موزه ها باید از حالت نمایشی خارج شوند


در ادامه این جلسه اعضای حاضر به ارائه پیشنهادها و نظرات خود پرداختند.


فریده حمیدی، عضو انجمن زنان کارآفرین توانمند و عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی گفت: موزه ها از جمله اماکنی هستند که در توسعه و ترویج صنایع دستی نقش موثری دارند، ما باید موزه ها را از قالب کلی نمایش خارج کنیم و با دمیدن روح زندگی، بهره برداری بیشتری از این فضاها داشته باشیم.


وی ادامه داد: توجه به استارت آپ‌ها در این زمینه بسیار موثر خواهد بود، طرح ها و ایده های بسیاری در این زمینه وجود دارد که می توان با استفاده از آنها استارت‌آپ‌هایی را ایجاد کرد و موزه ها را در مسیر توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی قرار دارد.


تعامل با سازمانهای بین المللی برای توانمندسازی اقتصادی زنان یک ضرورت است


لیلا فلاحتی، عضو پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه تمرکز بر روی مناطقی که از ظرفیت ایجاد اقامتگاههای بوم گردی را دارند در معرفی و توسعه صنایع دستی موثر است، گفت: تعامل با سازمانهای بین المللی که در رابطه با توانمندسازی اقتصادی زنان فعالیت می کنند، یکی از مهمترین وجوه برنامه ریزی در این حوزه است.


وی ادامه داد: استفاده از توان و ظرفیت زنان علاوه بر صنایع دستی و هنرهای سنتی باید در حوزه های مختلف شناسایی شود و برای استفاده از این ظرفیت ها باید فرصتهای جدیدی ایجاد کرد.


صنایع دستی ظرفیت جذب گردشگر دارد


در ادامه مهین سهرابی نصیرآبادی عضو کانون هماهنگی دانش و صنعت صنایع دستی ایران با بیان اینکه صنایع دستی را باید میراث زنده نامید، گفت: صنایع دستی بخش مهمی از میراث ناملموس را با خود دارد و می توان از آن به عنوان زبان مشترک بین المللی یاد کرد.


وی تصریح کرد: صنایع دستی در ذات خود ظرفیت جذب گردشگر را دارد و ما باید از این موقعیت به شکل مناسب بهره برداری کنیم.


سهرابی اضافه کرد: برای ورود صنایع دستی به زندگی مردم باید این هنرهای سنتی را در زندگی و محله ها جاری کنیم تا جامعه را تحت تاثر قرار دهیم.


وی افزود: صنایع دستی قاعده اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.


بازگرداندن صنایع دستی به جایگاه واقعی خود


طیبه عزت اللهی نژاد، استاد دانشگاه و انسان شناس نیز در این نشست با بیان اینکه صنایع دستی را باید با خانه و زادگاه اصلی خود برگردانیم، گفت: آنچه در حال حاضر به عنوان صنایع دستی می شناسیم کپی برداری از واقعیت های موجود در این عرصه است.


وی ادامه داد: صنایع دستی نباید صرفا جنبه تزئینی داشته باشد چراکه این هنرهای سنتی بخشی از هویت و فرهنگی جامعه را شکل می دهد و باید در زندگی مردم جریان پیدا کند.


عزت اللهی تاکید کرد: داشتن یک رسانه برای حوزه صنایع دستی بسیار مهم است، این هنرهای سنتی حفظ فرهنگ و تمدن را به ما یادآوری می کنند.


هنرهای سنتی اقوام باید به عنوان یک فرصت مورد استفاده قرار گیرد


در ادامه این جلسه بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان با اشاره به اینکه بحث های نظری و ایده هایی که از سوی صاحبنظران ای حوزه مطرح می شود باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد، یادآور شد: ما متنوع ترین صنایع دستی دنیا را در اختیار داریم و هنرهای سنتی اقوام فرصتی است که باید از آن استفاده کنیم.


وی ادامه داد: صنایع دستی و همراهی آن با زندگی معاصر یکی از مباحث مهمی است که باید به مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد ، همچنین ما باید جنبه عملی این موضوع را مورد توجه و تاکید قرار دهیم.


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی با اشاره به تفاهم نامه سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: طرح ها و برنامه های بسیار خوبی با همکاری سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش در دست تهیه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب