دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1395 - 11:51

انقلاب‌های عربی چقدر هزینه داشتند؟

یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد گفته است که تغییرات سیاسی موسوم به «انقلاب‌های عربی» رقمی در حدود 614 میلیارد دلار هزینه در برداشته‌اند.
کد خبر : 133334

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت الجزیره انگلیسی، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی غرب آسیا وابسته به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد اعلام کرده که انقلاب‌های عربی به دلیل تغییر دولت، ادامه مخاصمات و کاهش قیمت نفت تقریبا 614 میلیارد دلار هزینه داشته‌اند.


در اثر انقلاب‌های عربی کشورهای تونس، مصر، بحرین، سوریه، لیبی و برخی دیگر از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه دچار ناآرامی شدند. در تونس، زین العابدین بن علی سرنگون شد و پس از مدتی ناآرامی یک دولت دموکراتیک بر سر کارآمد. در مصر نیز حسنی مبارک، قدرت را از دست داد و به جای وی محمد مرسی، به عنوان رئیس جمهوری منتخب مردم مصر در قاهره قدرت را در اختیار گرفت اما در اثر کودتای عبدالفتاح السیسی قدرت را از دست داد.


در لیبی پس از سرنگونی معمر قذافی از سوی گروه های شورشی مسلح، بسیاری از گروه‌های مسلح قدرت را در اختیار گرفته و در بخش های شمالی در شهر بندری سرت، داعش حکومت دارد.


در سوریه، جنگ میان دو طرف برای مدت 5 سال است که ادامه دارد و چشم اندازی برای حل آن دیده نمی‌شود. در بحرین، پس از سرکوب گسترده جمعیت معترض، برخورد سنگین با فعالان سیاسی شدت گرفته است.


این گزارش می‌گوید که انقلاب‌های عربی که از سال 2011 آغاز شده بود با کاهش افت قیمت نفت در میانه سال 2014 باعث کاهش رشد اقتصادی کشورهایی شد که در آن‌ها این انقلاب‌ها رخ دادند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته