دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عبده تبریزی مطرح کرد

بورس و بانک‌ها بهترین گزینه سرمایه‌گذاری

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره پیش‌بینی بازار مسکن گفت: اصولاً برنامه و هدف دولت این نیست که مسکن را وسیله پس‌انداز بکند، همان‌طور که ارز هم نباید وسیله پس‌انداز شود. در همه جای دنیا مردم برای پس‌انداز پول خود را به بانک یا بازار سرمایه می‌دهند، بنابراین دولت هیچ علاقه‌ای ندارد که بازار خرید و فروش مسکن وسیله پس‌انداز شود.
کد خبر : 132396

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حسین عبده‌تبریزی شب گذشته در برنامه پایش با بیان اینکه اکنون کسی برای سرمایه‌گذاری سراغ نرخ ارز و مسکن نمی‌رود، بیان کرد: مسکن در کشور تغییر ساختاری کرده است، در دو سه سال اخیر سرمایه‌گذاری کلانی در واحدهای مسکونی و تجاری صورت گرفته و طبعاً مدت زیادی طول می‌کشد که حباب قیمتی ایجادشده تخلیه شود.


این کارشناس اقتصادی ادامه داد: پیش بینی من برای قیمت واحدهای تجاری پیش‌بینی نزولی خواهد بود، در برخی شهرها به نسبت هر 5 خانوار یک واحد تجاری وجود دارد؛ بنابراین دیگر نیاز به واحد تجاری نداریم و مردم نیز اگر بخواهند کسب‌وکار راه بیندازند باید به دنبال اجاره واجد تجاری باشند و نه خرید آن.


وی اذعان کرد: پیش‌بینی بعدی من در مورد مسکن گران‌قیمت است که برای این واحدها هم در سال آینده افزایش قیمتی در حد تورم متصور نخواهم بود.


عبده تبریزی تصریح کرد: من معتقدم برای سرمایه‌گذاری بعد از بانک بیشترین بازدهی را بازار سرمایه دارد. اگر میزان پس‌انداز مردم رقم کوچکی حدود 20 تا 30 میلیون باشد، بانک‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری هستند، برای رقم‌های بالای 100 میلیون تومان نیز سرمایه‌گذاری در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بهترین اقدام خواهد بود.


مردانه : مسکن گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست


اما سمیه مردانه اقتصاددان و رئیس واحد مطالعات بازار دنیای اقتصاد نیز در تحلیل بازار مسکن گفت: بازار مسکن در ماه‌های مرداد و شهریور با افزایش حجم معاملات روبرو شد همین امر باعث شد که در 7 ماهه اول سال 95 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قیمت مسکن را شاهد باشیم که حدود 6 درصد بود. این افزایش قیمت کمتر از نرخ تورم بوده و تأثیر آن‌چنانی نمی‌تواند بر بازار مسکن بگذارد.


وی افزود: روندی که تا الآن شاهد بودیم یعنی افزایش قیمت مسکن کمتر از نرخ تورم پیش‌بینی می‌کنم تا سال آینده برقرار باشد و شاهد شوک قیمتی در بازار مسکن نباشیم، مسکن برای خرید مصرفی گزینه خوبی است ولی برای سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌شود.


سنگینیان: اوضاع بازار بورس خوب نیست


همچنین علی سنگینیان تحلیلگر بازار سرمایه در تحلیل این بازار گفت: متأسفانه بازار سهام طولانی‌ترین دوران رکودی خود را طی می‌کند که عمدتاً از بخش واقعی اقتصاد نشات می‌گیرد. سود پیش‌بینی‌شده شرکت‌های بورسی حدود 65 هزار میلیارد تومان برای سال 93 بود که این عدد برای سال 94 به 58 هزار میلیارد تومان کاهش پیداکرده و برای سال 95 به 46 هزار میلیارد تومان کاهش پیداکرده است. پیش‌بینی من این است که برای سال 96 این رقم کمتر خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته