دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1395 - 14:04

توافق صلح حکومت افغانستان با حزب «حکمتیار»

رئیس‌جمهوری افغانستان امروز پنج‌شنبه توافق صلح با یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مخالف این کشور را امضاء کرد.
کد خبر : 121864

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری روسیاالیوم، اشرف غنی در حالی توافق صلح با گلبدین حکمتیار، رئیس حزب اسلامی افغانستان را امضاء کرد که حکومت افغانستان نسخه اولیه توافق صلح را 22 سپتامبر (1 مهر) در دیدار با جمعی از هیأت‌های مخالف در کابل امضاء کرده بود.


گرچه گلبدین حکمتیار در حال حاضر به دلیل تحریم‌های بین‌المللی نمی‌تواند به کابل سفر کند و به‌وسیله ویدئوکنفرانس ناظر امضای توافق بود، ولی با امضای این توافق‌نامه زمینه حضور حکمتیار در کابل در هفته‌های آینده هموار خواهد شد.


امضای توافق صلح با استقبال محافل سیاسی همراه بود و برخی از کشورهای حامی دولت افغانستان نیز از آن حمایت کردند، اما برخی نهادهای حقوق بشری بر این نکته تاکید کردند که امضای این توافقنامه نباید باعث نادیده گرفتن حقوق قربانیان جنگ شود.


تعهدات مشترک دو طرف در توافقنامه صلح شامل پایان جنگ، حفظ صلح و امنیت، پایبندی به ارزش‌های اسلامی، حقوق برابر و بدون تبعیض زن و مرد در برابر قانون، یکپارچگی افغانستان و تعلق به همه اقوام کشور می‌شود.


تعهدات اصلی دولت شامل تلاش برای رفع همه تحریم‌های بین‌المللی علیه گلبدین حکمتیار و سایر رهبران حزب اسلامی، به رسمیت شناختن این حزب به‌عنوان یک سازمان سیاسی مطابق قانون و حق فعالیت سیاسی آن در همه زمینه‌های سیاسی مانند شرکت در انتخابات می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب