خودکفایی ایران در ساخت کاتالیست تولید بنزین تا 2 سال آینده
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا،علی جمشیدی مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، با بیان این مطلب گفت: تخلیه و شارژ کاتالیست توسط شرکتهای ایرانی انجام میشود، همچنین اکنون ساخت کاتالیست پلاتینداری که در واحدهای بنزین سازی مورد استفاده قرار میگیرد، در داخل کشور و توسط یک شرکت ایرانی صورت میگیرد.
وی ادامه داد:اولین خرید این کاتالیست را نیز پالایشگاه شازند و ستاره خلیج فارس انجام دادهاند.
جمشیدی افزود:اکنون پالایشگاه امام خمینی شازند آمادگی تولید بنزین یورو 5 را در کشور دارد اما به دلیل مصرف بالای بنزین در ،مجبوریم نفتا را برای افزایش حجم بنزین استفاده کنیم، اما با راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس و تامین نیاز بنزین کشور بلافاصله پالایشگاه شازند میتواند بنزین یورو 5 تولید کند و تولید بنزین یورو 5 در کشور آغاز شود.
مدیرعامل پالایشگاه شازند گفت: البته با توجه به بالارفتن کیفیت بنزین،حجم آن کمی پایینتر از 16 میلیون لیتر تولید کنونی بنزین یورو 4 خواهد بود.
وی ادامه داد: 8 میلیون لیتر بنزین تولید شده در این پالایشگاه مربوط به تمامی واحدهاست و 8 میلیون مابقی نیز در واحد RFCC تولید می شود.
به گفته وی، سال گذشته این واحد ظرف 45 روز تعمیرات اساسی شد و کاهش تولید بنزین در سال گذشته نیز به همین دلیل رخ داد.
جمشیدی با اشاره به اینکه اکنون برنامهای برای افزایش تولید و طرح توسعهای نداریم، افزود: اما در تلاشیم تا با شرکتهایی که در این پالایشگاه صاحب تکنولوژی هستند مذاکراتی انجام دهیم که این شرکتها از کشورهای هلند،آلمان و فرانسه هستند.
وی ادامه داد: واحدهای کاتالیستی این پالایشگاه همگی دارای دانش فنی هستند و به جز واحد آریزومر که صاحب لیسانس آن پژروهشگاه صنعت نفت است بقیه واحدها لیسانس خارجی دارند.
مدیرعامل پالایشگاه شازند خاطر نشان کرد: فاز دوم این پالایشگاه در سال 89 راه اندازی شد که اوج تحریمها بود و برای تامین کمپرسور و توربینها مشکلات فراوانی داشتیم و حتی واحدهایی به دلیل نبود قطعات تعطیل میشد.
وی ادامه داد:اینجا کادر جوانی داشت و شرکتهای ایرانی نیز مشارکت کردند تا سال 91 کلیه واحدهای فاز 2 راهاندازی شد.
جمشیدی با اشاره به مشکلات مربوط به تحریم گفت: امکان خرید هیچ گونه قطعات یدکی وجود نداشت و حتی قطعاتی که از اروپا خریداری میشد، با دور زدن تحریمها و جابهجایی در کشورهای آسیایی به عنوان کالای دست دوم وارد کشورمیکردیم.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه چند سال گذشته تخصصی در مورد تعمیر توربینهای بزرگ در کشور وجود نداشت اما به دلیل عدم حضور شرکتهای خارجی تعمیرات دورهای و اساسی توسط متخصصان داخلی انجام شد و در این زمینه خودکفا شدیم.
انتهای پیام/