دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 تير 1395 - 11:37

واکنش باهنر به خبر کاندیداتوری احمدی‌نژاد: مگر قصد حضور در انتخابات را دارد؟!

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با تاکید به اینکه هر روز به طور بالقوه در ایران یک رئیس جمهوری داریم، گفت: مگر قرار است آقای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاندیدا شود و اصولگرایان از وی حمایت کنند؟!
کد خبر : 100621

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا امروز 21 تیرماه محمدرضا باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در نشست خبری که در ساختمان خبر آنلاین برگزار شده بود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌بر اینکه علی اکبر جوانفکر گفته است اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 عبور کنند، اظهار کرد: آقای جوانفکر هنوز به آقای روحانی نرسیده است که بخواهد از وی عبور کند و اگر گفته‌اند اصلاح‌طلبان از آقای روحانی عبور کنند این بستگی به اردوگاه اصلاح‌طلبان دارد و اگر اصولگرایان هم بخواهند از آقای روحانی حمایت نکنند باز هم بستگی به اردوگاه اصولگرایان دارد و به نظر من آقای جوانفکر تنها نظر خودش را بیان کرده است.


وی در ادامه افزود: درباره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از دی ماه به بعد تصمیم‌گیری خواهیم کرد و از الان زود است که بخواهیم درباره کاندیداها و افرادی که قصد رقابت با آقای روحانی را دارند سخنی بگوییم.


باهنر درباره اینکه آیا اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از حسن روحانی حمایت خواهند کرد یا خیر، گفت: شرط لازم و مهمی وجود دارد و آن این است که در این ده ماه باقی‌مانده باید ببینیم که آقای روحانی چه عملکرد و رویکردی را اتخاذ می‌کنند به این معنا که در این ماه‌های باقی‌مانده همه چیز بستگی به عملکرد آقای روحانی دارد تا اصولگرایان تصمیم بگیرند که از وی حمایت کنند یا خیر.


دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه که کمال سجادی گفته است 30 کاندیدا را برای رقابت با روحانی انتخاب کرده‌ایم، تصریح کرد: تمام این عوامل با یکدیگر مغایرت ندارد اما باید بگویم که آقای روحانی یکی از آن 30 کاندیدایی هستند که قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را دارند و من در اینجا از رسانه‌ها خواهش می‌کنم از هم‌اکنون افکار عمومی را سیاسی جلوه ندهند و اجازه دهند همه چیز روال عادی خودش را سپری کند. ضمن اینکه احزاب و تشکل‌های سیاسی در کشور همه امور و اتفاقات چند ماه باقی‌مانده به عمر دولت تدبیر و امید را بررسی و رصد می‌کنند.


وی در ادامه درباره سوال یکی از خبرنگاران مبنی‌ بر اینکه آیا اصولگرایان از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 حمایت خواهند کرد یا خیر واکنش نشان داد و گفت: مگر قرار است احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده کاندیدا شود؟! در ایران هر روز و هر شخصی به صورت بالقوه رئیس جمهوری است یا می‌گویند می‌خواهیم کاندیدا شویم.


اینکه آقای جلیلی بخواهد در انتخابات کاندیدا شود خبری از آن ندارم و همان‌طور که گفتم همه چیز از دی ماه به بعد مشخص و معلوم خواهد شد که چه کسانی قصد کاندیداتوری و رقابت با آقای روحانی را دارند اما گزینه‌های جدید از طرف اصولگرایان منتفی است

باهنر درباره تایید و رد صلاحیت کاندیداها به خصوص محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد: تایید و رد صلاحیت موضوع حاکمیتی است و ربطی به احزاب و تشکل‌های سیاسی ندارد به طور مثال اگر من قصد کاندیداتوری داشته باشم معلوم نیست که شورای نگهبان من را تایید یا رد صلاحیت کند.


رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره تشکیل فراکسیون سوم یعنی اعتدال‌گرایان و مستقلین در مجلس دهم شورای اسلامی عنوان کرد: تا‌کنون فراکسیون‌هایی تحت عنوان فراکسیون امید که همان اصلاح‌طلبان هستند تشکیل شده است و یک فراکسیون دیگری هم تحت عنوان اصولگرایان ایجاد شده و در اینجا عده‌ای از نماینده‌ها که مستقل هستند هنوز اعلام موضع نکرده‌اند که قصد دارند در کدامیک از این فراکسیون‌ها حضور داشته باشند اما معمولا اگر فراکسیونی در مجلس به اکثریت مطلق نرسیده باشد فراکسیون سوم می‌تواند اکثریت مطلق را بدست آورد اما این موضوع شرط و شروط‌هایی هم دارد به این معنا که اگر فراکسیون اول و دوم به اکثریت مطلق نرسیده باشند می‌تواند اکثریت مطلق را بدست آورد اما اگر فراکسیون اولی به اکثریت خوبی رسیده باشد دیگر فراکسیون دوم و سوم نمی‌توانند جای فراکسیون اول را بگیرند البته یکی از مشکلات دولت ائتلافی به عقیده من همین است که اکثریت مطلقی وجود ندارد.


باهنر درباره احتمال کاندیداتوری سعید جلیلی و حمایت اصولگرایان از وی اظهار کرد: در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 هر شخصی یا هر گروهی که رسماً بگوید اصلاح‌طلب هستم ما به وی احترام می‌گذاریم اما از او حمایت نمی‌کنیم و از الان هر کسی که بخواهد می‌تواند برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اعلام آمادگی کند اما اینکه آقای جلیلی بخواهد در انتخابات کاندیدا شود خبری از آن ندارم و همان‌طور که گفتم همه چیز از دی ماه به بعد مشخص و معلوم خواهد شد که چه کسانی قصد کاندیداتوری و رقابت با آقای روحانی را دارند اما گزینه‌های جدید از طرف اصولگرایان منتفی است.


باهنر به تشکیل حزب فراگیر اشاره کرد و گفت: من همیشه گفته‌ام و در اینجا هم بار دیگر تاکید می‌کنم تشکیلات حزبی در کشورمان صفر تا صدی نیست که همه چیز یک روزه اتفاق بیفتد اما معتقدم که ما در کشور به یک حزب فراگیر نیاز داریم و با اکثر گروه‌ها از جمله جامعه روحانیت رایزنی و مذاکراتی را در این باره داشته‌ایم.


لازمه دو دوره‌ای شدن ریاست جمهوری روحانی، حل مسئله رکود دستکم در افکار عمومی است


باهنر درباره احتمال یک دوره‌‎ای شدن ریاست جمهوری روحانی اظهار کرد: حداقل دو رئیس جمهوری قبل از آقای روحانی در دوره دوم بیش از دوره اول رأی آوردند. اما اگر قرار باشد که روحانی دوره بعد کمتر رای بیاورد،‌ چون آرای او لب مرزی بوده؛ یعنی باخت. دولت یازدهم لابد می‌داند لازمه این امر آن است که مسئله رکود را دستکم در افکار عمومی حل کند.


وی ادامه داد: توقع نداریم یک ساله انقلاب شود اما باید در افکار عمومی روزنه‌های امیدی برای حل رکود ایجاد شود. آن هم نه با سخنرانی و مذاکره،‌ بلکه باید احساس شود. بعضی پارامترها با احساس‌شان فرق دارد. مثلا امنیت و احساس امنیت با هم فرق دارد. دولت‌ها باید هر دو را حل کنند. چند روز پیش مزاح کردم و گفتم دولت از رکود عبور کرده وقتش است ملت هم عبور کند. من فکر می‌کنم دولت انشاءالله می‌تواند این کار را بکند.


رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره جدید بودن اکثریت نمایندگان مجلس اظهار کرد: به عنوان کسی که در هفت دوره در مجلس حضور داشتم به صورت کلی بگویم که دوره نمایندگی هرچه تکرار شود برای یک نفر مفیدتر است و علت آن تجربه است. نمایندگی شغلی است که تا کسی این شغل را نداشته باشد و 6 ماه از آن نگذشته باشد نمی‌فهمد یعنی چه. برای همین است که برخی بعد هفت ماه از نماینده شدنشان پشیمان می‌شوند. آنها فکر می‌کردند می‌توانند بروند و تحول ایجاد کنند اما وقتی می‌روند می‌بینند نمی‌توانند.


وی ادامه داد: متأسفانه به طور متوسط دوسوم نماینده‌ها در دوره‌های مختلف عوض می‌شوند و در دوره‌ای مثل مجلس دهم سه چهارم عوض شده‌اند. من این را مفید نمی‌دانم و مجلس دهم نیز این مشکل را دارد،‌ اما این مجلس ظرفیت یک مجلس کارآمد را دارد. من هم وظیفه خود می‌دانم مجلس را کمک کنم تا به دولت کمک شود و مطالبات مردم برآورده شود.


وی با بیان اینکه خودم را رقیب اصلاح‌طلب‌ها نمی‌دانم و اکنون زمانی است که باید رقابت‌ها تبدیل به رفاقت‌ها شود، اظهار کرد: برخی می‌پرسند برای انتخابات ریاست جمهوری چه می‌کنید؟ من می‌گویم هنوز زود است. باید تا اسفند کار کرد و اسفند ماه به این موضوع ورود کرد.


باهنر درپاسخ به سوالی درباره فیش‌های حقوقی نجومی ‌نیز اظهار کرد: هر از چندگاهی ممکن است در هر کار اداری و سازمانی بزرگ اشکالاتی به وجود بیاید. کمااینکه در هر جامعه هم ممکن است ظلم‌هایی به وجود آید،‌ اما مهمتر از اصل موضوع،‌ مسئله نحوه برخورد با موضوع است.


می گفتند من سلطان چای هستم


وی افزود: اکنون فضا عوض شده است. 15 تا 20 سال قبل شایعاتی درباره خود من مطرح می‌شد که پسر فلانی لباس هزار دلاری می‌پوشد و خودش سلطان چای است. در آن زمان پسر من 4 یا 5 ساله بود. من هم نمی‌توانستم کاری بکنم اما الان فضای خبری آنقدر پرتوان است که می‌تواند از کاه، کوه بسازد و برعکس. البته این فضا می‌تواند مثبت باشد چراکه مسئولان زودتر به خود می‌آیند.


باهنر با بیان اینکه فیش‌های حقوقی ریشه‌های مختلف دارد. بهترین تعبیر را رهبری داشتند، گفت: یک عده ای حقوق نجومی گرفتند و برپایه قانون بوده و عده ای حقوق نجومی گرفتند و بی قانون بوده است.


وی بیان کرد:‌ ما حدود 100هزار مدیر در کشور داریم و کسانی که حقوق نجومی گرفتند حتی یک درصد هم نمی‌شوند. مدیران پاک در کشور وجود دارد.


نائب رئیس پیشین مجلس اظهار کرد: قانون اختیاراتی را به مجمع عمومی داده است که می‌توانست اینکارها را انجام دهد. در همین راستا هم برخی حقوق‌های عجیب و غریب برای خود تصویب کردند. بعضی جاها هم این کار را نکردند ولی برداشت غیرقانونی داشتند. مهم این است که دولت کار را بطور جدی دنبال کنند.


دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه درباره برجام گفت: اینکه بگوییم طرف غربی به دنبال توطئه برای برهم زدن برجام است را قبول ندارم.


محمدرضا باهنر گفت: مذاکرت هسته ای و اجرای برجام همواره یک حاشیه‌هایی داشته، دارد و خواهد داشت. این گفت‌وگوها عملا یک جنگ نرم جدی است، طبیعی است که هر طرف مذاکره در این مذاکره تلاش کند که بیشترین منافع را نصیب خود کند و بیشترین ضربه را به رقیب بزند و منافعش را اضافه کند.


وی تصریح کرد: بارها و بارها رهبری فرمودند طرف مذاکره با ایران قابل اطمینان نیستند نه تنها حرف‌هایشان قابل اعتماد نیست بلکه امضاهایشان هم قابل اعتماد نیستد. بارها امضا کردند و بعد زیر آن زدند چون طرف‌های ما خودشان را قلدر می‌دانند.


دبیر کل جبهه پیروان با اشاره به اینکه می‌تواند سناریوهای مختلفی قابل تصور باشد، خاطرنشان کرد: احساسم این است که سناریوی نانوشته بین اعضای 5+1 بوجود آمده است. در مذاکرات هم همین بود یکباره فرانسه شاخ می‌شد. الان در اجرا هم همین است. خانم مرکل حرف بی ربطی می‌زند آقای اوباما تکذیب می‌کند. خودشان برای خودشان پلیس بد و خوب و مجری بد و خوب دارند. نمی‌خواهم دنبال توهم توطئه باشم ولی این هم یک سناریو است که بین خودشان تقسیم کار کرده باشند.


باهنر با تاکید براینکه ما باید در ین شرایط هشیاری را همواره و همواره و همواره حفظ کنیم، افزود: معقدم برجام تصویب شده می‌تواند در اجرا یک نتیجه برد - برد داشته باشد. فکر می‌کنم که طرف مذاکره ما هم همین تحلیل را دارد. اگر این تحلیل را نداشت امضا نمی‌کرد. اگر ما هم این تحلیل را نداشتیم امضا نمی‌کردیم. باید این مسیر را مراقبت کنیم که برجام تبدیل به برد- باخت نشود.


وی افزود: در این شرایط بارها گفتم ما یک جنگ برد- باخت با آمریکا و هم پیالگی‌هایش را از سال 42 شروع کردیم آن زمان که امام مقوله حکومت اسلامی را مطرح کردند. 52 سال از آن نبرد می‌گذرد. ما می‌توانیم از خودمان و رقبا سوال کنیم که در این سالها همواره نبرد بوده است، در این مجموعه جنگ کی برده و کی باخته است. ما تجربه مبارزه جدی با اتکای به قدرت ملی خودمان را داریم و تا الان هم همواره سود بردیم. در جنگ اقتصادی، دوران انقلاب و جنگ دقاع مقدس سود بردیم. مطمئنا ایران اسلامی در سال 95 ضعیف‌تر از سال 42 نیست و مطمئنا آمریکا هم قدرتمندتر از آن سال نیست. اگر قرار باشد رقیب ما مذاکره برد - برد را به برد - باخت تبدیل کند طرف بازنده خودش است. قرار ما این نیست که مذاکره برد - برد را تبدیل به برد- باخت کنیم.


تشکیل حزب فراگیر از آرزوهای من است


اکنون فضا عوض شده است. 15 تا 20 سال قبل شایعاتی درباره خود من مطرح می‌شد که پسر فلانی لباس هزار دلاری می‌پوشد و خودش سلطان چای است. در آن زمان پسر من 4 یا 5 ساله بود. من هم نمی‌توانستم کاری بکنم اما الان فضای خبری آنقدر پرتوان است که می‌تواند از کاه، کوه بسازد و برعکس. البته این فضا می‌تواند مثبت باشد چراکه مسئولان زودتر به خود می‌آیند

دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه این نشست خبری درباره تشکیل حزب فراگیر و مباحث طرح شده پیرامون پارلمان اصولگرایی، گفت: تلاش ما این است که گام‌ها رو به جلو باشد، تشکیل دو، سه و چهار حزب فراگیر در بین جریانات مختلف جزو آرزوهای من است، همواره این تلاش را کردم و خواهم کرد. موانعی هم وجود دارد که باید رفع شود اما فکر می‌کنم اگر انتخابات مجلس دهم را مثال بزنیم، قدم‌های خوبی به سمت حزب فراگیر اتفاق افتاد. هم اصولگراها به انسجام خوبی رسیدند هم اصلاح‌طلبان توانستند اینکار را بکنند.


وی تاکید کرد: عملا انتخاب کشور به سمت انتخابات حزبی نزدیک شد ولی هنوز فاصله زیادی با حزب فراگیر داریم. مثلا در تهران عموما مردم با دو حزب رای دادند. عملا کاری به کاندیداها نداشتند. کسانی در تهران رای آوردند که سوپری محل شان هم شاید نشناسندشان، اشکالی هم ندارد و وهن نیست. ولی اینکه لیست‌ها باید بگردند افراد قدرتمند را در لیست قرار دهند مهم است و جای خود را داد. نتیجه انتخابات نشان داد که لیست امید و اصلاح طلبان اگرچه فراکسیون قدرتمندی شده فراکسیون اقلیت است و البته همه اینها را به فال نیک می‌گیریم تلاش می‌کنیم به سمت حزب فراگیر جلو برویم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب