در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

حسینی: احتمال کاهش دوره کارشناسی پزشکی به ۳ سال وجود دارد

حسینی: احتمال کاهش دوره کارشناسی پزشکی به ۳ سال وجود دارد
معاون آموزشی وزارت بهداشت، از آغاز فرآیند بازنگری جامع در برنامه‌های آموزشی علوم پزشکی خبر داد و اعلام کرد که طرح تحول آموزشی این وزارتخانه دارای ده محور کلیدی است. وی تأکید کرد که در این ارزیابی‌ها، ممکن است برخی رشته‌های کارشناسی از دوره چهار ساله به سه ساله کاهش یابند یا حتی تقویت و یا حذف شوند.

به گزارش خبرگزاری آنا، نخستین بار حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیشنهاد کاهش مقطع کارشناسی از چهار سال به سه سال را مطرح کرد. پس از این پیشنهاد، موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی با تشکیل یک کارگروه ویژه، جلساتی را برای بررسی این طرح آغاز کرده و همچنان در حال پیگیری آن است. بر این اساس، این موسسه قرار است مسئولیت فنی و برنامه‌ریزی کاهش دوره کارشناسی را بر عهده بگیرد. 

هدف از این اقدام، کاهش یک‌ساله دوره تحصیلی دانشجویان و ورود زودتر آنها به بازار کار است. با توجه به اینکه این طرح در حوزه وزارت علوم مطرح شده، برای هماهنگی و بررسی موازی‌ها، به سراغ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رفته ایم تا نظر این وزارتخانه نیز در این زمینه جلب شود. 

در این راستا، سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا اظهار کرد: طرح تحول آموزشی وزارت بهداشت دارای ده محور است که «بازنگری برنامه‌های آموزشی» و «ارزیابی رشته‌ها» دو محور کلیدی آن محسوب می‌شوند. بر این اساس، در حال ارزیابی وضعیت کنونی رشته‌های علوم پزشکی هستیم و به تمام دانشگاه‌ها دستور داده‌ایم تا برنامه‌های آموزشی خود را بازنگری کنند.

وی افزود: ممکن است در این فرآیند به این نتیجه برسیم که برخی رشته‌های کارشناسی باید از چهار سال به سه سال کاهش یابند. البته این تصمیم‌گیری نیازمند بررسی تطبیقی با تجربیات جهانی و نظر کارشناسان هر رشته است. برخی رشته‌ها ممکن است تقویت یا حتی حذف شوند. با این حال، بازنگری برنامه‌های آموزشی یکی از بخش‌های اصلی برنامه ده‌گانه تحول آموزش علوم پزشکی محسوب می‌شود.

حسینی تأکید کرد که محورهای ده گانه این برنامه کاملاً جدید است و تاکنون هیچ اقدام اجرایی در این زمینه انجام نشده است. گفتنی است که این برنامه‌های تحولی بر اساس بازنگری اسناد بالادستی، تجربیات دوره‌های گذشته و نظرات بیش از ۲۰۰ نفر از صاحب‌نظران، مدیران و اعضای هیئت علمی طراحی شده و در نود و چهارمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی (۱۲ اسفند ۱۴۰۳) به تصویب رسیده است. 

به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، محور‌های ده‌گانه این برنامه شامل تحول در بین‌المللی‌سازی آموزش علوم پزشکی، تحول در نظام اعتباربخشی آموزش علوم پزشکی، تحول در آموزش علوم پایه و داروسازی، ارتقای اخلاق پزشکی و رفتار حرفه‌ای، اقتصاد و ارتقاء بهره‌وری آموزش علوم پزشکی، توسعه فناوری‌های نوین و هوشمندسازی در آموزش، بازنگری برنامه‌های آموزشی رشته‌های علوم پزشکی با رویکرد نوین، مرجعیت علمی و آینده‌نگاری، ارزیابی و نظارت بر تأثیر و پیامد توسعه رشته‌های علوم پزشکی و مأموریت‌گرایی و آمایش سرزمینی است. 

حسینی اضافه کرد: مطابق با ابلاغیه صادره، برای هر یک از این محور‌ها یک مسئول در سطح ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است تا با تشکیل تیم‌های تخصصی و تدوین برنامه‌های عملیاتی، اهداف کلان و شاخص‌های مرتبط را در سه سطح ستادی، کلان‌منطقه‌ای و دانشگاهی پیگیری کنند. 

وی گفت: هم‌زمان با آغاز اجرای این برنامه‌های تحولی، تمام ساختار‌های قبلی مصوب در چارچوب «برنامه جامع عدالت، تعالی و بهره‌وری در آموزش علوم پزشکی» متوقف شده و ساختار جدید مبتنی بر برنامه‌های تحولی جایگزین آن خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا