حذف دروس پایه در مقطع کارشناسی، آموزش سطحی را رقم میزند
به گزارش خبرگزاری آنا، نشست تخصصی بررسی کاهش مقطع کارشناسی امروز با حضور صاحبنظران در موسسه پژوهش و برنامهریزی ریزی آموزش عالی برگزار شد.
رضا مهدی معاون پژوهشی و آموزشی موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در این نشست با اشاره به تجربه موفق ورود زودهنگام دانشجویان به بازار کار در برخی کشورها، از جمله آلمان، بیان کرد: فرایندها و زمان تحصیل و ورود به بازار کار در کشور ما با کشورهای دیگر نظیر آلمان قابل مقایسه نیست.
وی همچنین با اشاره به سرمایهگذاری ناکافی در بخشهای کلیدی کشور، بهویژه در حوزه اقتصاد گفت: عدم سرمایهگذاری مناسب، مانعی جدی بر سر راه توسعه و پیشرفت علمی و اقتصادی کشور و نهایتاً اشتغال دانشآموختگان دانشگاههاست.
مهدی به تفاوتهای فردی دانشجویان اشاره کرد و گفت: دانشجویان از پیشینههای مختلفی میآیند و تفاوتهای جنسیتی و فرهنگی امری طبیعی است. باید این تفاوتها در نظر گرفته شود، به ویژه برای دانشجویانی که با زحمات فراوان از مناطق محروم و دورافتاده برای تحصیل به دانشگاه میآیند و صرفاً برای پذیرش و استقرار در محیط دانشگاه و شهر جدید، نیازمند زمان و فرصت بیشتری هستند.
وی دغدغههای اصلی دانشجویان در سالهای پایانی تحصیل را شامل یافتن بازار کار مناسب و مسئله سربازی دانست و تأکید کرد: دانشجویان در سال آخر تحصیل به شدت پیگیر مسأله اشتغال هستند و این مسئله گاهی باعث میشود از تمرکز بر تحصیل دور شوند.
معاون موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، بر لزوم تربیت دانشجویان در مقطع کارشناسی با کیفیت بالا تأکید کرد و افزود: تمرکز بر تربیت لیسانسهای توانمند و کارآمد، امری ضروری است و هرگونه دستکاری یا تغییری که کیفیت آموزش را پایین بیاورد، به ضرر نظام آموزش عالی و جامعه خواهد بود.
مهدی همچنین به فاصله میان دانشگاه و بخشهایی از جامعه اشاره کرد و گفت: نزدیکی دانشگاه به لایههای مختلف جامعه، آشنایی با فرهنگ کار و سنتهای رایج، امری ارزشمند است که باید تقویت شود. عدم هماهنگی در برخی بخشها و همچنین فشار روحی ناشی از مسائل اقتصادی و تحصیلی، نیازمند توجه مشاوران و سیاستگذاران است.
وی در پایان پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه بسیاری از اقدامات آموزشی در حال اجرا بوده و به نتیجه مطلوب نرسیدهاند پیشنهاد بنده این است که فعلاً از اجرای اقدامات جدید آموزشی خودداری کنیم تا بتوانیم نتایج و بازخوردهای اقدامات قبلی را ارزیابی کرده و بر اساس آن، گامهای بعدی را برداریم. ایجاد اعتماد متقابل بین دانشگاه و جامعه و شنیده شدن نظرات همه ذینفعان امری حیاتی است.
انتهای پیام/


