تاثیر هوش مصنوعی بر بازاریابی پایدار صنعت بیمه

به گزارش خبرگزاری آنا، هوش مصنوعی جهان را در موقعیتی تازه قرار داده است و آشکارا سرعت تغییرات شدت گرفته است. هوش مصنوعی، که روزبهروز نقش پررنگتری در کسبوکارها ایفا میکند، اکنون به یکی از عوامل مهم در تغییر ساختار سنتی بیمه تبدیل شده است. شرکتهای بیمه با بهرهگیری از این فناوری نوظهور، در تلاش هستند تا خدمات خود را نوآورانهتر، کارآمدتر و مشتریمحورتر پیش ببرند. اما آیا این تغییرات میتواند تجربه بیمهگذاران را متحول کند؟ در این گزراش با کمک پژوهشی که در دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده است مبتنی بر تحولات هوش مصنوعی در بازاریابی پایدار به واکاوی عصر جدید بیمه خواهم پرداخت.
توسعه پایدار در بازاریابی سازمانها
تعریف و کاربرد توسعه پایدار سالها بحث داغی را در جهان دانشگاهی ایجاد کرده است. ازاینرو، اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مورد استقبال قرارگرفته است. چراکه آنها یک چارچوب جهانی را، به جهت حفظ تعادل بین پایداری اجتماعی اقتصادی و زیستمحیطی دنبال میکنند.
پژوهشگران در مقالهای به این موضوع پرداختهاند که سازمانها ترجیحاً پایداری را برای حفظ رشد مداوم در کسبوکار خود در نظر میگیرند و فعالیتهای بازاریابی خود را بر مبنای آن تنظیم میکنند. همینطور، بازاریابهای امروزی برای انجام فعالیتهای بازاریابی به طور گسترده به فناوری تکیه میکنند، پیشرفتهای اخیر فناوری به هوش مصنوعی اجازه میدهد تقریباً در همه حوزههای تولید، ارزیابی اقدامات بازاریابی، نظارت بر عملکرد بازاریابی و درک بازاریابی کار کند.
هوش مصنوعی و بازاریابی
قابلیت هوش مصنوعی را توانایی یک شرکت برای انتخاب، هماهنگی و استفاده از منابع خاص هوش مصنوعی خود معرفی میکند
در این پژوهش آمده است که هوش مصنوعی میتواند به تبدیل دادههای بزرگ به اطلاعات و دانش موردنیاز برای توسعه استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی و فروش مؤثر کمک کند. درواقع، به عنوان سیستمهای هوشمند، برای کمک به بازاریابان در ایجاد، سازماندهی و استفاده از دانش بازاریابی برای مجموعهای از تصمیمات بازاریابی استفاده میشوند.
به گفته این پژوهش همچنین، سازمانهای باهوش از تجزیه وتحلیل داده و استفاده از شایستگی و قابلیت هوش مصنوعی برای نوآوری در بازار و به طور فزایندهای برای کسب مزیت رقابتی استفاده میکنند. از اینرو، انقلاب دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی عمیقاً شیوه اداره و سازماندهی بازار را تغییر داده است.
در این پژوهش در شرایط علی مؤلفه قابلیتهای هوش مصنوعی شناساییشده است که شامل، شایستگی هوش مصنوعی، کیفیت خدمات هوش مصنوعی، تجربه استفاده از هوش مصنوعی است. قابلیت هوش مصنوعی را توانایی یک شرکت برای انتخاب، هماهنگی و استفاده از منابع خاص هوش مصنوعی خود معرفی میکند.
شایستگی هوش مصنوعی در بازاریابی بیمه
این پژوهش به این نکته اشاره میکند که در توسعه مفهوم قابلیت هوش مصنوعی، میتوان از درک توانمند سازها و تأثیرات انواع مختلف قابلیتهای فناوری اطلاعات سخن گفت که شامل قابلیتهای مختلفی همچون، قابلیتهای رسانههای اجتماعی، قابلیتهای تجارت اجتماعی و تواناییهای تحلیل تجاری است و فناوری ویژه هوش مصنوعی موردنیاز برای حمایت از ابتکارات بازار که بسیار سریع رشد کند، حائز اهمیت است.
مفهوم شایستگی هوش مصنوعی، تفکر مرسوم مربوط به توسعه فناوریهای هوش مصنوعی را گسترش میدهد و طراحی و استقرار آن را در محیط سازمانی به گونهای ترکیب میکند که تولید ارزش و مزیت رقابتی را تسهیل میکند.
یافتههای این پژوهش تأکید میکنند که شایستگی هوش مصنوعی صرفاً فناوری مورداستفاده برای پشتیبانی از آن یا توانایی فنی برای استفاده مؤثر از آن نیست، بلکه مجموعه خلاقانه است که فناوریها، دانش بازار و تمامی نهادها را به عنوان یک کل هماهنگ میکند. در این راستا میتوان اظهار نمود قابلیتهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه باألخص بیمه البرز میتواند تأثیرات مثبت چشمگیری بر بازاریابی پایدار داشته باشد.
چراکه هوش مصنوعی به تحلیل دقیق و سریع دادههای بیمهای کمک میکند که این امر به بهبود برنامهریزی و استراتژیهای بازاریابی منجر میشود. همینطور، شرکتهای بیمه میتوانند بهبود تجربه مشتریان خود را ارتقا داده و خدمات بهتری را ارائه کنند و کمک کند تا خطرات پتانسیلی را پیشبینی کرده و برنامههای مناسبی برای مقابله با آنها انجام دهند.
بازاریابی پایدار و عملکرد مشتریان
در این پژوهش، برای پیامدها، مؤلفه عملکرد بازاریابی پایدار شناساییشده است که شامل، قصد خرید پایدار، دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، فعالیت بازاریابی پایدار، بازاریابی پایدار هوشمند است. عملکرد بازاریابی معیاری از دستاورد است که از فرآیند کلی فعالیت بازاریابی یک شرکت به دست میآید. این معیار یکی از نشانههایی است که نشان میدهد آیا یک شرکت در حال پیشرفت است یا خیر.
به گفته این پژوهش عملکرد بازاریابی خروجی تمام تلاشها و استراتژیهای بازاریابی است که کارآفرینان انجام دادهاند. بازاریابی پایدار باعث افزایش آگاهی مشتریان نسبت به محصولات و خدمات بیمه و ایجاد نیازهای جدید در آنها میشود. این بازاریابی میتواند به افزایش فروش و سودآوری شرکتهای بیمه کمک کند و باعث رشد پایدار و بیوقفه آنها شود.
عملکرد درست بازاریابی میتواند به ارتقای تصویر برند شرکتهای بیمه کمک کند و بازاریابی پایدار را ترویج کند. همچنین، این بازاریابی میتواند با ایجاد رشد و هماهنگی بین فعالیتهای بازار موجب روابط بلندمدت با مشتریان و حفظ آنها کمک کند که این امر نه تنها به وفاداری مشتریان منجر میشود، بلکه قصد خرید پایدار را تقویت میکند و با استفاده از فرصتهای پایدار به مزیت رقابتی دست میابد.
در پایان این پژوهش آمده است که با استفاده از هوش مصنوعی، شرکتهای بیمه میتوانند فرآیندهای اداری خود را بهبود بخشیده و بهینهسازی هزینهها و زمانهای موردنیاز را انجام دهند.
این پژوهش به کوشش الناز علاف جعفری، علیرضا روستا، فرزاد آسایش و محمود احمدی شریف (گروه مدیریت بازرگانی واحد شهر قدس دانشگاه آزاد اسلامی تهران) انجام شده است.
انتهای پیام/