بازاریابی پایدار با رویکرد هوش مصنوعی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، تعریف و کاربرد توسعه پایدار سالها بحث داغی را در جهان دانشگاهی ایجاد کرده است. ازاینرو، اهداف توسعه پایدار سازمان ملل مورد استقبال قرارگرفته است. چراکه آنها یک چارچوب جهانی را، به جهت حفظ تعادل بین پایداری اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی دنبال میکنند. اهداف توسعه پایدار برای اولین بار در سال ۲۴۳۷ معرفی شد تا آیندهای پایدارتر فراهم کند و مسیر پایداری را تا سال ۲۴۱۴ دنبال کند.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «انقلابی در نوآوری بازاریابی بیمه: بازاریابی پایدار با رویکرد هوش مصنوعی» به این موضوع پرداختهاند که سازمانها ترجیحاً پایداری را برای حفظ رشد مداوم در کسبوکار خود در نظر میگیرند و فعالیتهای بازاریابی خود را بر مبنای آن تنظیم میکنند.
بازاریابهای امروزی برای انجام فعالیتهای بازاریابی بهطور گسترده به فناوری تکیه میکنند، پیشرفتهای اخیر فناوری به هوش مصنوعی اجازه میدهد تقریباً در همه حوزههای تولید، ارزیابی اقدامات بازاریابی، نظارت بر عملکرد بازاریابی و درک بازاریابی کار کند.
* ارتباط هوش مصنوعی با فروش
انقلاب دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی عمیقاً شیوه اداره و سازماندهی بازار را تغییر داده است
به زعم این پژوهش هوش مصنوعی میتواند به تبدیل دادههای بزرگ به اطالعات و دانش موردنیاز برای توسعه استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی و فروش مؤثر کمک کند. درواقع، بهعنوان سیستمهای هوشمند، برای کمک به بازاریابان در ایجاد، سازماندهی و استفاده از دانش بازاریابی برای مجموعهای از تصمیمات بازاریابی استفاده میشوند.
در این پژوهش آمده است که سازمانهای باهوش از تجزیهوتحلیل داده و استفاده از شایستگی و قابلیت هوش مصنوعی برای نوآوری در بازار و به طور فزایندهای برای کسب مزیت رقابتی استفاده میکنند. ازاینرو، انقلاب دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی عمیقاً شیوه اداره و سازماندهی بازار را تغییر داده است.
این پژوهش توضیح میدهد که پایداری یکی از موضوعات مهم در صنعت بیمه است. این بحث در سال۱۹۹۷ با ایجاد ابتکار مالی در برنامه محیطزیست سازمان ملل متحد آغاز شد و در آن بعد زیستمحیطی بهویژه تغییرات آب و هوایی به دلیل تأثیر آن بر ریسک پذیرهنویسی و بعد حاکمیتی حائز اهمیت است.
* تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت بیمه در ایران
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش مانند هر صنعت دیگری، هوش مصنوعی در صنعت بیمه نیز، تغییرات ریزودرشت بسیاری ایجاد نموده است. خودکارسازی فرآیندها، سرعت، دقت، امنیت و پیشبینی خطرات تنها بخش کوچکی از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه هستند.
تحقیقات این پژوهش بیانگر آن است که از آن جائی که تشخیص کلاهبرداریهای پیچیده و کشف ادعاهای دروغین در صنعت بیمه، یکی از بزرگترین چالشهای این حوزه است و تصادفات ساختگی، آتشسوزیهای خودخواسته، اموال سرقتی دروغین، هزینههای چند برابر تعمیرات و صورتحسابهای درمان ازجمله این تقلبات هستند.
به زعم این پژوهش با استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه، میتوان کارایی عملیاتی را ارتقا، خسارتهای پرداختی اشتباه را محدود، میزان کل پرداختیها را کاهش و سود شرکت را افزایش داد. تا قبل از این شرکتهای بیمه برای هر ادعا بیش از دو هفته را صرف پردازش و بررسیهای دستی میکردند؛ اما هوش مصنوعی هزینههای پردازش را نیز ناچیز کرد. نابراین، ارائه مدلی برای بازاریابی پایدار با تمرکز بر هوش مصنوعی در صنعت بیمه اهمیت دارد تا بتوان عملکرد بازاریابی پایدار را بهبود بخشیده و درنهایت باعث رشد بازار صنعت بیمه در ایران شد.
* راهبردها، مؤلفههای قابلیت سازمانی
در این پژوهش برای راهبردها، مؤلفه قابلیت سازمانی شناساییشده است که شامل، شایستگی کارآفرینی، شایستگی استراتژی است. قابلیتهای سازمان به مجموعه مهارتها، دانش، فرهنگ، فرایندها، منابع و ساختارهای سازمانی اطلاق میشود که به سازمان کمک میکنند تا اهداف و استراتژیهای خود را به بهترین نحو ممکن دنبال کند و با استفاده از فرصتها و رویکردهای جدید با تغییرات محیطی سریع برخورد کند.
در ادامه در این پژوهش به این نکته اشاره شده است که شرکتهای پایدارگرا باید قابلیتهای خاصی را که ریشه در سازمان دارد، شناسایی و توسعه دهند تا شیوههایی را که منبع رقابت در یک بازار آگاهانه و توجه فزاینده برای مسائل پایداری هستند، اجرا کنند. در همین راستا، میتوان استدلال کرد قابلیتهای سازمانی با تمرکز بر هوش مصنوعی میتواند تأثیر مهمی بر بازاریابی پایدار در صنعت بیمه داشته باشد.
عملکرد بازاریابی معیاری از دستاورد است که از فرآیند کلی فعالیت بازاریابی یک شرکت به دست میآید
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که توانایی نوآوری و توسعه محصول، میتواند به شرکتها کمک کند تا محصولات و خدمات جدیدی را ارائه دهند که مشتریان را جذب و حفظ کنند. همینطور داشتن منابع انسانی ماهر و باتجربه میتواند به شرکتها کمک کند تا استراتژیهای بازاریابی مؤثری اجرا کنند و بازار خود را تقویت کنند.
در این پژوهش، برای پیامدها، مؤلفه عملکرد بازاریابی پایدار شناسایی شده است که شامل، قصد خرید پایدار، دستیابی به مزیت رقابتی پایدار، فعالیت بازاریابی پایدار، ازاریابی پایدار هوشمند است. عملکرد بازاریابی معیاری از دستاورد است که از فرآیند کلی فعالیت بازاریابی یک شرکت به دست میآید. این معیار یکی از نشانههایی است که نشان میدهد آیا یک شرکت در حال پیشرفت است یا خیر.
در پایان یافتههای این پژوهش نشان میدهد که عملکرد درست بازاریابی میتواند به ارتقای تصویر برند شرکتهای بیمه کمک کند و بازاریابی پایدار را ترویج کند. همچنین، این بازاریابی میتواند با ایجاد رشد و هماهنگی بین فعالیتهای بازار موجب روابط بلندمدت با مشتریان و حفظ آنها کمک کند که این امر نهتنها به وفاداری مشتریان منجر میشود، بلکه قصد خرید پایدار را تقویت میکند و با استفاده از فرصتهای پایدار به مزیت رقابتی دست مییابد.
این پژوهش به کوشش الناز علاف جعفری، علیرضا روستا، فرزاد آسایش و محمود احمدی شریف (گروه مدیریت بازرگانی واحد شهر قدس دانشگاه آزاد اسلامی تهران) انجام شده است.
انتهای پیام/