مفاهیم، راهبردها و مدلهای کارآفرینی سازمانی
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، با توجه به اهمیت روزافزون کارآفرینی در جامعه و سازمانها توجه به الگوهای کارآفرینی، توسعه و ترویج آنها خصوصا در سازمانها بیش از پیش احساس میشود. همچنین با در نظر گرفتن اهمیت و گسترش غیر قابل انکار سازمانها در زندگی امروزه مردم توجه به کارآفرینی سازمانی امری ضروری به نظر میرسد.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «کارآفرینی سازمانی؛ مفاهیم، راهبردها و مدلها» به این موضوع پرداختهاند که مفهوم کارآفرینی از آغاز وجود بشر تا به حال همواره در میان جوامع وجود داشته است ولی هرگز به نام و نشان امروزه آن مطرح نشده است به همین خاطر به کارآفرینی به عنوان یک مفهوم و رشته جدید نگریسته میشود.
* تعریف کارآفرینی
جوامع برای ایجاد و توسعه کارآفرینی نیاز به فرهنگ خاصی دارند
در این پژوهش آمده است که کارآفرینی منبع و منشا تمامی فعالیتهای بشری، انگیزه افراد خلاق و نوآور و راهی برای افزایش تولید بازدهی منابع در کشورها است. به بیان دیگر کارآفرینی را میتوان این گونه توصیف کرد:
- فرایندی که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید میگردد. کارآفرینی عبارتست از فرایند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصربه فردی از منابع به منظور بهرهگیری از فرصتها است.
- کارآفرینی فرایند ایجاد و یا توسعه کسب و کار بر مبنای یک نوآوری، ایده، فکر و یا طرح جدید است.
این پژوهش مطرح میکند که جوامع برای ایجاد و توسعه کارآفرینی نیاز به فرهنگ خاصی دارند. در این میان سازمانها با توجه به گستردگی در جوامع و انجام اکثر فعالیتها و نیازها انسانها از طریق بسیج منابع و امکانات نقش بسیار مهمی در توسعه و گسترش کارآفرینی دارند.
این پژوهش مطرح میکند که از اوایل دهه ۸۰ بعد دیگری از فعالیتهای کارآفرینانه مورد توجه قرار گرفت که به ان کارآفرینی سازمانی میگویند. در عصر حاضر با توجه به تغییرات و تحولات بسیار زیاد و سریع در محیط، بهرهگیری مناسب از استعدادها و توانمندیهای کارکنان سازمان در جهت شناسایی و رسیدگی به نیازهای واقعی و مهم مشتریان و بهبود خدمات و تولیدات امری حیاتی است.
به گفته این پژوهش اگر سازمانها دارای افراد خلاق و کارافرین باشند قابلیت رشد و رقابت با رقیبان در این محیط متغیر کنونی را پیدا میکنند. در این راستا شناسایی و اموزش فرهنگ کارآفرینی، کارآفرینی سازمانی و اهمیت ان در جوامع ضروری به نظرمیرسد.
* کارآفرینی سازمانی و سازمانهای سنتی
به زعم این پژوهش سازمانهای سنتی دارای سیستم پاداشی هستند که تصمیمگیری که حافظه کارانه را پسندیده میدانند. این سیستم بر جمعآوری مطلوب و حداکثری اطلاعات قبل از تصمیم گیری تاکید دارد.
در این پژوهش آمده است که محیط یک سازمان سنتی کاملا متفاوت از محیط یک سازمان کارافرین است. در سازمانهای سنتی افراد حق دخالت و ایده پردازی درباره امور ندارند، همه تحت عنوان یک دستور معین عمل میکنند و هیچ گاه در انجام امور پیش قدم نمیشوند. برعکس در سازمانهای کارافرین بر رشد بینش و توان افراد در حل مسئله، واگذاری اختیار، خلاقیت، خودباوری و روحیه کار تیمی تاکید میشود.
این پژوهش توضیح میدهد که ساختار یک سازمان سنتی کاملا عمودی، دارای بوروکراسی بیش از اندازه، قوانین خشک و رسمی و انعطاف ناچیز میباشد ولی ساختار سازمانهای کارافرین نسبتا مسطح با هدف واگذاری اختیار به افراد و روحیه صمیمی و دوستانه میان مدیران و کارکنان است. این دو محیط مختلف نیازمند دو نوع سبک مدیریتی کاملا متفاوت نیزمیباشند.
* رابطه کارآفرینی و توسعه کشورها
از دیدگاه پژوهشگران این پژوهش در جوامع امروزی کارآفرینی به عنوا ن رکن اساسی و لازم برای پیشرفت و توسعه کشورها تلقی میشود. در این میان کارآفرینی سازمانی با تکیه بر نقش موثر سازمانها در جوامع امروزی از اهمیت روزافزونی برخوردارند. از طرف دیگر محیط پیچیده و متغیر کنونی سرشار از نوآوریهایی است که توسط رقبای سازمانها در هر لحظه متولد میشوند.
در ادامه این پژوهش آمده است که سازمانها برای بقا در چنین محیطی باید دارای انعطاف و مزیت کافی باشند این امر جز با تربیت و آموزش افراد کارافرین در سازمانها به عنوان موتورهای محرکه دیگر منابع و عامل اصلی نوآوری در سازمان صورت نمیگیرد.
در پایان یافتههای این پژوهش نشان میدهد که موارد کاربرد کارآفرینی سازمانی در دنیای امروزی در میان سازمانها به وفور داده میشود سازمانهایی که در دنیای متغیر مواد خام و اولیه فروش کالاها و خدمات، قیمتها و قوانین متغیر مجبور به انعطاف پذیری و تغییر برنامههای استراتژیک خود هستند با تکیه بر برنامههای نوآوری و خلاقیت و کارآفرینی در سازمان میتوانند به سمت سازمانی کارآمد با تکیه بر معیارها و ارزشهای سازمان با پایداری و بقا دست یابند.
این پژوهش به کوشش محلا زارع مهرجردی (کارشناسی ارشد مدیریت کارافرینی دانشگاه تهران)، محسن رضایی (دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران)، ابوالقاسم عربیون (استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران) و سید محمد رضا اکبری (عضو باشگاه پژوهشگران جوان و دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی) انجام شده است.
انتهای پیام/