دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش عرضه و رشد تقاضای پلیمرها در بورس کالای ایران

ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار آزاد و افزایش حجم تقاضا در بورس کالا در کنار عقب نشینی عرضه پلیمرها را می‌توان مهمترین ویژگی‌های معاملات این گروه کالایی به شمار آورد هرچند که در هفته منتهی به اعلام قیمت‌های پایه، با کاهش حجم معاملات رو‌به‌رو هستیم.
کد خبر : 96010

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از نیپنا، شاهد روزی آرام در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا بودیم که در آن به صورت سنتی عرضه پلیمرها بر روی تابلو به ثبت رسید. بدون احتساب عرضه های سلف – مچینگ و یا نقدی – مچینگ ، بیش از 40 هزار تن انواع پلیمرها در بورس کالا عرضه شد که در مقایسه با مدت مشابه در هفته قبل و عرضه 57 هزار و 600 تنی آن از یک عقب نشینی جدی حکایت می کند. این در حالی است که با توجه به رشد حجم عرضه ها در هفته های اخیر و همچنین معاملات سلف منعقد شده ، هم اکنون بخش بزرگی از خطوط تولید واحدهای بزرگ پتروشیمی نسبتاً اشغال بوده یعنی امکان چندانی برای حفظ سطوح قبلی عرضه ها وجود نداشت. از سوی دیگر با توجه به رشد حجم عرضه ها و معاملات در روز دوشنبه ، شاهد عقب نشینی جدی حجم معاملات در کل هفته نخواهیم بود ولی باز هم کاهش نسبی حجم معاملات در هفته جاری منطقی به نظر می رسد.
آمار معاملات روز سه شنبه نشان می دهد که شاهد 32 هزار تن معامله انواع پلیمرها بودیم که به نسبت مدت مشابه در هفته گذشته با ثبت رقمی نزدیک به 38 هزار و 800 تن باز هم از یک عقب نشینی مهم حکایت می کند. از طرف دیگر در این روز 160 هزار تن تقاضا بر روی تابلوی بورس قرار گرفت که به نسبت هفته قبل و رقمی نزدیک به 120 هزار تن از رشد محسوس آن حکایت می کند.
رشد تقاضا در برابر کاهش عرضه ها را باید جدی گرفت زیرا از یک سو از جذابیت عرضه ها در بورس کالا حکایت داشته و از سوی دیگر نشان می دهد که بازار به عرضه های بیشتری نیاز دارد. البته با توجه به انتظار بازار برای اعلام قیمت های پایه جدید شاید بتوان این ذهنیت را نیز در خصوص رشد تقاضا مؤثر دانست که با توجه به احتمال رشد قیمت های پایه در بورس کالا به جذابیت واسطه گری و سفته بازی انجامیده بنابراین می توان به آینده این بازار امیدوار بود.
در بازار داخلی پلیمرها شاهد ثبات نسبی قیمت ها هستیم هرچند که برخی انواع با افزایش نرخ و برخی دیگر با کاهش قیمت ها رو به رو است. این در حالی است که با توجه به زمان باقی مانده تا شب های احیاء و تعطیلات پیش رو ، عقب نشینی تقاضا و کاهش قیمت ها منطقی به نظر می رسد هرچند که نزدیکی به زمان اعلام قیمت های پایه را نیز باید مهم ارزیابی کرد.
نگاهی به لیست جذاب ترین معاملات پلیمرها در بورس کالا نشان می دهد که بازار هنوز به عرضه ها بسیار خوش بین است یعنی در صورت ورود عرضه هایی مطلوب باز هم شاهد رونق معاملات خواهیم بود. بالابودن جذابیت پلی استایرن ها همچون گذشته ، رشد تقاضای فصلی پلی اتیلن ترفتالات بطری ، توجه مجدد بازار به BL3 ( پلی اتیلن سنگین بادی ) پتروشیی جم و همچنین EX3 و EX5 ، توجه به گریدهای سبک خطی و نیاز بازار به عرضه بیشتر PVC را می توان از ویژگی های معاملات پلیمرها در روز گذشته به شمار آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب