تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کیفیت زندگی انسان
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری آنا، پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات در عصر حاضر، به سمت نیازهای انسان نیز رهنمون شده است. یکی از نیازهای اساسی و سازنده انسان، خلاقیت است که در رشد و تکامل فرد و تمدن بشری نقش مؤثری دارد. تاکنون اثر متغیرهای زیادی بر خلاقیت مورد بررسی قرار گرفته شده است، اما تأثیرفناوری اطلاعات وارتباطات برپرورش تفکر خلاق نادیده گرفته شده است.
پژوهشگران در مقالهای با عنوان «تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پرورش تفکر خلاق» به این موضوع پرداختهاند که فناوری اطلاعات وارتباطات، عامل اساسی در شکل دهی به محیط یادگیری جدید وایجاد تغییرات سریع در جامعه است. امروزه این فناوری بر جنبههای مختلف زندگی فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تربیتی افراد و اجتماعات تأثیر گذاشته است.
* تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در زندگی انسان
به زعم این پژوهش پیشرفتهای سریع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عصر حاضر، توجه فناوری را به سوی نیازهای مردم سوق داده است. فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصههای مختلف زندگی انسان از کسب و کار و صنعت گرفته تا بازیها، سرگرمیها و حوزههای تحقیقاتی نقش مؤثری ایفاء کرده است.
نظامهای آموزشی امروزی، باید نیروهایی را تربیت کنند که در درک دنیای پیچیده موجود، توانمند و در مدیریت و رهبری آن خلاق و مبتکر باشند
در این پژوهش آمده است که فناوری در حوزه آموزش پا فراتر از این گذاشته و در راستای فراهم سازی فرصت برابر و تدارک امکان یادگیری برای آن دسته از یادگیرندههایی که در شرایط عادی امکان یادگیری و تحصیل نداشتهاند، اقدامات موثری انجام داده است.
این پژوهش توضیح میدهد که توسعه ابزارها و امکانات فناورانه در عرصههای مختلف، پیشرفتهای چشمگیری در عرصه طراحی محیطهای یادگیری و آموزشی به وجود آمده است. توسعه این ابزارها و فناوریها از یک سو به تقویتهای محیطهای یادگیری حضوری و از سوی دیگر به شکلگیری محیطهای یادگیری الکترونیکی و تلفیقی منجر شده است.
* کارکردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
به گفته این پژوهش قابلیتها و تواناییهای بالقوه فناوری اطلاعات و ارتباطات از یک طرف و همچنین افزایش پژوهشها و دانش طراحی در فناوری آموزشی از سوی دیگر سبب شده است، تا امروزه از رویکرد محیطهای آموزشی به یادگیری تغییر یابد و محیطهای یادگیری چندرسانهای، هوشمند، مجازی و نظایر آنها که مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند شکل گیرد.
در این پژوهش آمده است که در این زمینه پنج کارکرد را برای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر میشمارد که عبارتند از: سیستم ارزیابی، سیستم مدیریت، ابزار تعامل، یکپارچهساز و سیستمی برای مواد آموزشی یاددهی - یادگیری.
این پژوهش توضیح میدهد که محیطهای یادگیری مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت انتقال جوامع از صنعتی به دانشی شکل گرفتند تا با پرورش نیروهای انسانی متفکر و مبتنی بر دیجیتال، ساز و کار این تکامل را فراهم سازند.
* فناوری اطلاعات و ارتباطات در پرورش خلاقیت
این پژوهش به این نکته اشاره میکند به خاطر اینکه تعلیم و تربیت در دنیای امروز مفهومی متفاوت با گذشته دارد، هرگز نمیتوان با طرز تلقی گذشته و سوگیریهای کهنه به دانشآموزان و تربیت آنها نگریست. تحول علم و فناوری، ضرورت تحول در فرایند فعالیتهای آموزشی را انکارناپذیر ساخته است.
تحول علم و فناوری، ضرورت تحول در فرایند فعالیتهای آموزشی را انکارناپذیر ساخته است.
از سویی دیگر در این پژوهش آمده است که نظامهای آموزشی امروزی، باید نیروهایی را تربیت کنند که در درک دنیای پیچیده موجود، توانمند و در مدیریت و رهبری آن خلاق و مبتکر باشند و منطقی رفتار نمایند. این هدف در سایه استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تحقق مییابد.
آنچه که در این پژوهش بیشتر مورد توجه بوده توانایی بالقوه این ابزارها در پرورش تفکر خلاق در دانش آموزان است. فناوری اطلاعات و ارتباطات، هم از لحاظ توانایی بالقوه و هم از لحاظ تقاضا برای آن به روشهایی که ما به طور رفتاری و فکری در جهان اجتماعی نشان میدهیم و آن را بکار میگیریم، نقش فزایندهای در پرورش خلاقیت دارد.
بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش فناوری اطلاعات و ارتباطات در صورتی که به طور مناسب و اصولی بکار گرفته شود میتواند تأثیر قابل توجهی در کیفت زندگی انسان داشته باشد.
این پژوهش به کوشش حسین زنگنه (استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا همدان)؛ سیده رقیه موسوی (دانشجوی کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی) و مهدی بدلی (کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی و مدرس دانشگاه پیام نور مشکین شهر) انجام شده است.
انتهای پیام/